Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Patronii-șoferi – un simbol al pieței de transport rutier și în Italia – cresc și se eficientizează

Numărul firmelor de transport rutier de marfă din Italia

Potrivit datelor Eurostat, în Italia erau în 2020 aproximativ 58.000 de companii de transport rutier de marfă, față de 64.000 cu cinci ani mai devreme. Cele mai multe sunt foarte mici, adică au 1-3 vehicule, iar patronii-șoferi, denumiți „padroncini“, au fost mult timp simbolul pieței de transport rutier de marfă, așa cum subliniază un studiu realizat de Upply (Overview of freight transport in Italy (upply.com)), care citează date de la Comitetului Național Rutier din Franța (CNR). Cifra de afaceri totală din transportul rutier de marfă din Italia este estimată la 40 de miliarde de euro/an.

Însă structura firmelor se schimbă în ultimul timp, ceea ce, în opinia Observatorului Transporturilor publicat în noiembrie 2023 de Confcommercio (Confederația Comerțului Italian), este o dezvoltare binevenită. Padroncini sunt încă numeroși, dar aceste companii sunt mai puțin mici și mai eficiente decât în trecut – deși aceste date sunt prezentate cu rezerva că există dificultăți în a le monitoriza atent evoluția.

On altă dovadă a profesionalizării pieței este aceea că, tot conform Confcommercio, numărul societăților pe acțiuni din transportul rutier de mărfuri din Italia a crescut cu 4.000 între 2018 și 2023, de la 22% la 30,2% din totalul companiilor de profil din această țară.

În ceea ce privește numărul de angajați din domeniu, el a fost de circa 350.000 în 2020, față de 319.000 în 2016.

Potrivit celui mai recent raport al Asociației Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA) privind vehiculele aflate în circulație în Europa, flota italiană de camioane s-a situat la 969.488 de vehicule în 2022 (+1% față de 2021), iar vârsta medie este ridicată – 19,1 ani – comparativ cu media europeană de 13,9 ani. Un alt fapt considerat îngrijorător este acela că 98,2% dintre vehicule sunt pe motorină, comparativ cu o medie de 96% în Uniunea Europeană. Dar în 2023 piața noilor înmatriculări de vehicule grele a fost dinamică în Italia. Potrivit datelor publicate de Observatorul Pieței Vehiculelor Industriale al UNRAE (Asociația Producătorilor Auto Străini care Operează în Italia), înmatriculările de vehicule industriale de peste 3,5 t au crescut cu 12,2% față de 2022, până la 28.707 unități. Piața de peste 16 t reprezintă cea mai mare parte a înmatriculărilor, cu 24.479 de unități, în creștere cu 12,6% față de 2022, în timp ce din categoria vehiculelor de 6-16 t s-au înmatriculat 3.446 de unități (+15,8%), iar din categoria de 3,5-6 t, 782 de unități (-11,1%). Creșterea înmatriculărilor a fost determinată mai ales de dinamica pieței italiene de transport rutier de marfă, dar și de revenirea după criza de semiconductori din cei doi ani anteriori, care s-a simțit în întreaga Europă.

Articole similare

Ad