Polonia se conturează în ultimii ani ca unul dintre investitorii importanți în țările vecine și în special din sudul Europei, cu care își crește constant schimburile comerciale. Astfel, dacă în ultimele decenii, schimburile comerciale ale Poloniei cu Bulgaria au crescut de trei ori, atingând valoarea de 4 miliarde EUR, schimburile cu România s-au dublat, ajungând aproape la 11 miliarde EUR, valoare depășită de rezultatele înregistrate în cazul Ungariei, cu schimburi comerciale în valoare de 15 miliarde EUR, Slovacia – 17 miliarde EUR și Republica Cehă – 35 miliarde EUR.
Și cum flota poloneză este importantă, iar producătorii polonezi sunt destul de naționaliști și preferă să lucreze cu firmele înregistrate în Polonia, și cursele de transport făcute de polonezi către toate aceste țări au fost în creștere în ultima perioadă. Există însă și firme de transport românești care merg spre Polonia, fiind angajate mai ales de importatori români de diferite produse, volumele de marfă mergând însă mai ales la import (Polonia-România), exporturile către Polonia fiind deficitare.
Odată cu creșterea fluxurilor de mărfuri între cele două țări apar și firme poloneze puternice de logistică pe teritoriul României, al căror scop este mai ales identificarea mărfurilor de export din România, necesare pentru orice operator de transport/expediții pentru a eficientiza cursele, pentru că, așa cum spuneam, mărfuri de import există.
Legăturile comerciale dintre Polonia și România sunt susținute și de expansiunea unor mari retaileri polonezi – Maspex, LPP Logistics sau pepco, ca să numim doar câțiva dintre cei care ocupă deja centre de logistică/fulfilment care depășesc mai multe zeci de mii de metri pătrați.
Așa cum spuneam, bătălia se dă pe volumele de export, pe care le vor și organizatorii de transport intermodal, astfel că, în timp, soluțiile de eficientizare a curselor tur-retur vor fi din ce în ce mai greu de găsit de către operatorii români tradiționali de transport rutier de marfă.
sursa foto: Rohlig Suus