Tendințe comparative ale volumelor de transport feroviar din UE spre China pe coridorul principal (în TEU) și ale indexului tarifelor de transport maritim Asia-UE (baza 100)
Urcușurile și coborâșurile din ultimii cinci ani din transportul feroviar de marfă pe ruta China-UE arată că acest mod de transport beneficiază adesea de perturbările din transportul maritim. Iar Upply caută, într-o analiză recentă (The development of China-EU rail freight in the first half of 2024 (upply.com)), să estimeze cum vor evolua volumele de transport feroviar de marfă între China și UE în lunile următoare.
Având în vedere faptul că războiul dintre Rusia și Ucraina se prelungește, se preconizează că volumele de transport din UE către China își vor continua tendința actuală de scădere. Asta din cauza preocupărilor legate de reglementări, dar și pentru că producția de vehicule din China crește și mărcile locale au o cotă tot mai mare pe propria piață, ceea ce reduce livrările din sectorul auto european, care a fost mult timp segmentul dominant în comerțul dinspre Europa spre est. Consumul din China ar putea duce la creșterea cererii de alimente și băuturi din UE, însă volumul total din această categorie de bunuri este marginal.
În ceea ce privește volumele din China către UE, ele vor fi supuse unei volatilități mai mari. Reamintim că după șocul inițial al începerii războiului din Ucraina volumele spre vest și-au revenit rapid, după care s-au prăbușit în septembrie 2022, ceea ce a coincis cu prăbușirea tarifelor de transport maritim și a făcut ca expeditorii care au apelat la transportul feroviar în timpul pandemiei să se întoarcă la transportul maritim.
Războiul va fi și în perioada imediat următoare un factor care va influența volumele, dar analiștii Upply cred că cererea de transport feroviar de marfă din China spre Europa ar putea fi afectată mai ales de situația din transportul maritim, în special de tarife și timpi de tranzit.
Observând cele mai recente evoluții ale tarifelor de transport maritim, mulți analiști cred că ele încep să se oprească din creștere. În plus, contracția indicelui comenzilor noi de export din China în ultimele luni semnalează o cerere mică în viitorul apropiat, care ar putea să nu susțină nivelul actual ridicat al prețurilor de transport.
Cu toate acestea, cea mai recentă escaladare a conflictului din Orientul Mijlociu nu dă speranțe că navele se vor întoarce curând în Marea Roșie, deci prelungirea conflictului înseamnă că transportatorii vor continua să folosească ruta prin Capul Bunei Speranțe și că tarifele nu vor putea scădea brusc, așa cum am văzut la sfârșitul lui 2022, chiar dacă scade cererea din Europa.
Câtă vreme nu există o soluție clară de ieșire din criza Mării Roșii, transportul feroviar de marfă pe coridorul spre Europa rămâne o opțiune atractivă în special pentru produsele mai sensibile la timp.
Analiști Upply atrag însă atenția asupra faptului că studiul lor s-a concentrat doar asupra rutei principale de transport feroviar prin Rusia, în timp ce ruta transcaspică (Middle Corridor) obține tot mai multe angajamente atât din partea UE, cât și a autorităților chineze, ceea ce va contribui cu siguranță la rezolvarea problemelor legate de infrastructură și la armonizarea reglementărilor din zonă.