Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Convenția CMR trebuie să acopere 300.000 de euro

Polița CMR acoperă greșeala transportatorului pentru deteriorarea mărfii exclusiv pe perioada transportului, de la momentul primirii mărfii și până la livrare. În acord cu Convenția CMR și cu OG 27/2011 privind transporturile rutiere, limita de despăgubire la transportul internațional este de 10 euro/kg, iar pe intern, de 2,5 dolari/kg. Contractul de asigurare protejează transportatorul, iar convenția CMR sau legea aplicabilă în România pentru transport reglementează raportul juridic și stabilește obligațiile și drepturile părților. Nu există, așadar, nicio situație în care un operator care prestează servicii de transport în România să fie obligat să plătească mai mult decât stabilește Convenția CMR. Pe de altă parte, mai ales pentru situațiile în care nu se cunoaște valoarea mărfurilor transportate, cărăușii trebuie să se pună la adăpost cu o poliță CMR de minimum 300.000 de euro sumă asigurată.

Polița CMR este esențială pentru operatorii de transport, reprezentând asigurarea pentru răspunderea civilă a acestora pentru marfa transportată. Există state europene unde asigurarea CMR este obligatorie, astfel încât operatorul să fie acoperit în cazul unui eveniment rutier, pentru prejudiciile pe care le aduce beneficiarului, indiferent de tipul mărfii transportate. Este adevărat, convenția CMR a fost scrisă în anii ’50, prin raportare la realitățile de atunci. Principiul de înțelegere rămâne însă același: răspunderea este limitată.

„Un transportator are prin contract o marfă identificată prin greutate și dimensiune. Veniturile sale sunt plafonate la numărul de kilometri parcurși cu marfa respectivă. Prin urmare, nu are cum să aibă o răspundere proporțională cu valoarea încărcăturii, oricât de mare ar fi aceasta. Transportatorul răspunde limitat pentru că și veniturile sale sunt limitate. Doar proprietarul mărfii are cifra de afaceri corelată cu valoarea mărfii și atunci acesta este cel care trebuie să o asigure, printr-o poliță cargo. Nu trebuie să promiteți clientului mai mult, pentru că nu aveți nicio obligație legală. Din păcate, nici unii asigurători, nici unii transportatori ori consultanți nu au înțeles exact cum trebuie interpretată răspunderea în cazul transporturilor comerciale. Doar într-o situație de intenție și culpă gravă, asupra căreia numai o instanță se poate pronunța, se poate impune plata unei despăgubiri mai mari decât ceea ce este prevăzut la art. 23 CMR, în aceasta situație de excepție fiind aplicabile prevederile art. 29 CMR”, a explicat Alin Dicu (Asko Assekuranz).

Din păcate, cel puțin în România, mulți cărăuși optează pentru o valoare a poliței CMR de aproximativ 50.000 de euro, mizând poate și pe faptul că știu valoarea mărfurilor pe care le transportă, iar suma asigurată este suficient de acoperitoare.

Responsabilizarea șoferilor poate scuti multe pierderi

Pentru a limita pierderile companiei, șoferii trebuie responsabilizați în caz de accident sau de alte evenimente rutiere, pentru că reprezintă ochii și urechile companiei de transport la fața locului. În momentul în care se produc accidente sau în orice altă situație de risc ce poate provoca ulterior avarii sau pierderi, șoferul trebuie să știe să acționeze, chiar din T0.

Tocmai pentru a negocia cât mai bine orice accident rutier/eveniment de transport, Fortify pune la dispoziția operatorilor un serviciu de asistență 24/7, la care șoferii pot suna imediat când au o problemă și necesită o recomandare de specialitate. „Transportatorii trebuie să își cunoască drepturile și să se pună la adăpost. Nu toate situațiile de trafic sau orice altă neprevăzută sunt în responsabilitatea lor”, a arătat Ionuț Sandu, CEO Fortify Claims.

Atenție! În cazul în care apar probleme la descărcarea mărfii, iar șoferul participă activ, asigurarea CMR s-ar putea să nu acopere o eventuală daună, pentru că șoferul nu trebuie să facă altceva decât să conducă, iar acest aspect ar putea fi invocat de asigurător. Depinde mult însă de modul în care este încheiat contractul de asigurare.

Operatorii prezenți la conferință au reclamat că sunt și alte situații în care unele firme de asigurări refuză să despăgubească un prejudiciu, întrucât deteriorarea mărfii s-a produs din vina șoferului – de exemplu, la manevrarea camionului în rampă sau altele. Fără discuții însă, contractul CMR trebuie să acopere toate situațiile ce pot apărea din culpa transportatorului, pentru că acesta este și scopul său, să acopere greșeala, a argumentat expertul Asko Assekuranz.

Foarte important, „niciun contract de asigurare CMR nu poate include clauze care să contravină Convenției. Aceasta din urmă este lege specială și este mai presus de orice contract între părți”, a precizat și Ionuț Sandu. „În același timp, sunt mai multe cauze care duc la pierderi. Relația cu asigurătorii rămâne complicată. În urmă cu mai mulți ani, în România, 9 din 10 dosare de daună nu se despăgubeau; avem statistici din acest punct de vedere. Și nu vorbim doar de relația cu asigurătorii, ci și cu casele de expediție, cu clienții foarte mari sau chiar cu propriii angajați. Una din cauzele care provoacă pierderi transportatorilor sunt șoferii, care nu au minime cunoștințe de specialitate în ceea ce înseamnă procesul de transport, nu anunță daunele și au o poziționare greșită în raport cu autoritățile din străinătate, singurul lor obiectiv în caz de accident fiind să plece cât mai repede de acolo. La toate aceasta se adaugă abuzurile terților, lipsa unui consultant specializat, lipsa procedurilor și necunoașterea răspunderii din transport.”

Pentru valori ce depășesc CMR trebuie să se asigure și proprietarul mărfii

În Europa de Vest nu se negociază valoarea maximă de despăgubire a mărfii, a atras atenția Dan Popoi, care are firmă de transport și în Belgia. Acolo, contractul CMR acoperă o despăgubire standard de 300.000 de euro pentru valoarea mărfii, pentru care se plătește o primă de asigurare pe măsură. Este adevărat că operatorul poate decide să crească valoarea asigurată, dar, conform legii, proprietarii mărfurilor scumpe trebuie să se pună ei singuri la adăpost pentru ce depășește plafonul standard CMR.

De reținut faptul că, la fel ca în cazul oricărei alte polițe de asigurare, nivelul de daunalitate poate influența costul CMR de la un an la altul.

S-a ridicat în discuție și situația în care este refuzată descărcarea mărfii sub prezumția deteriorării acesteia. Operațiunea de transport se încheie în momentul în care camionul ajunge la destinație, iar cei de acolo sunt obligați să descarce chiar dacă există suspiciunea că marfa nu este în stare bună. Dacă se refuză descărcarea, atunci trebuie contactată entitatea care a dat comanda de transport, pentru că acela care dispune de marfă în raport contractual cu transportatorul trebuie să ia o decizie. După ce se așteaptă un timp rezonabil, se poate reveni cu o notificare prin care firma de transport solicită despăgubire, invocând prejudiciul adus prin blocarea camionului și imposibilitatea de utilizare a acestuia. Se recomandă ca valoarea despăgubirii să fie rezonabilă, de exemplu, 300 de euro/zi.

Mesajul experților în asigurări este foarte clar: transportatorii nu trebuie să se mai teamă de faptul că își strică relația cu partenerii de afaceri doar dacă le arată – într-un mod profesionist – că își cunosc drepturile. Mai mult, se pot crea parteneriate între transportatori și clienții lor și multe spețe pot fi rezolvate prin dialog. „Au fost situații în care un transport de mărfuri cu temperatură controlată nu a putut fi descărcat timp de câteva zile. Cărăușul a descărcat camionul într-un depozit frigorific, a livrat marfa la timpul convenit ulterior și a fost remunerat atât pentru serviciul convenit inițial, cât și pentru diferență. Trebuie însă discutat”, a argumentat Ionuț Sandu.

Provocările aduse de RO e-Transport

Odată cu intrarea în vigoare a RO e-Transport s-au lansat noi provocări legate de asigurarea mărfurilor, a atras atenția Augustin Hagiu, președintele FORT. Pot fi situații în care transportul să fie blocat din cauza expirării codului UIT sau să se refuze descărcarea de teama aplicării unor sancțiuni provind RO e-Transport.

Obiectul contractului de asigurare are două forme, iar în România predomină, din păcate, cel cu riscurile numite, a lămurit Alin Dicu. „Pentru CMR aceasta este cea mai nocivă variantă, pentru că, implicit, tot ceea ce nu este numit este exclus. În schimb, obiectul unui contract de asigurare CMR încheiat profesionist acoperă răspunderea transportatorului, iar dacă prevederi legale noi implică o răspundere suplimentară din partea acestuia, atunci contractul trebuie să le preia și să le includă în mod dinamic. Tocmai de aceea, contractul de asigurare globală, care include și cabotaj, respectă legislația din Germania, cea mai cuprinzătoare din domeniu.”

O altă problemă a RO e-Transport este aceea că necorelarea cu Incoterms face imposibilă stabilirea vinovatului în orice speță, iar transportatorul riscă să rămână cu marfa „în suspensie”.

Coeficientul bonus-malus la RCA ar trebui legat de șofer, nu de vehicul

Prețul în creștere al polițelor RCA este o povară pe umerii companiilor de transport, mai ales ai celor cu daunalitate scăzută, care nu înțeleg de ce trebuie să plătească mai mult de la un an la altul în condițiile în care vehiculele lor nu au fost implicate din culpă în accidente rutiere. Din păcate, pe piața RCA din România sunt prea puțini furnizori, care trebuie să își împartă un risc foarte mare, pentru care trebuie să garanteze.

Pe lângă costul în sine al poliței RCA, toată lumea trebuie să înțeleagă că pentru a optimiza acest sector trebuie să reducem cheltuielile, respectiv daunele, a explicat Cătălin Chiriac, reprezentantul Safety Broker la conferință. „Abordarea potrivit căreia aceia care nu au daune consideră că plătesc asigurarea degeaba este eronată. Într-adevăr, răspunderea civilă nu este palpabilă, dar în momentul în care trebuie despăgubită o daună fiecare și-ar da seama de cost dacă ar trebui să scoată banii din buzunar. Noua formulă de calcul al primelor RCA pentru asigurații cu risc ridicat a permis o stagnare a tarifelor pentru majoritatea clienților cu vehicule comerciale de peste 16 t, deși dezavantajează pe cei mai buni dintre ei, aceia cu daunalitate mică. Și problema este că, în general, aceștia sunt firme mici, pentru care orice creștere a costurilor operaționale cântărește mult.”

Încercând să arate că înțelege presiunea financiară la care sunt supuși operatorii de transport, Guvernul a adoptat noua lege RCA (132/2017 modificată), în care vine cu mai multe prevederi ce favorizează optimizarea costurilor cu asigurările. Din păcate, unele dintre acestea nu pot fi puse în aplicare în realitate. Mai exact, deși noul act normativ permite posibilitatea suspendării poliței RCA, este aproape imposibil de pus în aplicare, din cauza faptului că, pentru a putea fi suspendată o poliță de către asigurător, trebuie făcută dovada imobilizării vehiculului, iar aici intervin alte instituții ale statului. În consecință, se așteaptă modificări legale care să clarifice aceste aspecte.

Suspendarea nu înseamnă prelungirea valabilității poliței, ci pur și simplu întreruperea acoperirii răspunderii civile pe perioada cât vehiculul respectiv nu este utilizat, a explicat Cătălin Chiriac. Este posibilă chiar anularea poliței și restituirea prețului plătit, în anumite condiții (pentru perioada neconsumată și dacă nu au fost daune).

S-a discutat mult și despre posibilitatea încheierii de polițe RCA în străinătate. „Cert este că oricine vinde răspundere civilă în România trebuie să respecte legislația de aici. Cu cât avem mai mulți furnizori, cu atât se va împărți riscul, iar prețurile ar putea scădea. Din păcate, numărul firmelor care vând RCA în România este destul de mic și se poartă discuții susținute pentru aducerea și a altor asigurători.”

În legea RCA rămân multe probleme pentru care nu s-a găsit încă rezolvare. Un exemplu ridicat în cadrul conferinței este cel al tarifului mai mare pe care trebuie să îl plătească posesorii de camioane noi, care investesc în tehnologie, comparativ cu prețurile mult mai mici de care beneficiază șoferii-patroni, care își înmatriculează un camion vechi pe persoană fizică. Practic, la fiecare înnoire de flotă transportatorii o iau de la capăt cu clasele de bonus-malus, indiferent cât de puține daune au avizat.

De asemenea, o soluție propusă pentru a-i responsabiliza pe șoferii profesioniști este ca orice accident pe care îl provoacă și în urma căruia firma de transport este nevoită să dea asigurarea RCA să li se contabilizeze și să influențeze clasa de bonus-malus pentru autoturismul personal.

Articole similare