Tahografele Smart de generația a doua (G2V2) sunt obligatorii deja de mai bine de un an pentru toate vehiculele noi de peste 3,5 t înmatriculate după 21 august 2023, fie ele camioane sau autobuze. Acestea sunt echipate cu dispozitive moderne de localizare, ce permit citirea de la distanță de către autoritățile de control, fără a mai fi necesară oprirea vehiculului. Atenție, însă! Pe lângă obligativitatea privind achizițiile de mașini noi, legislația europeană a impus un calendar și pentru echiparea retrofit a vehiculelor dotate cu celelalte tipuri de tahografe, dacă sunt utilizate la transportul internațional.
Termenul limită de echipare a autobuzelor și autocarelor înmatriculate prima dată înainte de 14 iunie 2019 și care sunt utilizate la internațional este 31 decembrie 2024. Mai exact, de la începutul anului viitor, tahografele analoge sau digitale nu vor mai putea fi utilizate în afara granițelor țării. Iar pentru vehiculele M3 înmatriculate între 15 iunie 2019 și 20 august 2023, termenul limită pentru înlocuirea tahografelor inteligente de generația 1 este 18 august 2025.
Operatorii care fac transport internațional – linii sau curse ocazionale – sunt încurajați să nu amâne înlocuirea aparatelor tahograf, pentru că pe ultima sută de metri riscă să apară probleme legate nu doar de lipsa disponibilității aparatelor, ci și de imobilizarea vehiculelor. Deși s-au făcut demersuri la Bruxelles pentru amânarea termenelor limită din partea mai multor asociații patronale, transportatorii sunt îndemnați să nu se bazeze pe asta, ci să se asigure că măcar un minim de vehicule din flotă sunt pregătite să iasă la internațional la începutul anului viitor. Faptul că legislația europeană se referă concomitent la autobuze, autocare și camioane va aglomera și mai mult atelierele service.
Amenzile pentru neînlocuirea la timp a tahografelor diferă de la țară la țară, dar sumele nu sunt deloc de neglijat: 1.500 de euro în Germania, între 400 și 5.000 de euro în Austria, între 866 și 3.464 euro în Italia, până la 1.500 de euro în Slovenia și 2.000 de euro în Spania și Ungaria. Mai mult, în Franța, pe lângă amenda de 30.000 de euro se dă și un an de închisoare.
Este bine de știut că tahografele înlocuite ar putea fi valorificate, acestea fiind în continuare foarte bune pentru mașinile care operează exclusiv pe național. Rămâne de văzut cum va arăta legislația și ce rigori vor fi impuse – dacă aparatele tahograf încă bune, dar second-hand vor mai trebui din nou autorizate de către importatori sau nu – dar cel mai probabil vor putea fi valorificate într‑un fel sau altul.