Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Statele UE din Top 5 după volumele de transport au scăzut toate în 2023, dar concentrează 67% din piață

Activitatea de transport rutier de marfă a scăzut în 2023 în UE cu 3,2% față de 2022, potrivit celui mai recent raport Eurostat, citat de Upply (Road transport: analysis of the European Top 10 in 2023 (upply.com), iar traficul exprimat în tone a scăzut și mai mult, cu 3,4%, până la 13,117 miliarde de tone.

Țările din Top 10 în ceea ce privește volumele de transport reprezintă 83% din traficul total din UE exprimat în tone-kilometri și sunt aceleași ca în 2022, dar cu modificări în a doua jumătate a clasamentului, unde Cehia și Olanda au coborât fiecare câte un loc, în beneficiul României și Lituaniei. Tendința pe termen lung arată un ușor fenomen de concentrare în mâna celor mai puternice state din punct de vedere al volumelor transportate, deoarece în 2014 țările din Top 10 aveau 80,2% din traficul exprimat în tone-kilometri, cu 2,7%  mai puțin decât în 2023.

Ordinea primelor cinci, care reprezintă 67% din total, a rămas neschimbată față de 2022. Este vorba de aceleași țări în fiecare dintre ultimii 10 ani, dar evoluțiile diferă de la una la alta.

Polonia a înregistrat o scădere de 1,9% a activității în 2023, mai ales din cauza dificultăților din economia germană. Însă pe fondul declinului și mai mare al activității flotei germane Polonia este singura țară care a depășit pragul de 300 de miliarde de tone-kilometri. În 10 ani, cota de piață a transportatorilor polonezi a crescut cu 4,5%.

Germania, fostul no. 1 până în 2017, când a fost detronată de Polonia, și-a recâștigat poziția în 2018, a pierdut-o iar 2019 și de atunci decalajul față de lider s-a mărit. În 2023, activitatea transportatorilor rutieri germani a scăzut cu 5,8% față de 2022, cea mai mare scădere din Top 5, din cauza climatului economic: PIB-ul Germaniei s-a contractat cu 0,2%. În 10 ani, transportatorii germani au pierdut 4,2% din cota de piață.

Spania nu a fost scutită de tendința aceasta de scădere a activității de transport, dar procentul este mai mic, astfel că decalajul față de Germania se micșorează. În 10 ani, companiile spaniole și-au crescut cota de piață cu 1,8%.

Franța are și ea probleme, dar se descurcă puțin mai bine decât Germania, companiile de transport înregistrând o scădere de 2,4% față de 2022, până la 169,2 miliarde tkm, cel mai scăzut nivel din 2017 încoace, în condițiile în care chiar și în 2020, la apogeul pandemiei de Covid și carantinei, traficul ajunsese la 169,6 miliarde tkm. Cota de piață a Franței în UE este de 9,1%, în scădere cu 1,3% față de 2014. Iar Italia, după doi ani foarte buni, se confruntă și ea cu o scădere destul de bruscă, de 3,9%, însă activitatea este peste nivelurile de dinainte de pandemie, iar tendința pe termen lung arată o creștere a cotei de piață de 0,4%.

Articole similare

Ad