Tarife de import și de export din porturi
Pe rutele de export din diverse orașe europene către Rotterdam și Anvers, tarifele de transport pe bază de contract au crescut ușor în trimestrul al treilea din 2024 față de trimestrul anterior, cu 0,9 puncte, până la 135,0 puncte, așa cum reiese din barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar tarifele spot au tot scăzut în ultimul timp, ajungând la 112,4 puncte, cel mai jos nivel din primul trimestru al lui 2022 încoace, cu 9,0 puncte mai mic decât în perioada similară din 2023.
În prezent, tarifele din de transport pe bază de contract către Rotterdam și Anvers sunt cu 22,5 puncte mai mari decât cele spot.
Pe sensul celălalt, de import din porturi spre orașe europene, indicele tarifelor din contracte a fost de 125,6 puncte, în creștere cu 2,0 puncte față de al doilea trimestru din 2024, iar tarifele spot au înregistrat o creștere similară, cu 2,8 puncte, până la 119,2 puncte. Astfel că acum tarifele din contracte sunt cu 6,4 puncte mai mari decât cele spot.
Aceste valori vin în contextul în care costurile de operare au crescut mult în Olanda în al treilea trimestru al anului, cu 18,6% față de perioada similară din 2023, conform Eurostat. Anvelopele, de exemplu, costă în medie cu 8,3% mai mult, iar întreținerea și reparațiile, cu 3,2% mai mult. Și în Belgia costurile operaționale au crescut față de 2023, dar nu la fel ca în Olanda. Asigurările au fost în medie cu 2,0% mai scumpe decât în al treilea trimestru din 2023, întreținerea și reparațiile cu 4,3%, iar anvelopele cu 1,0%.
În ceea ce privește contextul economic din zona euro, la început de 2024 se manifesta un optimism prudent, iar creșterea economică din primul trimestru, de 0,3% față de trimestrul anterior, depășise așteptările și se datora mai ales exporturilor nete mai mari. După cinci trimestre de stagnare, această regiunea a revenit la creștere, care se aștepta să continue cu o rată trimestrială de 0,3%-0,4% în restul anului, ceea ce va duce la o creștere generală proiectată de 0,8% pentru 2024.
Pe termen scurt se presupune că vor crește și consumul privat, și exportul, datorită comenzilor externe tot mai mari. Politica monetară ar putea reduce constrângerile din industrii precum construcțiile, iar în 2025 se așteaptă să existe investiții mai mari și consumul gospodăriilor să crească, datorită condițiilor financiare mai bune, ceea ce ar urma să crească PIB cu 1,4% în zona euro. Pe măsură ce crește consumul populației, tarifele de import ar putea crește ușor, dar nu același lucru se poate spune despre tarifele de export, deoarece economia își revine încet. Mai exact, Ti estimează să existe o presiune în sensul creșteri tarifelor pe rutele de export mai târziu, când își va reveni producția.