Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Inovație, performanță, zero emisii

Testele pentru desemnarea Minibusului Anului 2025 la nivel european au avut loc, ca de obicei, în Madrid, Spania, chiar înainte ca târgul de autobuze și autocare FIAA să-și deschidă porțile. Ediția din acest an s-a bucurat de o participare record, nu mai puțin de șase competitori aliniindu-și la start soluțiile pentru transport urban. Vehiculele înscrise în competiția Minibus Euro Test au fost Aveuro e-Sprinter, Bluebus e-B6, Car-Bus.net eUrban, Mercedes-Benz Reform-S City Max, dezvoltat de carosierul maghiar Inter Traction Electrics, Otokar eCentro și City 75 Electric, al Tremonia Mobility (carosierul german care a preluat fabrica Mercedes-Benz de minibusuri din Dortmund). În total au fost cinci vehicule electrice și unul diesel. Membrii juriului International Minibus, Bus and Coach of the Year au testat vehiculele pe un traseu urban de la periferia Madridului, în apropierea sediului central al Real Madrid și în jurul parcului Forestal de Valdebebas Felipe VI.

Minibus Euro Test este o competiție dedicată inovației în transportul de călători, deschisă oricărui producător sau carosier prezent pe piața europeană. Juriul internațional de presă Minibus, Bus and Coach of the Year – din care fac parte reprezentanți ai 24 de publicații prestigioase de transport din Europa – analizează cu multă atenție toate vehiculele înscrise în concurs, solicită informații de la producători și efectuează inclusiv teste de conducere amănunțite pentru a stabili câștigătorul.

Pentru a decide cui îi revine cea mai prestigioasă distincție a industriei pe segmentul vehiculelor de capacitate mică și medie, Minibus Euro Test are loc din doi în doi ani la Madrid, în Spania, fiind realizat cu sprijinul IFEMA, organizatorul salonului de vehicule comerciale FIAA. La ediția din octombrie, participarea a fost numeroasă, nu mai puțin de șase carosieri din Franța, Germania, România, Spania, Turcia și Ungaria înscriind în concurs minibusuri destinate transportului urban.

O soluție inovatoare de transport, made in Câmpina

Carosierul român Aveuro Internațional este la a doua participare la Minibus Euro Test, iar anul acesta a propus modelul Aveuro e-Sprinter, un minibus electric pregătit pentru aplicații urbane de tip shuttle. Ideea rabatării perechilor de scaune este foarte bună, pentru că oferă versatilitate și permite transportul de până la trei cărucioare cu rotile. În plus, operațiunea în sine de rabatare se face rapid, din doar 3 mișcări.

Trenul de rulare a fost cel mai bun din competiție, ultima generație de van electric dezvoltată de Mercedes-Benz demonstrându-și pe deplin eficiența și fiabilitatea. Cele patru moduri diferite de frânare regenerativă permit șoferului să adapteze stilul de conducere la condițiile de drum, iar padelele de comandă din spatele volanului asigură un confort sporit, protejând în același timp plăcuțele de frână. Eficiența sistemului electric a fost dovedită practic, la finalul celor două zile de teste, bateriile de 113 kWh având o autonomie rămasă de 65% și respectiv 78%. De altfel, Mercedes-Benz promite o autonomie maximă de 440 km și, chiar și în lipsa unor condiții ideale de trafic, performanțele sunt foarte bune. De precizat că producătorul german oferă o garanție de opt ani sau 160.000 km pentru bateriile sale, iar opțional se poate cumpăra garanție extinsă pentru kilometraj.

Foarte multe sisteme de siguranță activă se găsesc în lista de echipări standard ale e-Sprinter, cum ar fi camera video pentru marșarier, ABA, ESP, monitorizarea presiunii în pneuri, asistența la plecarea din rampă, volanul multifuncțional sau oglinzile încălzite, cu reglaj electric.

Este o diferență clară între vehiculele care folosesc 100% soluția oferită de producătorul german și modelele cu tren de rulare modificat. Desigur, în ceea ce privește motorul, carosierul nu are niciun merit. Am apreciat însă construcția foarte solidă a minibusului, care s-a dovedit a fi cel mai silențios dintre toate vehiculele electrice, fără troncăneli sau alte zgomote de caroserie, chiar și în ciuda sistemelor de rabatare a scaunelor.

La cererea dealerului Aveuro din Spania, e-Sprinter a fost echipat cu un monitor de dimensiuni generoase, amplasat între compartimentul șoferului și cel al pasagerilor. Interiorul cu totul a fost realizat pentru a fi pe placul clienților iberici, cu tonuri de bej și maro și tapițerie de culoarea untului pentru pereții laterali și plafon.

Bluebus e-B6, autobuzul în miniatură

Bluebus este cel mai apropiat de un autobuz urban atât din perspectiva compartimentului șoferului, cât și al pasagerilor, fiind construit cu podea joasă pe toată lungimea, pentru un acces facil la bord. Ampatamentul mai lung face ca însă vehiculul să fie mai rigid la denivelări. Poziționarea roților chiar pe colțurile caroseriei permite o manevrabilitate foarte bună, vehiculul fiind special conceput pentru aplicații de nișă, în centrele istorice și pe străduțe înguste. Vizibilitatea este optimă de jur împrejur, iar șoferul are un asistent suplimentar, o cameră video poziționată în dreapta-față, care oferă o imagine de sus asupra întregului spațiu din jurul minibusului, până la ușă inclusiv.

Montarea bateriilor pe plafon și construcția ușoară fac ca vehiculul să se încline destul de mult în viraje, ceea ce creează o senzație de ușoară nesiguranță pentru șofer și pasager deopotrivă. Este adevărat că pe durata testelor vehiculul nu a fost încărcat la capacitate, însă nu putem proiecta o mașină având în vedere doar scenariul în care circulă cu mulți pasageri la bord. Altfel, călătoria este plăcută, iar suspensia independentă pe ambele punți crește confortul la interior.

Clopoțelul de avertizare pentru pietoni – o cerință tipică transportului urban din Franța – este foarte util pentru un vehicul electric. În plus, e-B6 a fost echipat și cu frână specială pentru oprirea în stații (conform legislației franceze), fără cuplarea căreia nu se putea deschide ușa.

La interior, finisajele au fost îngrijite, armonioase, iar montarea scaunelor direct pe pereții laterali face ca interiorul să fie ușor de curățat. Monitorul de informare poziționat pe panoul despărțitor al compartimentului șoferului, tapițeria din piele ecologică și podeaua de lemn conferă o notă de stil. Vizibilitatea la exterior a celor 35 de pasageri este foarte bună, grație liniei joase a geamurilor.

În ciuda dimensiunilor sale compacte, capacitatea mare de transport este dată de utilizarea bateriilor cu stare solidă, mai ușoare și mai compacte, care au o capacitate de stocare de 126 kWh. Tehnologia bateriilor cu stare solidă este foarte performantă și necesită multă expertiză, însă pe lângă beneficiile legate de densitatea ridicată și greutatea redusă a acestora, durata de viață de 12 până la 15 ani constituie un avantaj net în fața acumulatorilor cu Li-Ion. Un alt beneficiu al Bluebus este montarea în partea din spate a unui încărcător integrat cu priză T2, ce permite alimentarea rapidă a bateriilor.

Modelul testat a fost echipat cu camere video în locul oglinzilor retrovizoare, disponibile opțional. Șoferul beneficiază, de altfel, de un spațiu de lucru confortabil, cu un scaun cu pernă lată, cu tapițerie de piele ecologică, display digital color în bord și compartimente de depozitare în stânga și în dreapta sa.

Zeroid, un compromis pentru transport urban low-floor

Car-Bus.net eUrban este construit pe un șasiu produs în China de Asiastar (parte a grupului Wei Chai) și comercializat sub numele Zeroid. Carosierul spaniol a ales această variantă ca o soluție de compromis, deoarece Daimler Buses – partenerul său tradițional – nu permite intervenții pe trenul de rulare al modelului Sprinter electric și, prin urmare, nu există o soluție constructivă pentru un minibus urban electric cu podea coborâtă care să păstreze motorul și bateriile din fabrică. Deși este Van Partner by Mercedes-Benz de foarte mulți ani, în cazul modelului de față a rămas practic doar cabina, pe care steaua a fost înlocuită de numele Zeroid. Bateriile CATL LFP, având o capacitate totală de stocare de 140 kWh, sunt montate în podea, între cele două punți. Motorul DANA are un consum de 0,45 kWh/km, conform testului SORT, iar autonomia reală a microbuzului este de circa 250 km.

Suprastructura eUrban este bine realizată, solidă, și răspunde tuturor cerințelor din transportul public. Aceasta este produsă separat și sudată pe șasiu, cu panouri de fibră de sticlă. Interiorul e-Urban este luminos, în tonuri de albastru deschis, iar scaunele – deși din plastic – sunt comode; vizibilitatea la exterior este foarte bună pentru toți cei 21 de pasageri, grație geamurilor înalte. De altfel, vehiculul fusese configurat pentru un client și urma să fie livrat după expunerea la FIAA Madrid. Sunt foarte multe componente chinezești la bord însă, iar acest lucru ridică problema service-ului.

Din punct de vedere al conducerii, frânele sunt destul de slabe, aspect explicat de carosier prin faptul că în prima fază a apăsării pedalei de frână se realizează recuperare de energie. Cu toate acestea, nu există nicio scuză pentru care frânele să nu funcționeze prompt de la început. Partea bună este că, în urma feedback-ului primit, inginerii Car-Bus.net vor modifica funcționarea sistemului de frânare.

Secțiunea joasă de după axa spate este aerisită, însă, din păcate, nu există sisteme de ancorare a scaunului cu rotile sau a căruciorului. Un alt minus este frâna de parcare, acționată de la maneta fixată în podea, ceea ce reprezintă un disconfort pentru șofer de fiecare dată când oprește în stație. Modelul în sine – care costă 250.000 de euro – nu este nou, singurul element de noutate fiind trenul de rulare electric, care însă are ceva probleme operaționale. Surprinzător pentru Car-Bus.net – care este recunoscut pentru vehicule de calitate. Capacitatea de producție a companiei catalane este de 120-150 de unități pe an (modelele Shaula, Spica, Corvi și Wolta). 63% din producție merge pe piața spaniolă, însă obiectivul este de a crește la export. Special în legătură cu dezvoltarea modelului urban, planurile viitoare includ asamblarea șasiului în Barcelona (deocamdată acesta este importat integral din China), dar și lansarea unei versiuni cu pilă de combustie pe hidrogen.

Reform S-Max, singurul diesel din competiție

125.000 de euro este prețul singurului minibus din competiție cu motorizare diesel, produs de Inter Traction Electrics din Ungaria, parte a MOL Group. Reform-S City Max nu a venit cu nicio inovație, fiind un minibus clasic urban, cu panou de informare a pasagerilor pe peretele din spatele scaunului șoferului și intrare joasă după puntea spate, cu ușă dublă. De altfel, cele două uși (față și spate) sunt acționate electric și se deschid spre exterior, pentru o operare rapidă și fără zgomot. Sistemul video de la interior, cu camere în dreptul ușilor și monitorul bine poziționat pe bord, în câmpul vizual al șoferului, reprezintă o echipare opțională utilă.

Altfel, Reform-S City Max se conduce fără probleme, ca orice Sprinter obișnuit, șoferul având toate comenzile la îndemână, iar cele specifice transportului de călători poziționate pe consola centrală. Motorul de 170 CP, în tandem cu transmisia automată cu nouă trepte, oferă putere optimă pentru orice topografie și tot confortul pentru cei 29 de pasageri de la bord. Retarderul Telma – poate mai puțin obișnuit la minibusuri – a fost instalat pentru a proteja plăcuțele de frână și a le prelungi viața. Vehiculul este echipat cu un pachet complet de sisteme de siguranță, specifice Mercedes-Benz. În plus, funcția start-stop asigură o economie suplimentară de carburant, iar motorul este compatibil și cu HVO (combustibil vegetal hidrogenat). Consumul mediu dat de Inter Traction Electric pentru modelul testat este de 10,14 l/100 km și, spre deosebire de versiunile similare diesel, autonomia este de 700 km cu o singură alimentare. Din păcate, vehiculele cu motoare cu ardere internă nu mai sunt finanțabile pe numeroase piețe europene pentru transportul urban.

Temperatura în compartimentul șoferului și al pasagerilor este controlată de sistemul de aer condiționat de 7 kW, montat din fabrică de Mercedes-Benz. Opțional, pentru exploatarea în zone cu ierni aspre, se poate adăuga un încălzitor Yilkar. Scaunele Kiel sunt confortabile, acoperite cu material textil și prevăzute cu porturi USB.

Otokar eCentro: robust, stabil, foarte manevrabil

Otokar eCentro e adresează unui segment la fel de redus ca Bluebus – transportul în centre istorice, pe străduțe înguste. Vehiculul de 6,6 m lungime este ușor manevrabil și, spre deosebire de modelul francez, poziționarea bateriilor în podea conferă o stabilitate foarte bună. Construcția a fost diferită, modelul cu zero emisii având la bază versiunea consacrată diesel, la care a fost înlocuit motorul Cummins cu propulsorul electric DANA, ce oferă o putere de 140 kW. De precizat că în funcție de sistemele de monitorizare și de siguranță comandate, eCentro poate rula și ca vehicul autonom. Cele două pachete de baterii de producție proprie, asamblate în fabrica Otokar, având împreună o capacitate de stocare de 110 kWh, asigură o autonomie maximă de 275 km, în condiții ideale (real, la fel, circa 200 km). Alimentarea CCS reprezintă un alt avantaj, întrucât încărcarea bateriilor se poate face rapid în timpul zilei, fără a afecta programul de transport.

Sistemul electric este cam zgomotos, atât la accelerare, cât și în modul de recuperare a energiei. Este adevărat însă că vehiculul era deja de un an și jumătate în exploatare într-o stațiune turistică, și lăsase de dorit. De asemenea, a fost cam rigid, astfel că denivelările de pe drum s-au simțit, în ciuda suspensiei pneumatice pe puntea spate. Construcția este însă solidă, cu șasiu din oțel de înaltă rezistență și o structură galvanizată, rezistentă la coroziune.

Poziția înaltă a șoferului, combinată cu o linie mai joasă a parbrizului, oferă o vizibilitate foarte bună. Sistemul Mirror Cam (opțional), ce înlocuiește oglinzile retrovizoare, este foarte bun, iar monitoarele sunt poziționate optim la interior. La fel, bordul digital, colorat, de dimensiuni mari reprezintă un plus, întrucât șoferul are chiar în față toate informațiile necesare pentru drum – viteza de deplasare, nivelul de încărcare a bateriilor, consumul instantaneu de energie sau recuperare etc. – și poate să își ajusteze stilul în consecință. Accelerația și frânarea sunt bune, grație transmisiei directe, fără cutie de viteze, iar vehiculul este stabil și foarte manevrabil. Plasticul bordului contrastează însă cu electronica de ultimă oră; la fel și peretele despărțitor dintre cabina șoferului și compartimentul pasagerilor, dar și ușa de acces, realizată dintr-un plastic gri, opac.

Altfel, interiorul este spațios și oferă o capacitate mare de transport (32 de pasageri) pentru dimensiunile eCentro. Ușile largi, de 1.200 mm, și sistemul pneumatic rapid care le acționează facilitează accesul pasagerilor la bord. Spațiul larg din zona centrală este primitor, dar ar fi fost utile mai multe bare de susținere. Modelul înscris în competiție era configurat cu suporturi pentru crose de golf, astfel că nu am putut aprecia cum se cuvine zona centrală. Am obsevat însă porturile USB montate în scaune și sistemul de iluminare LED.

Prețul modelului testat, cu toate echipările opționale incluse, este de 275.000 de euro.

Tremonia City 75 Electric: calitatea se ridică la nivelul pedigree-ului

Tremonia City 75 Electric a fost singurul minibus din competiție construit pe șasiu de van care are podea joasă în zona centrală. Vehiculul s-a dovedit puțin mai zgomotos decât Aveuro e-Sprinter, dar silențios. Desigur, la fel ca în cazul Car-Bus.Net, avem de-a face cu un artificiu de construcție pentru a obține minibusul electric cu intrare joasă: trenul de rulare original al Sprinter electric cu șasiu de 5 t a fost înlocuit cu un motor de producție lituaniană (cu capacitate de 160 kW și cuplu motor maxim de 1.250 Nm) și trei pachete de baterii NMC montate în podea, având în total 126 kWh, ce promit o autonomie de 300 km în condiții ideale de operare (real, în jur de 200 km). Structura de rezistență este produsă în Salzgitter și tratată CATL anti-coroziune, în timp ce pentru pereții laterali s-a optat pentru panouri din fibră de sticlă.

Inginerii fostei fabrici Mercedes-Benz de minibusuri din Dortmund au venit însă cu numeroase idei bune în realizarea acestui model cu masă totală maximă de 7 t, una dintre acestea fiind integrarea comenzilor privind stilul de conducere pe monitorul digital de dimensiuni generoase, montat pe centrul bordului. Acolo șoferul poate selecta intensitatea frânării și, implicit, nivelul de recuperare a energiei la frânare, astfel încât să poată conduce chiar cu acționarea unei singure pedale (accelerația). Vizibilitatea șoferului nu este cea mai bună, bordul înalt, specific utilitarelor – la fel ca în cazul Aveuro e-Sprinter, Car-Bus.net și Reform-S City Max – obstrucționând vederea în partea din față.

Cel mai lung minibus din competiție (8,5 m) a permis montarea a două uși duble, ceea ce sporește confortul celor 34 de pasageri și crește luminozitatea, grație inserțiilor de sticlă. La fel, în partea din spate, lipsa ușilor specifice vanurilor și prezența unui geam mare sporesc senzația de spațiu, la fel ca peretele despărțitor din sticlă dintre cabina șoferului și compartimentul pasagerilor. Scaunele pasagerilor au prize USB și sunt confortabile, fiind acoperite cu material textil.

Treptele care facilitează accesul spre secțiunea cu scaune sunt însă de dimensiuni diferite, ceea ce poate duce la accidentări. Suspensia pneumatică pe puntea spate face călătoria agreabilă.

Prețul Tremonia City 75 Electric este de 260.000 de euro, cu doar 80.000 de euro mai mult decât versiunea diesel. Compania germană – care se reinventează acum după o lungă perioadă de aparteneță la grupul Daimler – a explicat că diferența de preț este dată strict de costul sistemului electric. Garanția oferită pentru minibusul integral este de doi ani, iar special pentru baterii se acordă opt ani sau 250.000 km.

Fabrica de la Dortmund are o capacitate anuală de producție de 1.200-1.400 de unități (în funcție de model și de configurație) și în ultimii ani a fost extinsă, pentru a include departamente de producție noi, care înainte erau asigurate de EvoBus. Inclusiv unele funcții GSR II specifice transportului de pasageri au fost dezvoltate in-house, întrucât Daimler nu le-a inclus la noul Sprinter van. Utilitarele se comandă direct la fabrica Mercedes-Benz, astfel că timpul de livrare este rezonabil, referința fiind de trei luni.

Compania investește mult și în after-sales, având 140 de parteneri service în toată Europa, precum și un depozit de piese de schimb. Producția de serie a minibusurilor electrice a început în 2023, primul model – City 45 Electric – fiind deja livrat în 60 de unități în Germania, Luxemburg și Franța. Vehiculele de transport urban reprezintă 30% din producția totală a Tremonia, restul fiind transport turistic și școlar.

Articole similare

Ad