Comisia Europeană a sancționat České dráhy (ČD) și Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) cu o amendă totală de 48,7 milioane de euro pentru o practică considerată o încălcare gravă a legislației antitrust a Uniunii Europene. Cele două companii, lideri tradiționali în transportul feroviar de pasageri din Cehia și Austria, au colaborat pentru a împiedica RegioJet, un nou concurent, să acceseze vagoane uzate necesare extinderii activității pe piață.
În contextul intrării RegioJet pe piața transportului feroviar pe distanțe lungi în Cehia, în 2011, accesul la vagoane uzate a devenit o necesitate strategică pentru această companie. Vagoanele vizate, deținute de ÖBB, aveau calități și specificații moderne esențiale pentru a susține competiția, fiind deja autorizate pentru operare pe teritoriul Cehiei. În perioada 2012-2016, însă, ČD și ÖBB au acționat concertat pentru a preveni accesul RegioJet la aceste resurse. Tactici precum manipularea procesului de vânzare a vagoanelor și schimbul de informații confidențiale despre alte oferte au fost folosite pentru a favoriza ČD sau alți cumpărători mai puțin relevanți pentru competiția directă.
Această colaborare strategică a fost identificată ca o încălcare a articolului 101 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, care interzice acordurile sau practicile coordonate ce restricționează concurența. Ancheta Comisiei a concluzionat că acțiunile celor două companii au avut scopul de a proteja pozițiile de monopol sau dominantă, împiedicând astfel dezvoltarea unui competitor capabil să dinamizeze piața prin tarife mai competitive și servicii diversificate.
Amenzile aplicate reflectă gravitatea și amploarea geografică a încălcării, dar și durata acesteia. Comisia a luat în considerare faptul că ÖBB a cooperat în cadrul programului de clemență, furnizând informații esențiale care au contribuit la dovedirea existenței cartelului. Drept urmare, ÖBB a beneficiat de o reducere de 45% a amenzii, aceasta fiind stabilită la 16,7 milioane de euro. ČD, care nu a cooperat cu Comisia, a fost sancționată cu 31,9 milioane de euro.
Pentru liderii din industria transporturilor, această decizie reprezintă un semnal clar al angajamentului autorităților europene de a menține piețele deschise și competitive. Colaborările care urmăresc excluderea competitorilor sunt sancționate ferm, iar companiile implicate riscă nu doar amenzi considerabile, ci și pierderi de încredere pe termen lung în rândul partenerilor și clienților. Într-o piață din ce în ce mai integrată, transparența și respectarea normelor antitrust sunt esențiale pentru a asigura o concurență loială și inovare în beneficiul consumatorilor.