Datele pentru luna noiembrie 2024, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, evidențiază o scădere generală în mai multe segmente ale pieței auto, reflectând o schimbare semnificativă în tendințele de consum și dinamica economică. După o evoluție notabilă în lunile precedente, noiembrie 2024 a marcat o scădere semnificativă a înmatriculărilor de autovehicule noi. Comparativ cu noiembrie 2023, acest segment a înregistrat o diminuare de 10,4%, semnalând o încetinire a cererii pentru vehicule noi pe piață. Mai mult, față de luna octombrie 2024, declinul este și mai accentuat, ajungând la 12,8%.
Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 8,2%, ceea ce indică o diminuare a cererii în contextul unei piețe auto care a prezentat anterior creșteri moderate. Autoturismele “electrificate” (care includ vehicule electrice și hibride) au înregistrat o scădere de5,7%, cu o cotă de piață de 28%. În mod particular, autoturismele pur electrice au înregistrat o scădere semnificativă de 59%, ceea ce le reduce cota de piață la 4,9%. Aceste date pot fi asociate atât cu provocările legate de infrastructura de încărcare, cât și cu costurile încă ridicate ale acestor vehicule. Vehiculele comerciale ușoare și minibusurile au avut o scădere de 9,8%, reflectând o încetinire a cererii pe acest segment. Mai dramatic, vehiculele comerciale grele și autobuzele au înregistrat o scădere de 38%, ceea ce indică o posibilă contracție în transportul de marfă și persoane pe distanțe lungi.
În luna noiembrie 2024, piața autoturismelor, care reprezintă aproximativ 85% din totalul pieței auto, a înregistrat un volum de 10.114 unități, ceea ce indică o scădere de 8,2% față de aceeași lună a anului 2023. Cu toate acestea, pe întregul an 2024, înmatriculările de autoturisme noi au înregistrat o creștere de 2,6% comparativ cu anul precedent, subliniind o tendință pozitivă pe termen lung, în ciuda declinului punctual din noiembrie.
Analiza segmentelor de piață dezvăluie o evoluție în preferințele consumatorilor. Clasele de autoturisme mici, precum Clasa A și Clasa B, au suferit scăderi semnificative, de 64,9% și 24,3%, respectiv, reflectând o cerere redusă pentru vehiculele compacte urbane. Pe de altă parte, segmentul SUV, care domină piața, a înregistrat o creștere modestă de 0,7%, consolidându-și poziția de lider. Segmentul Clasa C, care include vehicule compacte, a rămas aproape stabil, cu o scădere marginală de doar 0,4%, indicând o cerere relativ constantă. În schimb, Clasa D a scăzut cu 26%, ceea ce poate fi asociat cu o reducere a interesului pentru vehiculele de dimensiuni medii.
Un aspect remarcabil îl reprezintă evoluția spectaculoasă a Clasei E, care a înregistrat o creștere de 94,7%, semnalând un interes crescut pentru autoturismele premium. În antiteză, segmentul de lux Clasa F a înregistrat o scădere de 16%, sugerând o diminuare a apetitului pentru vehiculele din această categorie exclusivistă.
Această diversitate a performanțelor din diferite segmente de piață scoate în evidență schimbările din comportamentul consumatorilor, cu o preferință evidentă pentru SUV-uri și vehicule premium, în detrimentul claselor tradiționale de autoturisme compacte sau medii.
În luna noiembrie a anului 2024, segmentul SUV se menține pe prima poziție în ceea ce privește cota de piață, consolidându-și dominanța cu o cotă de 50,6%, ceea ce reflectă o creștere de 0,7% față de aceeași perioadă a anului precedent. Acesta este urmat de segmentul Clasa C, care ocupă 29,8% din piață, cu o scădere marginală de 0,4%. În schimb, Clasa B, care anterior deținea o cotă mai semnificativă, înregistrează o reducere considerabilă de 24,3%, ajungând la 13,1% din piață, fapt ce indică o diminuare a interesului pentru vehiculele compacte.
Pe de altă parte, analiza tipurilor de combustibil utilizate de autoturismele înmatriculate arată tendințe semnificative. Motorizările pe benzină, incluzând și variantele mild hybrid pe benzină, au înregistrat o scădere de 5,4% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, reprezentând 62,5% din totalul pieței. În cazul motoarelor diesel, inclusiv a celor mild hybrid diesel, scăderea este mult mai accentuată, de 28%, acestea deținând acum doar 9,5% din piață.
În luna noiembrie 2024, autoturismele electrificate, inclusiv modelele 100% electrice, hibride plug-in și cele full hybrid, care beneficiază de propulsie electrică fără necesitatea încărcării dintr-o sursă externă, au reprezentat o cotă de 28% din totalul pieței. Această valoare depășește cu 18,5 puncte procentuale cota deținută de motoarele diesel, o categorie care include și motoarele mild hybrid diesel.
Autoturismele complet electrice au avut o cotă de 4,9% din piață în luna noiembrie 2024, în scădere de la 10,9% în aceeași lună a anului anterior. În contrast, modelele plug-in hybrid au înregistrat o creștere a cotei de piață, ajungând la 5,7% în noiembrie 2024, comparativ cu 4,1% în noiembrie 2023.
În luna noiembrie 2024, Dacia Spring s-a menținut pe prima poziție în clasamentul celor mai vândute autoturisme 100% electrice, cu 174 de unități vândute, înregistrând o scădere de 69% comparativ cu aceeași perioadă din 2023. Tesla Model 3 a ocupat locul al doilea, cu 64 de unități și o creștere de 12,3%, iar Tesla Model Y a fost pe locul al treilea, cu 22 de unități vândute.
În ceea ce privește autoturismele Plug-in Hybrid, Ford Kuga a fost lider cu 66 de unități vândute și o creștere remarcabilă de 37,5%. Hyundai Tucson a înregistrat 41 de unități, cu o scădere de 14,6%, și tot 41 de unități a vândut și Volkswagen Golf.
Pe segmentul autoturismelor hibride, fără necesitatea încărcării externe, Toyota RAV4 a fost cea mai vândută, cu 231 de unități și o creștere impresionantă de 89% față de noiembrie 2023. Locurile următoare au fost ocupate de Dacia Duster cu 219 unități și Toyota Corolla cu 207 unități.
În luna noiembrie 2024, sectorul vehiculelor comerciale ușoare și minibus a înregistrat o scădere de 9,8% față de luna similară a anului trecut, cu o scădere de 13,4% pentru autovehiculele comerciale ușoare fără minibus. Cu toate acestea, pe întreg parcursul anului 2024, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, aceste vehicule au demonstrat o creștere generală de 18,6%.
În ceea ce privește vehiculele comerciale ușoare electrice, acestea au atins, în primele unsprezece luni ale anului 2024, un volum de 500 unități, reflectând o creștere considerabilă de 25,3% față de aceeași perioadă a anului anterior.
Pe de altă parte, vehiculele comerciale grele și autobuzele au suferit o scădere semnificativă de 38% în luna noiembrie 2024, comparativ cu noiembrie 2023. În particular, vehiculele comerciale grele, de peste 16 tone, inclusiv autotractoarele, au avut o scădere de 36,5%, indicând o tendință de declin în acest segment al pieței.
*Sursă: https://www.apia.ro