În contextul actual al transporturilor și reglementărilor existente ale Uniunii Europene sunt identificate ineficiențe și costuri de mediu asociate cadrului actual al inspecției tehnice periodice (ITP), evidențiindu-se efectele asupra operațiunilor flotelor internaționale.
În calitate de membru activ al Comitetului european pentru transporturi, TIP Group susține necesitatea unei reforme care să permită recunoașterea reciprocă a efectuării ITP-ului în toate statele membre UE, pentru a alinia sistemul la cerințele transportului transfrontalier modern. TIP Group pune accent pe menținerea standardelor esențiale de siguranță și sustenabilitate.
„Avem responsabilitatea de a menține siguranța și sustenabilitatea la un nivel ridicat în sectorul transporturilor, dar avem nevoie și de sisteme care să funcționeze în peisajul internațional actual”, menționează Rogier Laan, vicepreședinte pentru vânzări și marketing la TIP Group. “Abordarea ITP-ului actual pare învechit și împovărează companiile și societatea cu costuri și emisii inutile. Avem o oportunitate reală de a moderniza acest sistem prin recunoașterea reciprocă, aliniind standardele esențiale de siguranță cu eficiența și inovarea pe care le solicită industria noastră.”
Inspecția tehnică periodică (ITP) este o verificare obligatorie de siguranță și de mediu pentru a evalua componentele critice ale camioanelor, cum ar fi sistemele de frânare, iluminatul, suspensia și emisiile. Aceste inspecții sunt importante pentru menținerea siguranței rutiere și reducerea impactului operațiunilor de transport asupra mediului.
Cu toate acestea, punerea în aplicare a ITP-ului actual ridică provocări majore pentru companiile de transport care operează la nivel internațional, deoarece acestea trebuie să suporte costuri suplimentare și să crească emisiile.
Provocarea sistemului actual de ITP
Deși este esențial pentru respectarea normelor de siguranță și de mediu, sistemul ITP actual nu este conceput pentru operațiunile transfrontaliere moderne. Camioanele trebuie să se întoarcă în țara lor de înmatriculare pentru inspecții, chiar dacă sunt utilizate în altă parte, ceea ce duce la călătorii costisitoare, necomerciale, care generează emisii semnificative de carbon.
Conform European Transport Board (ETB) și Technical Road Transport Association (TRTA), camioanele din Europa parcurg 189 de milioane de kilometri inutili în fiecare an pentru a se conforma acestor norme. Acest lucru generează peste 80 de milioane de kilograme de emisii de CO₂ și mii de ore de pierdere a productivității – o povară atât pentru companii, cât și pentru mediu.
O soluție care oferă oportunități
Recunoașterea reciprocă a ITP-ului în toate statele membre ale UE ar garanta că acestea pot fi inspectate oriunde ar călători, aducând beneficii semnificative companiilor de transport.
- Reducerea timpilor morți și a costurilor: camioanele rămân operaționale mai mult timp, cu mai puține călătorii neproductive.
- Impactul asupra mediului: Eliminarea călătoriilor inutile ar putea reduce emisiile anuale de CO₂ în întreaga Europă cu peste 80 de milioane de kilograme, conform datelor ETB.
- Conformitate simplificată: Un sistem armonizat simplifică operațiunile pentru flotele multinaționale și economisește timp și resurse.
- Îmbunătățirea siguranței: Standardele consecvente în toate țările îmbunătățesc siguranța rutieră, menținând în același timp măsurile solide de conformitate.
Promovarea inovării prin tehnologie
Inovarea și tehnologia au potențialul de a redefini inspecțiile tehnice auto periodice și oferă oportunități de a trece de la inspecțiile programate la abordări proactive, bazate pe date. Instrumentele emergente, precum telematica și sistemele electronice de monitorizare a performanței frânelor (EBPMS) pot juca un rol crucial în această transformare.
„Tehnologia promite să transforme sistemul ITP-ului”, subliniază Jan van Vugt, directorul global de întreținere și dezvoltare la TIP Group. “Telematica ne-ar putea permite să monitorizăm frânele, suspensiile și anvelopele în timp real, permițând abordarea potențialelor probleme înainte ca acestea să se agraveze. Instrumentele, precum EBPMS, ar putea permite monitorizarea continuă a performanței frânelor, reducând dependența de verificările manuale. Dacă recunoașterea reciprocă a ITP-ului continuă să crească, aceste inovații vor deveni de mare interes atât pentru industrie, cât și pentru autoritățile de reglementare. Ele au potențialul de a simplifica procesele, de a îmbunătăți siguranța și de a ajuta flotele să se adapteze la reglementările în schimbare.”
Crearea unei dinamici: învățarea din proiectele pilot de succes
S-au făcut deja progrese în direcția recunoașterii reciproce, proiectele pilot de colaborare demonstrând fezabilitatea și beneficiile tangibile ale acesteia. De exemplu, parteneriatul dintre Țările de Jos și Belgia permite camioanelor înmatriculate în Țările de Jos să fie inspectate în Belgia. Potrivit ETB, această abordare are potențialul de a elimina până la 14,5 milioane de kilometri goi pe an numai pentru camioanele olandeze, de a reduce emisiile de CO₂ cu 6,17 milioane de kilograme și de a congestiona drumurile cu 1.692 de kilometri.
În toată Europa, impactul potențial este și mai mare. Dacă recunoașterea reciprocă ar fi pusă în aplicare pe scară largă, aceasta ar putea preveni 189 de milioane de kilometri parcurși inutil anual, reducând emisiile de dioxid de carbon cu peste 80 de milioane de kilograme și decongestionând drumurile cu 22.032 de kilometri. Aceste cifre evidențiază modul în care inspecțiile localizate pot aborda ineficiențele, respectând în același timp standardele de siguranță.
Prin extinderea acestor proiecte-pilot de succes în întreaga UE, sectorul transporturilor se poate apropia de un sistem raționalizat și durabil, care aduce beneficii atât întreprinderilor, cât și mediului.
Cum se pot pregăti companiile de transport
Pe măsură ce impulsul pentru reforma ITP-ului crește, companiile de transport pot lua măsuri proactive pentru a se asigura că sunt pregătite pentru schimbările viitoare.
- Utilizarea telematicii și a tehnologiei inteligente: echiparea flotelor cu sisteme care oferă informații în timp real cu privire la starea și performanța camioanelor poate simplifica conformitatea și îmbunătăți eficiența operațională.
- Urmăriți evoluțiile din industrie: Fiind la curent cu proiectele pilot, discuțiile privind reglementările și evoluțiile tehnologice, companiile se pot adapta rapid atunci când sunt introduse reforme.
- Simplificarea proceselor interne de conformitate: Colaborarea cu parteneri de încredere care înțeleg complexitatea operațiunilor transfrontaliere poate asigura o tranziție lină pe măsură ce reformele ITP-ului prind contur.
- Pregătindu-se astăzi, companiile de transport nu numai că pot minimiza eventualele perturbări, dar se pot și poziționa pentru a profita pe deplin de avantajele pe care le vor aduce recunoașterea reciprocă și soluțiile ITP mai inteligente.
Asigurarea unor standarde ridicate și, în același timp, impulsionarea schimbării
TIP Group consideră că actualul sistem ITP joacă un rol esențial în menținerea siguranței și durabilității în transporturi. Cu toate acestea, prin reformarea practicilor învechite și adoptarea inovației, industria se poate baza pe aceste standarde pentru a obține o mai mare eficiență, a reduce impactul asupra mediului și a crea oportunități de creștere.
Trecerea la recunoașterea reciprocă a ITP-ului este un pas practic și realizabil către un viitor mai inteligent și mai durabil. Astfel, companiile de transport pot contribui la conducerea acestei schimbări și la crearea unui sistem mai bun pentru toți.