Poliția din Slovenia – una dintre principalele țări de tranzit din Uniunea Europeană – a constatat o creștere uriașă a încălcărilor legislației rutiere în cazul companiilor de transport de călători care operează linii internaționale, în special în ceea ce privește regulamentul 561 privind timpii de conducere și de odihnă, dar nu numai.
Astfel, în urma intensificării controalelor în trafic din ultima lună, poliția slovenă a constatat faptul că cele mai multe autocare etajate circulau cu depășirea masei totale maxim autorizate, aproape jumătate dintre toate vehiculele verificate aveau probleme la sistemul de iluminare, mulți șoferi nu dețineau permis de conducere valabil, se aflau în afara traseului liniei internaționale declarat în foaia de parcurs și, foarte grav, la multe dintre vehiculele tahograful fusese manipulat. Au fost găsite și numeroase încălcări ale regulamentului european 561, șoferii nerespectând efectuarea timpilor de odihnă zilnică și săptămânală.
Duminică, 1 decembrie 2024, au fost verificate nu mai puțin de 41 de autocare aflate pe curse internaționale regulate, iar la aproape jumătate dintre acestea au fost constatate încălcări. De reținut cazul unui autocar bulgar, încărcat la capacitate, care era condus alternativ de doi șoferi. Autobuzul era un model mai vechi și avea instalat un tahograf analog, care permite manipularea netransparentă și ascunderea datelor privind legalitatea muncii șoferilor, ceea ce creează probleme considerabile autorităților de supraveghere. În timpul controlului, s-a constatat că șoferul a plecase din Valladolid, Spania, cu o zi înainte de control, la ora 10:45. Călătoria din Spania a fost pe direcția Bordeaux (Franța), iar de acolo spre Ljubljana (Slovenia). Cei doi șoferi au susținut că au preluat autobuzul de la colegi și că începuseră călătoria în Franța, însă, la o verificare mai amănunțită, poliția au descoperit faptul că șoferii începuseră să conducă din Valladolid și, fără a respecta perioada de odihnă legală, ajunseseră la total de aproape 32 de ore de conducere (deși după 21 de ore de lucru arfi trebuit să aibă cel puțin nouă ore de odihnă neîntreruptă).
Polițiștii sloveni au aplicat o amendă de 3.500 de euro și le-au suspendat temporar permisele de conducere ambilor conducători auto bulgari. Ambasada Republicii Bulgaria în Republica Slovenia a fost, de asemenea, informată cu privire la constatări, în special din cauza copiilor și a pasagerilor în vârstă din vehicul, și a contactat și compania de transport din Bulgaria pentru a asigura transportul suplimentar adecvat.
Manipularea tahografului, dar și folosirea mai multor carduri de șoferi sunt practici des întâlnite în cazul transporturilor internaționale regulate pe distanțe lungi. Șoferii se dovedesc a fi în multe cazuri nedisciplinați, nu respectă rutele desemnate, parchează în afara stațiilor, fac aranjamente individuale cu pasagerii, nu păstrează documentația corespunzătoare pentru transport și depășesc prea des limita de viteză, se arată în raportul poliției slovene.
Șoferii obosiți și vehiculele având diferite probleme tehnice sunt printre principalele cauze de producere ale accidentelor rutiere. În lumina constatărilor făcute la controalele în trafic, poliția slovenă intenționează să își intensifice controalele pe transportul internațional de pasageri cel puțin până la sfârșitul acestui an.