Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Impactul schimbărilor din industria auto asupra logisticii abia începe

2024 a fost un an dificil pentru multe firme de logistică prezente pe piața auto, pentru care nu este clar nici ce va aduce perioada următoare. Cea mai importantă schimbare la nivel global, dar cu impact puternic în Europa, a fost apariția Chinei ca principal producător de vehicule electrice, iar dacă situația continuă operatorii logistici din afara Chinei vor avea în continuare de suferit, deoarece se închid fabrici de asamblare. O veste bună pentru ei ar putea fi aceea că taxele impuse pentru mașinile chineze vor face ca pe multe piețe ele să nu se poată vinde. Ceea ce nu înseamnă că nu se vor închide totuși fabrici.

Știm deja că în 2024 producția europeană a înregistrat scăderi și că Volkswagen a discutat deschis problema închiderii uzinelor din Germania și Belgia, ceea ce este o amenințare pentru operatorii logistici care le deservesc. Deja o serie de companii germane mari, ca Rhenus, Schenker sau DHL, și-au redus dependența de sectorul auto și fac față cu atât mai bine schimbărilor dacă au legătură și cu logistica intercontinentală și cu industria electronică. Dar operatorii mici sunt mai vulnerabili în fața unor asemenea schimbări și nici nu se pot repoziționa la fel de rapid.

Spre deosebire de China, în Europa nu numai că a stagnat în 2024 creșterea producției auto, dar introducerea vehiculelor hibride și electrice se dovedește dificilă. În plus, o mare provocare este aprovizionarea cu baterii, deoarece fabricile s-au închis sau proiectele pentru noi fabrici au fost anulate din cauza cererii încă insuficiente. Între timp, companii chineze avansează în Europa cu planuri de construire a unor fabrici de baterii.

Alte necunoscute din domeniu sunt cât de sustenabil va fi modelul comercial orientat spre China pentru vehiculele finite, cum va arăta transportul maritim de mașini, ce se va întâmpla exact cu tendința către vehiculele electrice și dacă vreun furnizor important de servicii logistice din domeniu se va retrage.

Singurul segment care pe termen scurt pare să fie stabil este logistica after-market, deoarece mașinile îmbătrânite aflate în exploatare și criza de componente de acum câțiva ani au făcut ca cererea de piese de schimb pentru mașinile cu motor cu ardere internă să fie mai mare pe principalele piețe ale lumii. Iar aici inclusiv eventuali noi operatori din China ar avea nevoie de logistică, dacă li s-ar permite să se stabilească pe alte piețe.

În orice caz, piața logisticii auto se anunță dificilă și, dacă și până acum a avut marje mici de profit, măcar a compensat prin volume, tendință care se poate schimba din cauza lipsei de profitabilitate a producătorilor de vehicule tradiționale, ce se răsfrânge și asupra furnizorilor lor de logistică în sensul că poate duce chiar la scăderea numărului lor și la utilizarea în tot mai mare măsură a unor servicii logistice nededicate.

O altă schimbare majoră în Europa, care va aduce și creșteri importante de costuri, va veni în vara lui 2026, când utilitarele de 3,5 t care fac transport express vor fi echipate și ele cu tahografe inteligente de a doua generație, ceea ce va modifica radical organizarea curselor și folosirea mașinilor și a șoferilor, deci poate și tipul de lanț logistic, prin deschiderea de depozite strategice de componente pentru 3-4 fabrici, la distanță egală de ele, astfel încât să fie gestionate în comun stocurile, prin trecerea la un număr mai mare de hub-uri pentru transbordare și eventual prin combinarea mărfurilor de la mai mulți clienți în același vehicul – care acum nu se întâmplă.

Iar transportul aerian, așa cum se anticipează de mult, va cunoaște o creștere importantă de volume, deoarece, mai ales pentru cantități mici necesare urgent, clienții din industria auto vor prefera avionul în loc să se complice cu vanurile.

Și feroviarul, căruia i se prevede un mare viitor, mai ales din motive de sustenabilitate, trece prin transformări semnificative, inclusiv pe fondul schimbărilor din industria auto, deoarece aceasta este, alături de industria chimică, un client cheie. Deci se estimează că și aici vor urma reduceri de volume, modele noi de organizare a transportului și dificultăți în păstrarea profitabilității.

Rămâneți alături de noi și în 2025 pentru a vedea impactul acestor schimbări în producția și logistica din România, o piață atât de conectată cu industria auto! Și să aveți un an mai bun decât se estimează poate acum!

Articole similare

Ad