Ad
Ad
Ad

Volvo FM și FH Aero, desemnate cele mai sigure camioane

Camioanele Volvo FM și FH Aero au obținut cea mai înaltă distincție în testele de siguranță pentru vehicule grele de marfă organizate de Euro NCAP, primind 5 stele. Scania Seria G și Renault Trucks T au fost evaluate cu 4 stele, în timp ce Mercedes-Benz Actros L, Scania Seria R, MAN TGX și DAF XF au primit câte 3 stele. Modelul Iveco S-Way a fost notat cu doar o stea, însă trebuie precizat că Mercedes-Benz și Iveco nu au trimis pentru testare cele mai recente modele Actros și S-Way.

Euro NCAP a început să evalueze siguranța vehiculelor comerciale în 2021, odată cu introducerea unei clasificări a camioanelor comerciale bazate pe nivelurile de echipare standard ale vehiculelor comerciale ușoare. Euro NCAP speră că lansarea noilor teste pentru camioane va contribui la informarea întreprinderilor și a flotelor cu privire la achizițiile lor, promovând în același timp niveluri mai ridicate de sisteme de siguranță standard.

Introducerea Regulamentului UE privind siguranța generală 2 (GSR2) a crescut numărul de echipamente standard pe care producătorii de vehicule comerciale trebuie să le monteze pe vehiculele lor, dar testele mai stricte ale Euro NCAP merg mai departe decât cerințele minime privind sistemele de siguranță. Ca urmare, două dintre vehiculele grele de marfă testate inițial (Iveco S-Way și Mercedes-Benz Actros) au avut performanțe inferioare, deoarece producătorii nu au dorit să participe prin furnizarea celor mai recente modele.

Testele analizează atât siguranța activă, cât și pe cea pasivă, Euro NCAP clasificând în prezent camioanele în două categorii principale, cu planuri pentru clasificări de evaluare suplimentare la o dată ulterioară.

Deocamdată, criteriile de testare se referă la conducerea în siguranță, analizând sistemele și designul general care vor preveni riscul unui accident, și la evitarea coliziunilor, unde sistemele de siguranță intervin pentru a preveni un accident. O a treia clasificare pentru salvarea post-accident, care evaluează modul în care serviciile de urgență pot avea acces la un vehicul sau îl pot pune în siguranță, a avut același punctaj pentru toate vehiculele, dar va evolua pe măsură ce vor fi testate mai multe (inclusiv camioane electrice).

Toți producătorii au fost invitați să își prezinte cele mai mari tractoare pentru testare, Scania și Volvo optând pentru testarea suplimentară a modelelor lor din seria G și, respectiv, FM.

„Euro NCAP este voluntar, iar noi îi sărbătorim doar pe acei producători care merg mai departe”, explică Matthew Avery, directorul Euro NCAP pentru dezvoltarea strategiei. „Recunoaștem producătorii care oferă o siguranță îmbunătățită semnificativ față de ceea ce este cerut prin lege. O mulțime de producători fac mai mult decât atât, iar vizibilitatea este un bun exemplu în acest sens. DAF, care are o vizibilitate directă excelentă, depășește cerințele legale din acest punct de vedere. Reglementările vor depăși ceea ce face DAF în prezent abia în 2029”, continuă Avery.

DAF XF a obținut cel mai mare punctaj procentual pentru o cabină de dimensiuni normale în categoria Safe Driving, cu un scor de 85%, depășit doar de 87% obținut de Volvo FM, mai mic și mai coborât. Euro NCAP a lăudat XF pentru performanțele sale privind vizibilitatea, cu geamuri foarte adânci, linii de centură joase, un geam suplimentar inclus în panoul ușii pe partea pasagerului și un sistem de monitorizare cu cameră (CMS) care înlocuiește oglinzile tradiționale. Din păcate, a fost dezamăgit de scorul său de evitare a coliziunilor, înregistrând doar 35%, fără Lane Support Assist, detectarea bicicliștilor, și doar o performanță adecvată pentru frânarea de urgență anticipată (AEB) pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor.

„Acesta [DAF XF] are 3 stele, cu o vizibilitate foarte bună, asigurând un scor de conducere sigură de top, însă tehnologia sa de evitare a coliziunilor este doar medie. În general, producătorii au pus accentul fie pe prima etapă [conducerea în siguranță], fie pe a doua etapă [evitarea coliziunilor]”, spune Avery.

În plus față de clasificarea generală pe stele, o serie de vehicule au primit, de asemenea, un premiu City Safe Award pentru a recunoaște caracterul adecvat al autocamionului într-un mediu de livrare urban. La fel ca DAF XF, Volvo FH Aero, Volvo FM și Scania seria G au primit statutul City Safe.

Iveco S-Way a primit o stea în mare parte din cauza faptului că propriile vehicule conforme cu GSR2 erau în curs de lansare la momentul testării. Fără sisteme automate de frânare de urgență adecvate și fără camere care să înlocuiască oglinzile retrovizoare clasice (CMS), modelul S-Way testat de Euro NCAP a obținut doar un scor de 32% pentru conducerea în siguranță și doar 19% pentru evitarea coliziunilor, deoarece nu dispunea de sisteme de asistență pentru menținerea benzii de circulație și de protecție pentru utilizatorii vulnerabili ai drumului și bicicliști.

„Vizibilitatea este destul de slabă – sub pragul de 9 m de la care începe clasificarea pe stele – iar sistemele de evitare a coliziunilor testate sunt sub medie. Performanța generală este un pic dezamăgitoare, dar vehiculul model 2025 ar avea un scor mai bun. Cu toate acestea, nu cred că va urca brusc în clasament, deoarece designul cabinei nu s-a schimbat, astfel încât performanța va rămâne la un nivel scăzut”, spune Avery.

MAN s-a confruntat, de asemenea, cu o vizibilitate scăzută a TGX-ului său, despre care Avery spune că este inferioară celei a Iveco. Totuși, scorul de 56% în ceea ce privește condusul în siguranță este considerabil mai mare, datorită unei vizibilități indirecte foarte bune datorită sistemului de camere și monitoare (Camera Monitor Systems) și a unei monitorizări foarte bune a șoferului. Scorul lor de evitare a coliziunilor de 60% este stimulat de un foarte bun sistem de suport în menținerea benzii de mers (Lane Support), precum și de sistemele de frânare de urgență evaluate ca fiind bune în raport cu autoturismele din trafic și utilizatorii vulnerabili ai drumurilor.

„A fost testat un camion care îndeplinea GSR2, iar performanța în evitarea coliziunilor a fost foarte bună. Are un suport bun în menținerea benzii de mers și frânarea de urgență, dar nu reușește să vireze în siguranță peste calea care protejează bicicliștii. Aceasta trebuie să fie adoptată pentru a fi un vehicul City Safe”, spune Avery în legătură cu MAN TGX.

Mercedes-Benz Actros testat nu era nici el conform GSR2, dar a obținut un scor respectabil de 72% pentru conducerea în siguranță și 51% pentru evitarea coliziunilor, datorită unui standard deja ridicat de echipare. Lipsa camerelor de clasă V și VI folosite pentru Mirror Cam a redus, de asemenea, scorul de siguranță la conducere.

Avery a comentat: „Deși modelul Actros 2024 nu era conform cu GSR2, acesta are un echipament foarte bun cu unele funcții de frânare de urgență foarte bune. Este dezamăgitoare vizibilitatea directă și sistemul de menținere a benzii de mers și ar fi putut fi mai bun dacă ar fi un vehicul GSR2.”

Renault Trucks T a reușit să obțină 4 stele datorită sistemelor sale avansate de asistență a șoferului (ADAS), înregistrând scoruri peste medie atât la conducerea în siguranță, cât și la evitarea coliziunilor. Deși vizibilitatea directă este o problemă (evaluată doar ca fiind adecvată), sistemele foarte bune de frânare de urgență, de asistență la viteză și de monitorizare a șoferului i-au consolidat evaluarea.

Volvo a demonstrat că este posibil ca atât cabinele mari, cât și cele medii să obțină ratingul maxim de stele. Ambele au obținut un punctaj ridicat pentru evitarea coliziunilor, de 89%, însă punctajul de 80% obținut de FH Aero pentru conducerea în siguranță a fost depășit de cabina mai joasă și cu o vizibilitate mai bună a FM, care a obținut 87%.

Vorbind despre ratingurile de 5 stele pentru ambele vehicule Volvo Trucks, Anna Wrige Berling, director pentru siguranța traficului și a produselor la Volvo Trucks, a declarat: „Siguranța este o valoare foarte puternică pentru noi și un aspect pe care îl îmbunătățim continuu. Aceasta este o dovadă din partea experților independenți că ceea ce facem este corect. Camioanele nu sunt dezvoltate în conformitate cu criteriile Euro NCAP, dar ne uităm cu toții la aceleași domenii pentru îmbunătățirea siguranței. Cele mai multe sisteme GSR2 sunt disponibile de mult timp, cum ar fi monitorizarea indirectă a conducătorului auto, dar noi ne bazăm dezvoltarea pe cercetarea accidentelor și am avut multe dintre aceste funcții înaintea cerințelor. Cred că există multă valoare pentru clienții noștri și pentru clienții clienților noștri, pentru a înțelege siguranța la nivelul următor. Acest tip de testare extinsă va oferi informații mai solide clienților noștri preocupați de siguranță.”

În următoarea fază a testelor Euro NCAP vor fi testate cabine similare cu cele din seriile FM și G, pentru a evalua vehiculele care se găsesc mai frecvent în mediul urban, ca tractoare de distribuție sau vehicule rigide.

Euro NCAP a confirmat, de asemenea, că din 2030 procesul de testare va include și teste de siguranță pasivă în caz de coliziune, cu un test de coliziune frontală, și va lua în considerare doar echipamentul standard.

Articole similare