Licențele de trasee interjudețene expiră la finalul acestui an, iar specialiștii Ministerului Transporturilor au reușit să pregătească în timp record un nou act normativ și să îl supună discuțiilor cu reprezentanții transportatorilor (după verdictul nefavorabil dat de Curtea Constituțională). Liniile principale au fost deja agreate, cea mai importantă solicitare a patronatelor și acceptată de reprezentanții MT fiind stabilirea unei vechimi de 9+3 ani pentru vehiculele utilizate pe cursele interjudețene (în loc de 6+3 ani propuși anterior). Proiectul prevede transparență totală, toate cursele urmând să se regăsească pe o platformă națională unde vor putea fi solicitate oricând altele noi, acces în autogări etc.
Deși lucrurile par clare, diverse grupuri de interese s-au reactivat odată cu reluarea discuțiilor pe interjudețean, iar Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană a solicitat chiar o dezbatere publică, în cadrul căreia a susținut să se dea liber la cabotaj pentru firmele rezidente în România și să se introducă în legislație termenul de „asociere” în transportul interjudețean, prin care să poată primi licențe de traseu și companii care nu dețin vehicule. Ambele cereri exced prevederile regulamentului european 1073/2009 și nici nu se regăsesc în legislația națională a altor state membre. Foarte mulți operatori români suspectează însă că în spatele acestui demers – care are în vedere în mod declarativ interesul publicului călător – se află, de fapt, un scenariu bine ticluit de a împinge piața spre un monopol străin.
Accesul la segmentul de transport interjudețean nu este restricționat pentru niciun operator, român sau străin, care are vehicule (deținute în proprietate, în leasing sau cu contract de închiriere), care investește aici, are angajați și plătește taxe și impozite în țara noastră. Concurența trebuie să fie însă corectă și toți să lupte cu aceleași „arme”.Ce nu rezolvă încă proiectul de act normativ este transportul categoriilor sociale care beneficiază în prezent de reducere, acordată sub forma cupoanelor (și nici grupurile de presiune nu s-au autosesizat pe acest subiect – probabil nu prezintă interes). Dar MT va trebui să găsească o soluție (cel mai probabil prin Normele de aplicare) pentru ca persoanele cu handicap, pensionarii sau veteranii de război să poată circula ca și până acum. O variantă ar fi să se încarce contravaloarea călătoriilor oferite anual pe cardul de sănătate al fiecărei persoane, cu care să poată fi achitate exclusiv servicii de transport. O măsură similară ar trebui să fie adoptată și pentru călătoria cu trenul.