Cererea de transport rutier rămâne slabă, iar în economia europeană continuă să fie probleme, ceea ce va face să scadă tarifele și marjele de profit ale operatorilor, deci decarbonizarea, unul dintre obiectivele firmelor din domeniu, va fi tot mai dificilă. Acestea sunt concluziile unei analize realizate de Upply a celor mai importante trăsături ale pieței europene de transport rutier de marfă la final de 2024 (2024 review of road transport in Europe).
Prognozele de creștere a PIB în UE în 2024 sunt limitate la 0,9% și în zona euro la 0,8%, potrivit celor mai recente estimări ale Comisiei Europene, ceea ce este puțin mai bine decât creșterea de 0,4% înregistrată în 2023 în UE și în zona euro. Dar există diferențe mari între țări. Unele, ca Spania și Polonia, sunt dinamice și se estimează că vor avea creșteri de peste 3%, iar altele, ca Germania și Austria, vor avea scăderi de 0,1%, respectiv 0,6%.
În special declinul Germaniei este îngrijorător, având în vedere ponderea sa în economia europeană. În primăvara lui 2024 aici încă se aștepta o ușoară creștere, de 0,1%, dar între timp se pare că vom vedea al doilea an consecutiv de recesiune, cauzele principale fiind războiul din Ucraina, care a dus la creșterea prețurilor gazelor, și scăderea cererii din China pentru produsele germane. În aceste condiții, Germania a anunțat scăderea cu peste 60.000 a numărului de locuri de muncă în decurs de 12 luni.
În Franța situația este mai bună, cu perspective de creștere ușor peste media europeană, dar trebuie să ținem cont de faptul că, așa cum au arătat diverse analize economice din 2024, această creștere este efectul organizării la Paris a Jocurilor Olimpice din vara lui 2024 și al înviorării economiei țării în perspectiva marelui eveniment. Creșterea din trimestrul al treilea a fost de 0,4%, după ce în primul și în al doilea fusese de 0,2%, dar în ultimul trimestru se așteaptă o creștere economică de 0%. În plus, creșterile, chiar și mici, s-au datorat doar consumului gospodăriilor, pentru că investițiile firmelor au scăzut cu 1,8% în ultimele trei trimestre, din care cu 1,4% numai în al treilea trimestru, ceea ce reprezintă și o amenințare la adresa ocupării forței de muncă din industrie. De altfel, șomajul a crescut deja ușor până la 7,4% în al treilea trimestru al anului și se fac tot mai multe anunțuri de disponibilizări, așa cum arată institutul Rexecode.