Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„Rovinieta” de Brașov nu își va atinge obiectivele, ci va deteriora în plus rutele alternative județene

Taxa de liberă trecere la nivelul unei componente din rețeaua de drumuri județene din Brașov pentru vehiculele care au masa maximă autorizată mai mare decât limita impusă pe un anumit sector de drum, adoptată de către Consiliul Județean, va determina transportatorii care o pot evita să aleagă un tranzit alternativ, pe drumuri care nu sunt proiectate din punct de vedere al portanței să susțină încărcături de 40 t sau mai mult. Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) atrage atenția asupra faptului că menținerea acestei taxe nu numai că nu își va atinge obiectivele propuse – de a colecta bani pentru reparații de drumuri – ci va contribui la deteriorarea infrastructurii județene și va polua inclusiv fonic localitățile tranzitate.

Dacă se menține varianta actuală, există trei tipuri de transportatori ce urmează să plătească taxa de liberă trecere: cei aflați în tranzit și care evită rutele aglomerate, cei ce au operațiuni de descărcare/încărcare la client/beneficiari aflați pe sectoarele de drum judetean la care face referire reglementarea și cei ce au sedii sociale/puncte de lucru pe unul din aceste sectoare. Toate aceste drumuri județene au o portanță sub nivelul solicitat de traficul de mărfuri cu mase total maxim admise de 40 t. În plus, cetățenii din localitatile traversate de aceste drumuri judetene sunt nemulțumiți de poluarea fonică, distrugerea infrastructurii, securitatea rutieră, praf etc. Potrivit comunicatului de presă FORT, CJ Brașov a recunoscut că sumele ce urmează să fie încasate prin aceste taxe nu pot asigura finanțarea lucrărilor de reabilitare a acestor drumuri județene și nici măcar monitorizarea respectării de către transportatori a acestei reglementări nu se va putea face foarte eficient, cel puțin într-o primă etapă urmând să fie realizată de către poliția locală sau rutieră. Oricum, CJ Brașov nu poate asigura pentru aceste drumuri și verificarea prin cântărire a respectării tonajului maxim.

Reglementarea nu respectă două principii esențiale utilizate în întreaga lume – care se regăsesc inclusiv în OG 43/1997 – respectiv principiul riveranității (aplicat chiar și pe DN1-E60) și cel al generatorului de trafic. „Transportatorii aflați în tranzit sau cu tranzitare regulată și cu frecvență mare a județului Brașov, cu sau fără depasirea MTMA, vor alege să plătească această taxă nesemnificativă financiar, pentru a evita aglomerația de pe anumite rute cu drum național, exact cum procedează și în prezent, deoarece este mult mai avantajos din punct de vedere economic. Cu atât mai mult, cei care merg cu suprasarcină vor prefera să plătească taxa și să tranziteze drumurile județene, decât să riște să fie cantăriți pe drumul național de către ISCTR”, se arată în comunicatul FORT. „Traficul generat de transporturile în tranzit, inclusiv cele cu depășiri de greutate, va crește, având fix efectul contrar, iar poluarea, deranjul și distrugerea drumurilor (aflate acum într-o stare proastă) vor crește.”

Taxa încalcă principiul riveranității pentru transportatorii care au sediul social sau un punct de lucru pe unul dintre sectoarele de drum județean supus taxării. Din păcate, cei mai afectați sunt tocmai transportorii plătitori de taxe și impozite în localitățile traversate de aceste drumuri, competitivitatea lor fiind afectată. „Se creează perspectiva șpăgilor date polițiștilor pentru a nu aplica amenzi în cazul constatării direct în trafic a neachitării taxei, valoarea amenzilor fiind cuprinsă între 500 și 2.500 de lei.”

FORT propune stoparea aplicării taxei adoptate de CJ Brașov și modificarea reglementării, prin implementarea principiilor privind riveranitatea și generatorul de trafic, precum și interzicerea totală a tranzitului drumurilor județene din lista anexată regulamentului cu excepția riveranilor și a descărcărilor/încărcărilor de marfă. Pentru ca măsura să își atingă scopul, se mai impune modificarea cuantumului amenzilor și eliminarea raportării la ordonanța 2, cu posibilitatea plății a jumătate din sumă în 48 de ore.

Articole similare

Ad