
Pe 14 ianuarie, Consiliul de Miniștri din Italia a aprobat un proiect de lege destinat sprijinirii întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri), introducând măsuri menite să reducă sarcinile administrative, să faciliteze accesul la finanțare și să consolideze competitivitatea companiilor. Printre inițiativele propuse se numără și o măsură care elimină obligația de asigurare pentru anumite vehicule utilizate exclusiv în zonele feroviare, portuare și aeroportuare.
Scutirea de asigurare pentru vehicule specializate
Conform proiectului, vehicule precum stivuitoarele și alte echipamente similare, utilizate strict în spații de transport închise, vor fi exceptate de la asigurarea obligatorie. Această scutire este condiționată de neutilizarea vehiculelor pe drumurile publice, iar cerințele detaliate urmează să fie stabilite prin lege.
Măsura a fost primită cu entuziasm de Uniport, o organizație reprezentativă pentru terminalele portuare, care a declarat că aceasta va reduce semnificativ costurile operaționale pentru companiile din sector. Totodată, decizia este considerată o aliniere la reglementările Uniunii Europene privind simplificarea procedurilor pentru operatorii economici.
Norme mai stricte pentru siguranța muncii
Pe lângă măsurile legate de vehicule, proiectul introduce și noi obligații pentru angajatori privind siguranța la locul de muncă. În cazul activităților desfășurate în regim de muncă flexibilă, angajatorii trebuie să furnizeze angajaților și reprezentanților pentru securitate o notificare scrisă care identifică riscurile generale și specifice ale activității.
Neîndeplinirea acestei obligații va fi sancționată sever, angajatorii riscând pedepse cu închisoarea între două și patru luni sau amenzi între 1.200 și 5.200 de euro.
Impact asupra sectorului de transport și logistică
Scutirea de asigurare pentru vehiculele utilizate în zonele logistice este văzută ca un pas important pentru reducerea poverii financiare a companiilor, în special a celor care operează în porturi, gări și aeroporturi. Această măsură va permite operatorilor să-și concentreze resursele pe îmbunătățirea eficienței operaționale și pe investiții în infrastructură.
Rămâne de văzut cum vor fi implementate în practică noile reglementări și ce alte detalii vor fi incluse în decretul care va detalia măsurile propuse. Cert este că inițiativa guvernamentală ar putea reprezenta un impuls semnificativ pentru competitivitatea IMM-urilor din sectorul transporturilor și logisticii.