Ad
Ad
Ad

Anul transportatorilor de mașini

În 2022 numărul de transportatori din România a fost aproximativ la fel ca în 2021, 41.535, față de 41.132 de firme cu cod CAEN 4941, iar în 2023 acesta a crescut până la 43.384. Numărul de angajați a crescut nesemnificativ, de la 149.873 la 150.263 – adică s-a apropiat de cei 150.429 din 2021. Cifra de afaceri cumulată a industriei de transport a fost aproape aceeași din 2022, de 15,8, față de 15,7 miliarde de euro, după ce în anul anterior crescuse mult față de 2021, de la 12,90 la 15,70 de milioane de euro. Iar profitul întregii industrii a fost de 1,2 miliarde de euro, în ușoară scădere față de 1,3 în 2022. Dincolo de situația economică în continuare dificilă din Europa și de fluctuațiile pe care indicatorii financiari ai firmelor din domeniu le cunosc oricum periodic, interesantă în 2023 este ascensiunea transportatorilor de mașini, care sunt acum reprezentai în Top 10 după cifra de afaceri și după profit nu numai de Dolo Trans Olimp, ca în anii trecuți, ci și de Lagermax și de Hoedlmayr-Lazăr. În plus, Dolo este, în premieră, liderul clasamentului celor mai profitabile firme de transport din România, urmat de Lagermax și, pe locul al patrulea, de Titanic Grup.

Dacă la nivelul întregii industrii veniturile tuturor firmelor care și-au declarat inducătorii financiari pe 2023 au fost similare celor din 2022, primele 500 de firme de transport din România după cifra de afaceri pe 2023 au scăzut cu aproape 15% față de 2022, până la 5,31 de miliarde de euro, față de 5,41 aceleași firme în 2022 și față de 6,19 miliarde de euro, cât au avut primele 500 din clasamentul anului anterior.

Primele 100 de firme au avut în total 2,94 de miliarde de euro, față de 2,93 aceleași firme în 2022, și față de 3,40, cât au avut primele 100 de firme din clasamentul pe 2022, deci au înregistrat o scădere procentuală de 13,5%.

Vos și Internațional Alexander depășesc din nou pragul de 100.000.000 de euro

Doi transportatori au avut în 2023 o cifră de afaceri mai mare de 100.000.000 de euro: Vos, pe care de data aceasta l-am analizat ca sumă a veniturilor firmelor din grup, care au avut venituri mari în 2022 și luate separat (103,53 de milioane de euro Vos Logistics Cargo, 37,52 Vos Logistics Bulk și 3,56 Vos Logistics Romania), și firmele din grupul Alexander – Internațional Alexander, Vio Transgrup, și AS Line Spedition – care au avut împreună 176,5 milioane de euro în 2023 (în grup mai există Internațional Alexander Logistic, care a înregistrat venituri de 11 milioane de euro în 2023, însă rezultatele sale au fost analizate în articolul dedicat companiilor de expediții și logistică). Luate separat, principalele două firme de transport din grup – Internațional Alexander și Vio Transgrup, preluată în urmă cu patru ani – au avut cifre de afaceri de 134,56 și respectiv 37,61 de milioane de euro, în timp ce AS Line a avut 4,35 de milioane de euro. Cele trei firme aveau, la începutul lui 2024, un parc auto total de 458 de camioane (314 IA, 108 Vio Transgrup și 36 AS Line Spedition), însă până în septembrie numărul de copii conforme valabile s-a redus, la fel ca în cazul mai multor transportatori din România.

O noutate în activitatea Internațional Alexander este colaborarea cu Transylvania Invest, un important trader de cereale din Arad, pentru optimizarea transportului de mărfuri generale și cereale prin consolidarea volumelor necesare unui tren intermodal săptămânal pe ruta Vladimirescu (Arad)-Ghent (Belgia) și retur.

În ceea ce privește Grupul Vos, și el analizat ca sumă a veniturilor firmelor sale, acesta a avut 165 de camioane înregistrate în România și a cumulat 136,78 de milioane de euro: 99,50 Vos Logistics Cargo, 34,09 Vos Logistics Bulk și 3,17 Vos Logistics Romania.

În 2022 au fost patru operatori cu cifră de afaceri de peste 100 de milioane de euro, dar acum nu am luat în calcul Rin Trans Activ (cu 109,71 de milioane de euro în 2022 și 140,43 în 2023, care însă nu este doar transportator, având 150 de camioane și 22 de barje proprii, ci este furnizor de cereale în regiunea Mării Negre), și Dolo Trans Olimp, care în 2022 avea venituri de 117,85 de milioane de euro, iar în 2023 este pe locul al treilea, cu 96,32 de milioane de euro. Dolo a fost însă în 2023, în premieră, liderul clasamentului celor mai profitabile firme de transport din România, cu 12,70 de milioane de euro, față de 7,28 în 2022, și este printre companiile fruntașe și în ceea ce privește activele, în ciuda faptului că a scăzut față de 2022, de la 58,61 la 48,87 de milioane de euro. Conform presei argeșene și informațiilor de pe site-ul Dolo (dacă vrei nu mai lăsăm informația asta), compania a avut în 2023 circa 350 de camioane Mercedes-Benz – dintre care 100 înnoite în 2023 – din care aproximativ 250 cu transportatoare de mașini Lohr și restul, cu prelate mega, și oferă și servicii de transport agabaritic și transport expres cu vehicule de 3,5 t, dar și service auto și intervenții cu ateliere mobile. Firma este implicată și în real-estate, fiind dezvoltatorul proiectului rezidențial Nordmark Residence din Pitești, iar în 2024 proprietarul firmei, Cristian Dolofan, a preluat și managementul Eurial, dealer oficial Peugeot, Citroën, DS Automobiles și Opel.

Dolo este urmat în clasament de Duvenbeck, cu 89,71 de milioane de euro, față de 85,49 de milioane de euro în 2022, care este pe locul al 14-lea în clasamentul după profit, cu o creștere importantă față de 2022, de la 282.560 la 1,53 de milioane de euro, și pe locul al 10-lea după active, cu 30,04 milioane de euro, față de 27,89 în 2022. 2023 a fost, așadar, mai bun decât 2022 pentru firma brașoveană – care lucrează cam 63% pentru clienți din industria auto – datorită faptului că piața s-a stabilizat, prețul motorinei nu a mai fluctuat ca în 2022, deci costurile de transport au fost mai stabile, și pentru că și-a păstrat contractele vechi și a semnat altele noi. Volumele au fost similare celor din 2022, dar în a doua parte a anului au scăzut, astfel că inclusiv în cazul contractelor au existat fluctuații, deoarece unele modele de autovehicule nu s-au mai

produs sau le-a scăzut mult producția față de estimări. De aceea firma de transport a trebuit să se replieze, profitând de avantajul camioanelor cu prelată. 15-20% din veniturile Duvenbeck provin din logistică și restul din transport, iar obiectivul este de a crește volumele de logistică, deși asta presupune investiții mari și profiturile sunt mici. Flota include 230 de autotractoare și 650 de semiremorci proprii, dintre care 75, respectiv 100 au fost livrate în 2023, o parte pentru extinderea flotei și o parte pentru înlocuirea unor modele mai vechi. Diferența dintre numărul de camioane și cel de semiremorci vine din faptul că firma lucrează și cu tracționiști și folosește și sistemul stand by. În ceea ce privește depozitarea, Duvenbeck are la Brașov o suprafață de 17.000 m2 (care urmează să se extindă), alături de un depozit mobil ușor.

Pe baza rezultatelor din 2023, Duvenbeck a fost desemnată de revista Tranzit în 2024 drept cea mai eficientă firmă de transport cu capital străin din România, în fața Logistic E van Wijk (care este pe locul al 16-lea ca cifră de afaceri pe 2023, cu 37,40 de milioane de euro, și pe locul al 13-lea ca profit, cu 2,54 de milioane de euro), datorită creșterilor și rezultatelor consolidate mai bune ale firmei cu sediul în Brașov. Altfel, cu EBITDA de 3.573.000 de euro, Duvenbeck nu a depășit rezultatul operațional al Logistic E van Wijk, și nu a fost mai bună nici la capitolul marjă operațională: 3%, față de 8%. Însă, în timp ce Logistic E van Wijk a înregistrat scăderi de cifră de afaceri (cu aproape 1,9 milioane de euro) și de profit (cu circa 300.000 de euro), Duvenbeck a avut creșteri.

Clasamentul după cifra de afaceri pe 2023 continuă cu Routier European Transport, care a urcat pe locul al cincilea, cu o creștere semnificativă, de la 54,46 la 77,13 milioane de euro (70% din valoare este obținută din intermodal și 30% din transport rutier), și pe locul al treilea ca active, unde a avut cea mai mare creștere dintre toate firmele de transport din România, de la 37,00 la 51,51 de milioane de euro. Poate tocmai pe fondul investițiilor realizate, dar și din cauza altor provocări legate de volume, tarife și de infrastructura feroviară din Europa, firma clujeană a fost pe pierdere (-946.907 euro), după trei ani de profit de peste un milion de euro/an. În ceea ce privește investițiile din 2023, ele au vizat, printre altele, achiziția a două autotractoare electrice, unul pentru filiala din România și unul pentru cea din Germania, care să acopere porțiunea last mile din transportul multimodal, și dezvoltarea relațiilor de intermodal, prin lansarea triangulației România-Italia-BeNeLux/Germania/Franța-România. Achizițiile de vehicule au încetinit, deoarece firma este într-o perioadă de consolidare și de creștere a profitului, și în 2023 flota a fost de peste 900 de semiremorci și cutii mobile și 155 de camioane. Efortul investițional de a avea propriile trenuri ar urma să se întoarcă în avantajul Routier dacă ar folosi 90-100% din capacitate, doar că în 2023 nu s-a întâmplat asta, pentru că volumele au scăzut și firma a avut vehicule nefolosite. Totuși, compania crede în intermodal și merge înainte, căutând soluții astfel încât crizele să nu o afecteze. În 2024 Routier a început să lucreze în terminalul Episcopia Bihor, unde a investit aproape 2,5 milioane de euro și a ajuns la cinci trenuri/săptămână, nu doar pentru camioanele proprii, ci și pentru terți.

Pe locul al șaselea se află tot o firmă care are și activitate de intermodal, Filip SRL,o prezență tradițională în topurile celor mai eficiente companii românești de transport din ultimii ani, cu o creștere constantă a cifrei de afacere, inclusiv în 2023 (+28%, de la 51 la 66 de milioane de euro, a treia cea mai mare creștere după Routier și Lagermax). În ciuda scăderii volumelor și tarifelor pe piața de intermodal, Filip SRL a reușit să facă profit în 2023 (1,96 de milioane de euro), chiar dacă mai mic cu 529.224 de euro decât în 2022. Iar activele au crescut enorm, de la 22,46 la 31 de milioane de euro, firma utilizând un parc cu aproape 100 de autovehicule mai mare în 2023 (324) față de 2022 (222). În octombrie 2024 Filip SRL avea 319 camioane licențiate.

Alte două firme au avut în 2023 venituri de peste 50 de milioane de euro, Lagermax și Hoedlmayr-Lazăr, care în 2022 au avut ceva mai puțin, 43,67, respectiv 43,55 de milioane de euro, și au fost și atunci aproape de Top 10. Doar că în 2023, pe fondul cererii mari și capacității reduse din transportul de autovehicule, tarifele au crescut mult, ceea ce se vede din rezultatele bune ale acestor două companii și ale Dolo, și se va vedea și în analiza profiturilor lor.

Patru transportatori au avut cifre de afaceri de peste 40 de milioane de euro, dintre care Gartner și Arcese au avut și în 2022 tot peste 40 de milioane de euro și au fost, în aceeași ordine și tot imediat una după alta, mai jos în clasament, pe 19-20, în timp ce Iliuță Expedition a fost pe locul al 28-lea în 2022, iar Luscan Com, în afara Top 30.

Alte 20 de firme au avut peste 30 de milioane de euro, alte 23, peste 20 de milioane de euro, iar restul de 45 de firme din Top 100 după cifra de afaceri au avut peste 10 milioane de euro.

57 de firme din Top 100 după cifra de afaceri au crescut față de 2022

Cea mai mare creștere a cifrei de afaceri dintre firmele din Top 100 după cifra de afaceri aparține Routier, 22,66 de milioane de euro, urmat de Lagermax (14,72), Filip (14,55) și Hoedlmayr (11,38). Alte 10 au avut creșteri de peste cinci milioane de euro, alte 24, de peste un milion de euro, alte 10, de peste 500.000 de euro, alte șase, de peste 100.000 de euro, alte trei, creșteri mai mici, iar restul de 43 de firme au avut scăderi față de 2023. Carrion a avut cea mai mare scădere, de 35,73 de milioane de euro, urmat de Dolo (-21,52), Port Trans (-13,95), Stalker Media (-13,24) și Fartud (-10,14). 11 firme au scăzut față de 2025 cu mai mult de cinci milioane de euro, iar alte 13, cu mai mult de un milion de euro.

Firmele din grupul Alexander au avut împreună și cea mai mare medie a cifrelor de afaceri din ultimii cinci ani, de 144,40 de milioane de euro, fiind urmate la mică distanță de cele din grupul Vos, cu 142,94, și apoi de firme care au avut sub 100 de milioane de euro: trei dintre ele – Dolo, Duvenbeck și Carrion – cu peste 50 de milioane de euro, patru cu peste 40 de milioane de euro, 14 cu peste 30 de milioane de euro, 27 cu peste 20 de milioane de euro, 45 cu peste 10 milioane de euro, și cinci firme din Top 100 după cifra de afaceri, cu peste 8,12 milioane de euro (valoarea medie cea mai mică a firmelor din Top 100 după cifra de afaceri).

87 de firme din Top 100 după cifra de afaceri au avut profit

Firmele din Top 100 după cifra de afaceri au avut în 2023 un profit total de 133,87 de milioane de euro, în scădere față de 150,74 de milioane de euro în 2022.

Cel mai mare profit l-a avut Dolo (12,70 de milioane de euro), urmat de Lagermax (9,50), Transpeco (6,87), firmele din grupul Alexander (5,89) și Titanic Grup (5,36). Așadar, după un an bun pentru transportul de mașini în special din perspectiva tarifelor mari practicate, pe fondul capacității insuficiente, Dolo Trans Olimp devine lider în clasamentul profitului obținut de cărăușii români, având o creștere de 74% față de 2022. Creșteri procentuale chiar și mai mari ale profitului au avut alte două firme care fac tot transport de mașini: 206% Lagermax și 128% Titanic Grup. Iar fruntașe în ceea ce privește creșterea procentuală a profitului sunt Dumagas, cu 1.753%, și Duvenbeck, cu 798%, însă acestea au pornit de la valori mici ale profitului în 2022.

Transpeco Logistic & Distribution se află pe locul al 13-lea în topul transportatorilor români după cifra de afaceri și pe al 7-lea ca active, dar se remarcă și în 2023 mai ales din punct de vedere al profitabilității, după ce mai mulți ani consecutivi a fost chiar lider. Compania a avut în 2023 creșteri și de cifră de afaceri, și de profit, față de 2022, de la 35,36 la 38,76 de milioane de euro, respectiv de la 6,13 la 6,87 de milioane de euro, care se datorează faptului că a avut și tarife, și volume de transport de combustibil mai mari. Creșterea cu circa 8% a cifrei de afaceri s-a datorat, în proporții aproximativ egale, creșterii tarifelor și creșterii volumelor transportate. Transpeco nu a extins flota în 2023, dar a înlocuit vehiculele ajunse la finalul duratei de viață și vânzarea lor a contribuit cu 4-5% la cifra de afaceri, diferența fiind din serviciile de transport prestate. Aceste rezultate se datorează faptului că 2023 a fost un an de revenire la normal după pandemie și după începerea războiului din Ucraina. Profitul a crescut cu aproximativ 10% față de 2022 și peste 90% din creștere se datorează cifrei de afaceri mai mari, iar restul, măsurilor de eficientizare a folosirii vehiculelor, prin alocarea a 2-3 șoferi/ansamblu – deci profitabilității mai mari a activelor.

Alte patru firme – Internațional Lazăr Company, Total NSA, Fartud și Lancetti – au avut profit de peste trei milioane de euro, alte 10, de peste două milioane de euro, alte 23, de peste un milion de euro, alte 25, de peste 500.000 de euro, alte 17, de peste 100.000 de euro și trei au avut profit mai mic.

Marvicon a avut cea mai mare pierdere dintre firmele din Top 100 după cifra de afaceri, de 2,07 milioane de euro, urmat de companiile din grupul Vos (1,75), Trameco (1,70), HTR (1,67), Kraft Logistic (1,28) și Dunca (1,20 de milioane de euro). Alte șapte firme au avut pierderi mai mici de un milioane de euro.

Pierderea totală a celor 13 firme din Top 100 după venituri care au avut pierderi este de 13,51 de milioane de euro, față de 8,87 de milioane de euro, cât au avut pierdere cele șapte firme din același Top 100 care au fost pe minus în 2022. Din care numai pierderea Carrion a fost de 3,64 de milioane de euro.

45 de firme din Top 100 după cifra de afaceri au avut profit mai mare decât în 2022

Cea mai mare creștere o are Lagermax (6,39 de milioane de euro), urmat de Dolo (5,41), Titanic Grup (3,01) – deci trei transportatori de mașini – Duvenbeck (2,25) și Dumagas (1,68 de milioane de euro). Alte 11 firme au avut creșteri de profit de peste 500.000 de euro, alte 17, de peste 100.000 de euro, alte 12, creșteri mai mici, iar restul de 55 de firme au avut scăderi de profit. Cea mai mare scădere este a Port Trans (9,49 de milioane de euro), urmat de Heisterkamp Transport (4,81), firmele din grupul Alexander (4,43), Proiect Personal Leasing (2,93) și Dianthus (2,09). Alte șase firme au avut scăderi de profit de peste un milion de euro, iar restul, scăderi mai mici.

Firmele din grupul Alexander și Transpeco au cele mai mari medii ale profiturilor

75 dintre firmele cu cele mai mari 100 de cifre de afaceri au avut profit în fiecare din ultimii cinci ani.

Cele mai mari medii ale profiturilor în perioada 2019-2023 dintre firmele din Top 100 după cifra de afaceri le au firmele din grupul Alexander (6,95 de milioane de euro) și Transpeco (6,31). Dolo Trans și Port Trans au avut medii de peste patru milioane de euro, Dianthus, Romstyl și Fartud, de peste trei milioane de euro, alte 10 firme au avut peste două milioane de euro, și alte 20, de peste un milion de euro.

Patru firme cu EBITDA de peste 10 milioane de euro

Dolo conduce detașat și în clasamentul firmelor cu cea mai mare EBITDA în 2023, cu 21,37 de milioane de euro, urmat de data aceasta de firmele din grupul Alexander, cu 17,41, de Transpeco, 15,94, și abia apoi de ocupanta locului al doilea în clasamentul după profit, Lagermax, cu 12,935. Romstyl a avut 9,623 de milioane de euro, Total NSA 8,58 de milioane de euro, Titanic și Internațional Lazăr Company, peste șase milioane de euro, opt firme au peste cinci milioane de euro, alte trei au peste patru milioane de euro, alte 16, peste trei milioane de euro, alte 41, peste două milioane de euro, și restul firmelor, mai puțin.

Ușoară creștere a activelor pentru firmele din Top 100 după cifra de afaceri

Firmele din Top 100 după cifra de afaceri pe 2023 au avut active totale e 1.554,12 milioane de euro, față de 1.481,61, aceleași firme în 2022.

Cele mai mari active le are Grupul Alexander, cu 102,11 milioane de euro, urmat la mare distanță de Internațional Lazăr Company (61,54), Routier (51,51), Total NSA (50,43) și Dolo Trans (48,87). Alte cinci firme au active în valoare de peste 30 de milioane de euro, alte 13, de peste 20 de milioane de euro, 37, de peste 10 milioane de euro, iar restul, mai mici, până la 783.619 euro, cât are Kraft Logistic, ultima clasată din cele 100 din acest punct de vedere.

Routier a avut cea mai mare creștere a activelor față de 2022, cu 14,50 de milioane de euro, urmat de Filip (8,61), Trans Euro Express 94 (7,39), A&C International Road Cargo (6,51) și Arcese (6,09 milioane de euro). Patru firme au avut creșteri de peste cinci milioane de euro, trei, de peste patru milioane de euro, șapte, de peste trei milioane de euro, 17, de peste două milioane de euro, 13, de peste un milion de euro, alte 20, creșteri mai mici, iar 31 de firme au avut scăderi de active, dintre care cele mai mari sunt ale Port Trans (26,32 de milioane de euro), Carrion (10,55) și Vos (10,02), și alte 17 firme au avut active cu peste un milion de euro mai mici în 2023 față de 2022.

În ceea ce privește media activelor pe ultimii cinci ani, conduc firmele din grupul Alexander, cu 89,14 milioane de euro, urmate de Dolo Trans (59,01) și Internațional Lazăr Company (58,42), de trei firme cu peste 30 de milioane de euro, 10 cu peste 20 de milioane de euro, 34 cu peste 10 milioane de euro, și restul, cu medii mai mici ale activelor, până la 1,14 milioane de euro, cât are Epa Transport.

17 firme din Top 100 după cifra de afaceri au mai puțin de 100 de angajați

Cei mai mulți angajați dintre firmele din Top 100 după cifra de afaceri îi au cele din grupul Alexander, 1.177, cu 35 mai puțini decât în 2022. Peste 500 de angajai au Duyvenbeck (634), Maracana (566), H.Essers (565) și Filip (534). Alte șase firme au peste 400 de angajai, alte 11 au peste 300, alte 29, peste 200, alte 32, peste 100. Iar 17 firme au mai puțin de 100 de angajai.

Articole similare