Memebrii Parlamentului European au adoptat un proiect de lege pentru reducerea gazelor cu efect de sera cu tine si mai indraznete de 35% pana in 2030, fata de cele 30% setate de CE, cu un nivel intermediar de 20% pana in 2025.
Astfel, producatorii de camioane trebuie sa se asigure ca vehiculele cu zero emisii – electrice sau hibrid – reprezinta 20% din cota de piata a vanzarilor de vehicule noi pana in 2030, si 5% pana in 2025.
Inainte de 2020, Comisia Europeana trebuie sa asigure si masurile prin care poate fi testat nivelul emisiilor pe sosea.
Deputatii europeni au recunoscut ca o tranzitie social acceptabila si echilibrata catre o mobilitate cu emisii zero necesita schimbari in lantul valoric, cu un posibil impact negativ.
In raportul pentru 2022, CE ar trebui sa ia in calcul si cantitatea de CO2 pe care un camion o produce in intregul ciclu de viata, si propune, daca este nevoie, existenta unui instrument de raportare a obligatiilor producatorilo.
Pozitia PE a fost adoptata cu 373 de voturi pentru, 285 impotriva si 16 abtineri. Memebrii vor intra acum la negocieri cu Consiliul de Ministri.
Potrivit datelor din 2016, vehiculele de mare tonaj sunt repsonsabile pentru 27% din emisiile de CO2 si 5% din gazele cu efect de sera. Din 1990, emisiile au crescut cu 25%, in mare parte ca urmare a cresterii traficului de marfuri. Fara masuri concrete, este estimata o crestere a emisiilor prin prisma cresterii volumelor de marfa transportata.