Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Perspective bune pentru 2025

Piața de transport și logistică vine după doi ani foarte buni în transporturi și logistică: după un 2022 în care transportatorii rutieri și-au recăpătat respectul și au reușit să își impună punctul de vedere și să primească un preț corect pentru serviciul prestat, iar transportatorii maritimi au înregistrat cele mai mari profituri din istoria lor, 2023 a dus la domolirea cererii de transport, stocurile uriașe acumulate în 2022 și chiar 2023 – când au fost efectuate multe dintre transporturile maritime comandate încă din 2022 – fiind înghițite cu greu de retailerii care au comandat mult și scump într-un an de vârf.

Per total, însă, 2023 a fost încă un an bun pentru industrie, iar România, în mod excepțional, a beneficiat din plin de anul agricol bun, atât în România, cât și în Ucraina, Portul Constanța cunoscând cel mai bun an din istoria sa din punct de vedere al volumelor de cereale transbordate și al numărului de containere manipulate.

În schimb, 2024 a fost un an dificil pentru transportatorii și logisticienii specializați pe automotive, întrucât sectorul auto la nivel european a fost foarte încercat din cauza reducerii cererii – mai ales de autovehicule electrice – ceea ce pune în pericol mulți producători de autoturisme și de vehicule comerciale în ceea ce privește plata de penalități pentru neîndeplinirea targetului de reducere a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor puse pe piață față de 2019.

Comerțul electronic a mers bine, cu creșteri de volume pentru transportatori, curieri și centre de fulfilment, consumul intern fiind destul de bun comparativ cu alte țări europene. Costurile au fost în continuare în creștere, astfel că marjele – atât în transporturi, cât și pe depozitare – au fost mici, însă volumele au fost mulțumitoare pentru unele industrii.

Astfel că 2025 începe cu speranța că lucrurile vor merge cel puțin la fel de bine ca în 2024: transportatorii români, care și-au conservat mai bine resursele decât colegii lor polonezi, lituanieni sau bulgari, și-au redus doar marginal din flote, astfel că pot plusa acum pe piața europeană cu o economie care începe să își revină, iar logisticienii și expeditorii se bucură să vadă că piața națională crește, grație câtorva producători noi care și-au construit sau încă își construiesc capacități noi de producție la noi în țară. Tot mai mulți retaileri din toate industriile – fashion, food, construcții ș.a. – își poziționează strategic hub-uri regionale de distribuție, încurajate nu numai de poziția geografică favorizată a României, ci, mai nou, și de posibilitatea unei viteze de transport mai mari datorită intrării în Schengen și cu granițele terestre, dar și a apariției mai multor kilometri de autostradă, care, pe lângă viteză aduc și costuri mai mici de distribuție.

Pentru 2026, însă, piața românească va urma accelerat trendul european de scumpire a transportului, deoarece România va adopta noua eurovinietă care se plătește în funcție de greutate și rulajul efectuat și care va scumpi, practic, taxa de drum plătită acum sub formă de rovinietă, de circa 6-7 ori.

Până atunci, costurile de transport și depozitare vor fi influențate și de creșterea salariului minim pe economie, care, din ianuarie, în România a crescut la 4.050 de lei, ceea ce înseamnă o creștere cu 9,46% față de decembrie 2024. Pe de o parte costurile mai mari aduc îngrijorare în rândul antreprenorilor, dar pe de altă parte salarii mai mari înseamnă și un plus de consum și o speranță că forța de muncă locală este mai puțin tentată să mai plece să muncească peste hotare.

Deci, una peste alta, 2025 este încă un an are probabil nu va semăna cu cei anteriori, astfel că planurile se fac din nou… din mers, în funcție de oportunități.

Articole similare