Chiar dacă am avut parte de un 2024 prost din punct de vedere al volumelor de transport în Europa, companiile de transport din România au gestionat bine criza economică din aproape toate țările UE. Cea mai mare parte a creșterii a venit de pe piața internă, dar și flotele internaționale au reușit să păstreze mai mult sau mai puțin aceleași dimensiuni ale flotei, cu unele excepții venite din partea companiilor specializate și dependente de transportul auto. Numărul total de operatori este cu 441 mai mare, iar flota este cu aproape 6.000 mai mare, în principal datorită operatorilor individuali șofer-proprietar (325), dar și datorită flotei de furgonete pentru curieri și distribuitori, după decizia, din 2022, ca toate vehiculele de peste 2,4 tone să fie înmatriculate. Dacă ne uităm la piața reală a camioanelor, aceasta aproape a înghețat în 2023 și 2024, când transportatorii au încercat să își economisească resursele fără a avea proiecte de dezvoltare prea mari.
In 2023 were registered 43,384 companies with CAEN Code 4941 (road haulage), 4% more than in 2022, employing a total of 150,263 employees (about 4% of the total workforce employed in Romania).
La Autoritatea Rutieră Română sunt licenţiate 43.086 de companii, cu aproape 4.000 mai multe comparativ cu numărul de firme cu cod CAEN 4941, asta deoarece în rândul companiilor care deţin autovehicule sunt circa 3.000 care fac transporturi în cont propriu, adică folosesc flota pentru transportul produselor proprii.
Faţă de 2023, numărul operatorilor licenţiaţi a crescut cu 441 de companii. Dar asta nu înseamnă că a crescut atât de mult numărul de operatori de transport, în condiţiile în care volumele de transport au scăzut destul de mult în ultimul an, ci sunt şi mulţi distribuitori care sunt nevoiţi să se licenţieze după decizia, din 2022, ca toate autovehiculele cu masa maximă autorizată de peste 2,4 t să fie înregistrate la Autoritatea Rutieră Română.
Numai în 2022, după 2 mai – data la care a devenit obligatorie licențierea companiilor de transport care folosesc astfel de autovehicule cu masa totală de peste 2,4 tone – numărul operatorilor de transport licenţiaţi pentru transport public a crescut cu aproape 10.000, de la 37.568 la 46.491. În aceeaşi perioadă numărul copiilor conforme a crescut cu 45.000 (de la 169.489 la 214.021), acestea reprezentând în principal vanuri de 3,5 t.
Şi dacă în 2023 nici numărul de operatori, nici parcul de autovehicule licenţiate nu s-au modificat simţitor (un plus de 150 de operatori şi un parc licenţiat cu circa 150 mai mic), în 2024 vedem, aşa cum am precizat, la un număr de 47.086 de operatori (cu 441 de operatori mai mult faţă de 2023), o creştere a parcului licenţiat cu 6.367 de autovehicule.
Creşte numărul operatorilor cu un singur autovehicul
Creşterea de câteva sute de operatori licenţiaţi se simte aproape în totalitate în rândul companiilor cu un singur autovehicul licenţiat – cei care reprezintă peste 40% din numărul total de operatori de transport: din cei aproape 47.000 de operatori de transport, 19.295 deţin un singur autovehicul (în creştere cu 325 de operatori, de la 18.900 în total în 2023). Şi vorbim nu numai de mici firme şofer-patron care operează autotractoare, ci şi de PFA-uri cu câte un van care sunt subcontractaţi de firmele mari de curierat.
Numărul de operatori cu 2-5 autovehicule în flotă este în scădere: 19.475 de operatori faţă de 19.653 în 2023, pe măsură ce parcurile mari de autovehicule rămân aproape constante.
Creşteri ale parcurilor spaniole, ale celor de construcţii şi ale curierilor
Top 100 flote s-a schimbat destul de mult în ultimii ani, de când se licenţiază şi vanurile de peste 2,4 t (este vorba de aproape 10.000 de operatori noi cu aproape 50.000 de autovehicule nou licenţiate, deci flote destul de mari). În acelaşi timp, companiile care lucrează în construcţii şi agricultură au crescut parcurile, în timp ce unele companii de transport multinaţionale, care au fost în top 10 flote de camioane ani de zile, au dispărut cu totul sau şi-au diminuat consistent parcurile după ce reglementările restrictive din Pachetul Mobilitate au început să se aplice în UE şi înregistrarea flotelor de camioane în România nu a mai oferit la fel de multe avantaje ca înainte de 2021.
Cea mai mare creştere de flotă internaţională în 2024 a cunoscut-o firma Marymantes Speed, care a adăugat flotei sale din România nu mai puţin de 86 de camioane, mai mult decât dublul celei pe care o deţinea aici, ajungând în total la 159 de unităţi. O altă firmă cu legături în Spania, European Logistics, din judeţul Argeş, a crescut parcul auto de la 191 la 264 de autovehicule licenţiate (+73), urmată de altă companie din Argeş – Agexim Transport & Logistics – care deţine cu 51 de copii conforme mai mult decât în 2023, ajungând în prezent la aproape 250 de camioane licenţiate. Şi, ca să rămânem în zona Argeşului, semnalăm şi o creştere semnificativă a flotei Eliton-Trans (+37 de companii conforme), care ajunge astfel la 171 de camioane licenţiate, şi respectiv a A&C International Road Cargo (+29 de copii conforme faţă de 2023), care ajunge la un parc de 173 de autovehicule licenţiate.
Alte extinderi de parcuri s-au mai înregistrat pe zona de vest a ţării: Speed Line Impex a adăugat 37 de vehicule nou licenţiate ajungând la un parc de 282 de camioane, devenind astfel a doua cea mai mare flotă de internaţional după Filip (319), dacă nu luăm în calcul cele 339 de autovehicule specializate deţinute de Dolo Trans Olimp sau parcul specializat de 326 de camioane al lui Transpeco Logistic.
Carbon Logistic şi Ravitex, ambele din Timişoara, adaugă în 2024 32, respectiv 24 de camioane, ajungând la 188-189 de camioane fiecare. H.Essers (+28) ajunge la 263, 18-19 fiind adăugate şi de orădenii de la Doru şi Florin şi Criboser, care ajung la 189 şi respectiv 183 de camioane.
Alte două creşteri semnificative de flotă (+25 de camioane) le-au înregistrat Medart Logistics din Galaţi şi respectiv Sorin Quicktrans (Bucureşti). De asemenea, Vladrom (Buzău) a crescut cu mai bine de 30 de camioane, depăşind uşor 100 de camioane.
Redistribuiri ale flotelor de camioane am putut vedea în cadrul firmelor din Grupul JOST: în timp ce Skip Trans nu mai deţine nicio copie conformă, cele peste 600 de camioane ale firmei belgiene au fost distribuite către alte firme noi apărute în grup: Transilvania Trucking Company (226 de camioane), Transilvania Green Spedition (209) şi respectiv Napoca Green Logistic (155). În top 100 se găseşte şi Marvicon, cu 193 de camioane licenţiate, şi ea parte a Grupului Jost, după ce acesta a preluat Be-Trans, grupul de firme belgian care deţinea Marvicon.
O redistribuire a parcului de camioane vedem şi în cazul CUN Intercontinental, care a ajuns la 93 de camioane după preluarea unor camioane de la alte firme din grupul de firme moldovean.
Iar fragmentări de parcuri pe mai multe firme vom mai vedea şi în 2025, şi asta pentru a dispersa riscul pe mai multe companii, dat fiind că transportul internaţional devine o activitate cu riscuri din ce în ce mai mari o dată cu reglementarea tot mai strictă a operării de camioane în spaţiul intracomunitar, cu legi interpretabile şi cu sancţiuni foarte mari. În plus, teama de impozitare a companiilor cu cifre de afaceri de peste 50 de milioane de euro cu o taxă de solidaritate de 1% din veniturile realizate îi face şi pe cei mai bine puşi la punct cu procedurile interne să prefere divizarea companiei mari, cu tradiţie, în două sau chiar trei firme mai mici, cu ctât mai mult cu cât marjele operaţionale sunt foarte mici în transporturi – circa 3% – doar cei care au şi alte business-uri sau care îşi vând pe cont propriu camioanele reuşind, în anumiţi ani, să ajungă la marje de 5-8%).
Creşte parcul de vanuri licenţiate pentru curierat şi distribuţie
O altă caracteristică a top 100 este că au crescut parcurile de autovehicule deţinute de curieri, în mare parte cu vanuri de 3,5 t. Una dintre cele mai mari extinderi de flote în 2024 a avut-o DSC Expres Logistic, companie de curierat rapid cu sediul în Otopeni, jud. Ilfov, înfiinţată în 2011, care deţine un parc total de peste 1000 de autovehicule, având însă 470 de copii conforme eliberate de ARR, cu 47 mai mult decât în 2023.
O creştere şi mai consistentă a parcului de furgonete au înregistrat-o Elantis Courier (+81 de autovehicule), care a ajuns astfel la 118 vehicule în parcul licenţiat, şi Pandoras Courier, care şi-a crescut numărul de copii conforme eliberare de ARR de la 92 (în octombrie 2023) la 167 în octombrie 2024.
Un parc licenţiat de mai mici dimensiuni are Delivery Solutions (Sameday) – 137 de autovehicule, cu 8 mai multe decât în 2023 – deşi este al treilea ca volume în ierarhia curierilor din România, după FAN Courier (instalat în fruntea celor mai mari flote din România, cu aproape 1600 de camioane şi vanuri licenţiate, şi Cargus, care însă lucrează în mare parte cu curieri independenţi. Sameday lucrează însă şi cu multe vanuri uşoare, care nu intră în categoria celor care trebuie licenţiate. În top 100 flote se găseşte şi DHL Internaţional Romania, cu acelaşi parc licenţiat de 147 de autovehicule pe care îl avea şi în 2023.
Umăr la umăr în top 100 flote licenţiate în România stau producătorii de mezeluri şi lactate Lactalis (173 de autovehicule, cu 2 în minus faţă de 2023), Caroli Foods (163 de autovehicule, cu 7 mai puţine decât cu un an în urmă) şi Cris-Tim Family Holding (162 de autovehicule, şi aceasta în scădere cu 2 unităţi).
O altă creştere de flotă a înregistrat-o AD Auto Total, unul dintre cei mai mari distribuitori de piese de schimb şi echipamente pentru service, al cărui parc licenţiat a crescut de la 245 la 276 în 2024.
Pe locurile 67 şi 81 găsim şi flotele de distribuţie cu temperatură controlată ale Alex International Transport 94 (145 de autovehicule licenţiate) şi GXO Contract Logistics Romania (117).
Creşterile de parcuri de vanuri compensate cu scăderea celor de camioane
Criza de pe segmentul automotive şi reducerea volumelor de transport general în prima parte a anului în toată Europa au dus, inevitabil, la multe corecţii de parcuri de transport internaţional.
Printre firmele care şi-au „subţiat” consistent parcurile de camioane s-au numărat International Alexander, care are acum cu 80 mai puţine vehicule licenţiate (în total, 267), Dunca Expediţii – cu 44 în minus – rămâne cu 273, iar Transmec ajunge la 180 de camioane licenţiate, după ce a mai renunţat la 35.
Scăderi peste 20 de copii conforme au mai înregistrat XPO Transport Solutions Romania (-32), Gartner Eurotrans Romania (-27), Cartrans Preda (-25), Luscan (-24), Dolo Trans Olimp (-21) şi Bipmobile (-20).
Singura scădere pe flotele de distribuţie a înregistrat-o Farmexim, care şi-a redus parcul auto cu 30 de autovehicule.
În concluzie, în top 100 flote din România sunt din ce în ce mai puţini transportatori de mărfuri generale şi din ce în ce mai mulţi curieri, distribuitori, constructori.