Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cerere mare pentru electrice, dar și termicele au fost pe plus

Deși piața românească este orientată cu precădere spre echipamentele de manipulat electrice, din care o pondere substanțială o au utilajele de depozit, stivuitoarele termice se află în continuare în preferințele unui segment dedicat de clienți. Util SPC, care reprezintă în România atât branduri cu un portofoliu extins de echipamente electrice, cât și producători recunoscuți pentru gamele diesel performante, mizează pe o evoluție similară a pieței de profil și în 2025, în ciuda turbulențelor economice și politice de la finalul anului trecut.

Util SPC, importatorul mărcilor Crown, Hyundai și Hangcha în țara noastră, a încheiat 2024 cu un volum de circa 1.000 de echipamente noi livrate și cota de piață aferentă (8%). Special pentru brandul Crown s-a remarcat o creștere a vânzărilor de utilaje cu motoare termice, datorată recuperării cotei pe acest segment, în condițiile în care în ultimii doi ani piața a fost afectată semnificativ de concurența neloială și de importurile de echipamente cu motoare neconforme (chiar și Stage III, ieșit de mult timp din uz). „Vorbim de jucători diverși, unii mai puternici, alții mai mici – în general ocazionali, oportuniști. În ultimul timp am constatat o mai mare disciplină atât din partea autorităților, care au aflat, probabil, de obligativitatea noilor cerințe Stage V, cât și din partea concurenților de pe piață”, a explicat Dan Voinea, administratorul Util SPC.

În același timp, „pentru 2025, pe segmentul de motostivuitoare se va înregistra probabil o ușoară scădere, deși, per total, piața se va menține la un nivel stabil. În acest moment, migrația către electric și-a atins deja potențialul, clienții care au dorit trecerea la electric au făcut-o deja. A rămas și va rămâne în continuare un nucleu constant de utilizatori de stivuitoare cu motoare termice care, din varii motive, nu vor renunța la preferințele lor.”

Desigur, cea mai mare cerere a fost pentru echipamentele cu zero emisii: stivuitoare electrice, cu precădere din gama 1,8-2,5 t, transpaleți electrici din clasa 3.1, dar și (oarecum surprinzător) reach-truck-uri premium de la Crown. De altfel, în 2024, Crown a lansat o nouă gamă de VNA-uri și order pickere la înălțime, caracterizate prin modificări profunde ale arhitecturii logice de la nivelul sistemelor IT, inclusiv o mai mare integrare digitală (migrare către tehnologii conectate de tip „IoT” – Internet of Things), și oferind chiar și pentru modelele de bază sistemul de operare GENA, care permite supervizarea operațiunilor și integrarea cu ușurință a activității de intralogistică în managementul firmei. În special clienții cu volume importante de mărfuri apreciază această noutate.

2025 va aduce probabil integrarea de soluții Li-Ion pe toate gamele de echipamente electrice, iar constructorii premium își vor continua eforturile de digitalizare și conectivitate de tip IoT, inclusiv cu transmitere de date și parametri în vederea unor analize în timp real.

Noutăți și pe gamele diesel

În 2024, constructorul coreean Hyundai a lansat noile stivuitoare diesel de mare tonaj compatibile Stage V. Acestea sunt disponibile deja spre vânzare, iar perspectivele sunt foarte bune. De asemenea, constructorul chinez Hangcha și-a lărgit gama de stivuitoare diesel pentru teren accidentat cu echipamente care pot ridica până la 10 t și care pot fi interesante la nivel local, în contextul accelerării marilor proiecte de infrastructură.

Oferta Util SPC este completată de echipamente disponibile pentru închiriere, flota având o medie de vârstă de cinci ani și aproximativ 4.000 de ore de funcționare (+/- 10%). De asemenea, clienții interesați să cumpere second-hand au la dispoziție un stoc de peste 100 de astfel de utilaje, de obicei buy-back-uri și retururi din chirii pe termen lung. Achiziția de utilaje second-hand cu scopul de a le revinde nu se numără printre obiectivele Util SPC, însă clienții sunt ajutați să își cumpere echipamente noi. Odată preluate, second-hand-urile sunt inspectate și recondiționate, fiind apoi reofertate pe canalele de vânzări specifice. Fără restricții privind marca, ponderea utilajelor de la alte branduri este de sub 5%, fiindcă relațiile comerciale în acest domeniu sunt în general de lungă durată și, de regulă, se preiau prin buy-back utilaje livrate inițial tot de Util SPC.

Având în vedere turbulențele de la finalul anului trecut, obiectivul Util SPC pentru 2025 este menținerea volumului de vânzări din anul anterior.

Articole similare

Ad