Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pentru a afla dacă are sens să alegeți un stivuitor cu hidrogen, trebuie să răspundeți mai întâi la o serie de întrebări: Echipamentul va fi folosit intens? Cât de mare este flota? Există vreo modalitate de a folosi hidrogenul în alte scopuri? Și, desigur, se pune problema disponibilității hidrogenului.

Faza experimentală a stivuitoarelor cu hidrogen s-a încheiat și acestea au intrat deja în operare, chiar dacă reprezintă încă un produs de nișă.

Abordarea operatorilor logistici în ceea ce privește tehnologia pe hidrogen diferă în funcție de aplicație și, desigur, în funcție de țară.

„Hidrogenul va rămâne o piață de nișă în intralogistică”, a explicat Michael von Forstner, Program Manager Energy and Support Systems la Jungheinrich în luna martie a acestui an, pe site-ul de specialitate logisistiek.nl. „În Europa, nicio flotă de vehicule cu propulsie cu pilă de combustie pe hidrogen nu poate funcționa fără subvenții.

Infrastructura este scumpă, iar hidrogenul este chiar mai scump decât alte alternative curate. În plus, eficiența energetică este considerabil mai mică, deoarece aproximativ jumătate din energia produsă se pierde sub formă de căldură.“ STILL a început producția propriului sistem cu pilă de combustie de 24 V la fabrica sa din Hamburg în aprilie a.c., iar pentru anul viitor este planificată începerea producției la unitatea mai mre, de 48 V. În plus, a fost încheiat un joint-venture pentru dezvoltarea și fabricarea sistemului cu pilă de combustie de 80 V.

Toyota Material Handling colaborează cu Plug Power pentru sistemele furnizate în Europa. „Facem o distincție între piața japoneză și restul lumii, inclusiv piețele americane și europene”, a explicat Jimmy Henrard, responsabil vânzări la Toyota Material Handling Belgium. „În Japonia, totul se realizează pe plan intern; aici, în Europa, colaborăm cu Plug Power, lider la nivel mondial în producția pilelor de combustie.“

Transformarea unui electrostivuitor convențional cu baterie pe plumb-acid sau litiu-ion în echipament pe hidrogen este posibilă cu câteva ajustări minore, deși, într-adevăr, se pune problema rentabilității, în funcție de model și de vârstă. Adesea, opțiunea există și pentru modelele cu motor cu combustie. Nu există nicio diferență vizibilă în ceea ce privește puterea și capacitatea de operare, iar marele avantaj este, fără îndoială, realimentarea, a explicat Thierry Morreel, specialist în energie la STILL, pentru că umplerea rezervorului de hidrogen durează doar câteva minute, mult mai rapid decât încărcarea bateriei.

Există însă și un „dar”, sau chiar mai multe. Dacă utilizarea stivuitoarelor cu hidrogen este foarte ecologică, deoarece nu emit CO2, nu același lucru este valabil și pentru producția și transportul hidrogenului. În ceea ce privește impactul asupra mediului, trebuie să facem distincție între diferitele tipuri de hidrogen, în funcție de modul în care are loc producerea acestuia. „În general, facem distincție între hidrogenul verde, albastru și gri”, a declarat Thierry Morreel.

„Dacă producția sa se bazează pe energii regenerabile (de exemplu, panouri solare care furnizează energie electrică pentru electroliză), suntem în categoria verde. Producția de hidrogen gri se bazează pe utilizarea combustibililor fosili, iar albastrul este o categorie

intermediară: este un hidrogen gri produs în combinație cu captarea și stocarea CO2.“ Principala provocare în cazul hidrogenului o reprezintă costul total al investiției. Oricare ar fi formula aleasă, prețul îi sperie pe mulți logisticieni. Puteți alege să produceți singuri hidrogen sau să cooperați cu un partener extern, dar acest lucru vine întotdeauna cu o investiție considerabilă. Oricum, este necesar un calcul precis, iar pentru asta trebuie examinate două criterii importante: dimensiunea flotei și utilizarea acesteia. Fiecare caz este diferit, desigur, dar, în general, pragul este stabilit la câteva zeci de echipamente grele și aproximativ 1.500 de ore de funcționare pe an.

Noul STILL RXE 10-16C este ideal pentru orice manevre pe culoare înguste sau operațiuni dificile de încărcare/descărcare a camioanelor. Succesorul legendarului STILL RX 50, unul dintre cele mai bine vândute stivuitoare electrice din clasa sa, oferă un raport extrem de echilibrat între confortul la condus, manevrabilitate și siguranță.

Datorită dimensiunilor sale compacte și direcției foarte sensibile, stivuitorul cu trei roți este extrem de eficient și manevrabil în cele mai înguste spații. Acest lucru îl face prima alegere pentru mutat încărcături ce cântăresc până la 1,6 tone, cu cerințe minime de spațiu. Cu o înălțime de puțin sub 2m și o lățime mai mică de 1m, echipamentul mic și compact trece în siguranță prin orice ușă – de exemplu, la descărcarea containerelor și camioanelor – sau chiar prin culoare foarte înguste în depozit. În plus, în ciuda dimensiunilor compacte, RXE 10-16C ridică o jumătate de tonă la o înălțime de aproape 7m fără niciun efort, performanță datorată centrului de greutate deosebit de jos și designului foarte rigid al catargului de ridicare.

Cu o viteză maximă de 12,5 km/oră încărcat, STILL RXE 10-16C este și destul de rapid pe distanțe lungi în depozit. Pentru a nu se pierde pentru niciun moment din dinamica sa electrizantă de deplasare, din motive de siguranță, este echipat standard cu funcția de asistență pentru controlul vitezei în curbe (Curve Speed Control). Reglarea automată a vitezei în curbe îl menține în siguranță pe pistă în orice moment, chiar și în curbele oarecum mai strânse. În plus, catargul deosebit de subțire și barele plafonului de protecție optimizate pentru vizibilitate oferă operatorului o vedere optimă de jur împrejur, putând astfel identifica persoane sau obiecte din raza de acțiune a stivuitorului. Siguranța maximă în timpul muncii este garantată și de celelalte opțiuni configurabile individual – de la indicatorul de direcție la iluminatul de siguranță Safety Light 4Plus, indicatorul înălțimii de ridicare, asistentul de stabilitate sau detectarea suprasarcinii.

Urmând tradiția familiei RX, noul stivuitor oferă același spațiu confortabil și ergonomic pentru operator, conceptul inovator de operare și computerul inteligent de la bord – STILL Easy Control – care afișează clar toate informațiile relevante și funcțiile de performanță. Operatorul de stivuitoare Still recunoaște funcțiile de control care pot fi selectate individual – multi-manetă, mini-manetă, fingertip sau Joystick 4Plus – care asigură un confort maxim la conducere în seriile RXE 10-16C, RX 20 și RX 60 de stivuitoare electrice cu furcă. Spațiul pentru picioare este suficient pentru încălțăminte de siguranță până la mărimea 45.

Mult mai multă putere a sistemului de transmisie

Noul stivuitor beneficiază de o unitate de curent alternativ trifazată, poziționată pe roțile din spate, cu tehnologie de 24 V. Un avantaj major al noului sistem de transmisie este că lanțul de direcție cu întreținere intensivă a fost înlocuit cu o direcție hidraulică cu roată dințată, în care un motor hidraulic de direcție conduce roata motoare prin intermediul unei roți dințate. A fost regândită și greutatea pe spate. Acum oferă mai mult spațiu pentru sistemul electric, inclusiv pentru comanda de acționare.

Pentru RXE 10-16C alimentat cu baterii plumb-acid, accesul la încărcare este foarte ușor de deasupra. Dacă trebuie schimbată bateria, se poate face – ca la RX 50 – din lateral, prin intermediul unui stivuitor cu platformă opțională cu role interne și externe. Orice baterii plumb-acid existente de la RX 50 pot fi utilizate în continuare în noul RXE. Trebuie doar să schimbați fișa bateriei la o versiune de 320 A. Desigur, RXE 10-16C este disponibil cu o opțiune Li-Ion Ready, cu acces integrat la încărcare rapidă. Prin urmare, o baterie Li-Ion de la STILL poate fi montată ulterior fără probleme.

Pentru mai multe detalii vizitati www.still.ro, pe Facebook www.facebook.com/STILLRomania sau pe LinkedIn la www.linkedin.com/company/still-romania/.