Guvernul României a aprobat în toamna anului trecut proiectul de act normativ propus de Ministerul Finanțelor cu privire la RO e-Transport, prin care se reglementează confiscarea graduală a contravalorii bunurilor nedeclarate în funcție de repetarea abaterilor și respectiv suspendarea aplicării sancțiunilor pentru neconformarea privind transferul datelor de poziționare a vehiculelor în Sistemul RO e-Transport până la 31 martie 2025, pentru a permite adaptarea sistemelor informatice. Operatorii de transport trebuie, așadar, să se pregătească, pentru că până la 1 aprilie nu mai este mult timp.
Amenzile pentru neprezentarea codului UIT valabil la momentul controlului și pentru celelalte abateri rămân uriașe și se aplică, iar agenții economici se confruntă în continuare cu numeroase probleme operaționale, care îngreunează schimburile comerciale.În cazul controalelor efectuate pe RO e-Transport, una dintre cele mai des întâlnite probleme – în afară, desigur, de nedeclararea mărfurilor și de neexistența codului UIT – o reprezintă diferențele de greutate între marfa comandată și cea trimisă efectiv la transport. Foarte multe companii și-au conectat WMS-ul direct la platforma ANAF pentru generarea automată a codului UIT, însă informațiile sunt preluate direct din comandă și de aici pot apărea diferențele. Rectificările în platforma ANAF se pot face până pe data de 25 a lunii următoare celei în care s-a efectuat transportul, tocmai pentru a se putea corecta eventualele necorespondențe.
În cazul în care camionul este controlat și cântărit în trafic și se constată diferențe între cantitatea declarată și cea transportată, ANAF trimite informare companiei care a făcut declarația în platformă pentru a oferi explicații. Desigur, există posibilitatea ca marfa găsită în neregulă să nu fie sigilată automat la control până la lămurirea lucrurilor, dacă verificarea se face de către ISCTR și nu de către DGAF. Apoi, mai pot apărea greșeli strict din interfațarea programelor informatice din diferite țări în care o multinațională este prezentă, iar aceste programe folosesc unități de măsură diferite (de exemplu, kg/livre, tone).
Mai multe informații despre RO e-Transport veți putea afla la Gala Tranzit de Logistică, eveniment ce va avea loc pe 10 aprilie, la Oradea. Între timp, pentru mai multe clarificări despre declararea mărfurilor în e-Transport și despre obținerea codului UIT vă invităm să vizionați prezentările Adrianei Pălășan, peședintele Asociației Române de Logistică (ARILOG), și ale Soranei Cernea, consultant fiscal în cadrul TPA Invest, susținute în cadrul Galei Tranzit din noiembrie 2024.