
Înmatriculări de vehicule comerciale de peste 16 t pe principalele piețe UE
Înmatriculările de vehicule utilitare de peste 3,5 t au scăzut cu 6,3% în Uniunea Europeană în 2024, până la 327.896 de unități, așa cum reiese dintr-o statistică a Upply care citează ACEA (The trend in heavy goods vehicle registrations in 2024). Spania și Olanda sunt singurele țări din Top 15 care au înregistrat o creștere. Cu alte cuvinte, încetinirea economiei se vede acum și pe piața vehiculelor de transport de marfă. Dar, în ciuda scăderii, nivelul înmatriculărilor din 2024 a rămas mai mare decât media pe cinci ani.
Trebuie amintit totuși că 2023 a fost un an foarte bun, în care înmatriculările au crescut cu 15% față de 2022, evoluție explicată mai ales ca efect secundar al pandemiei de Covid-19, care a dus la deficit de materii prime și semiconductori și a perturbat producția. Termenele de livrare au revenit apoi la normal: potrivit sondajului anual al Observatorului Vehiculelor Industriale realizat de BNP Paribas, acestea erau în medie de 87 de zile în decembrie 2024, față de aproape un an în iunie 2022. În ceea ce privește caroseriile, de la un vârf de 152 de zile în decembrie 2022 s-a ajuns la 111 zile.
Țările din Top 5 după numărul de vehicule comerciale înmatriculate în 2024 dețin 69,4% din piața UE, față de 68,6% in 2023.
În Germania înmatriculările au scăzut cu 6,9%, până la 88.240 de unități, în Franța cu 2,9%, până la 50.635, în Spania a fost o creștere de 12%, până la 32.140, în Italia o scădere de 0,7%, până la 28.698, iar în Polonia o scădere de 21%, până la 28.043 de unități. România este pe locul 10, cu 7.955 de utilitare, cu 6,4% mai puține decât în 2023.
Înmatriculările de vehicule de peste 16 t au reprezentat 82% din totalul celor de peste 3,5 t, cu 268.952 de unități, în scădere cu 8,5% față de 2023. Dintre țările din Top 5, Polonia a pierdut cel mai mult teren, cu o scădere de 22,8%, urmată de Germania (-12,7%). Piețele franceză și italiană rezistă mai bine, cu scăderi de 2,4%, respectiv 1,8%. Iar Spania a crescut cu 11,7%. În 2025 se așteaptă ca piața vehiculelor grele pentru transport de marfă să aibă în continuare de suferit, deoarece încetinirea economică a dus la o deteriorare a marjelor de profit ale transportatorilor rutieri, care, prin urmare, au mai puțin spațiu de manevră pentru a investi în extinderea sau reînnoirea flotelor.