
În anul financiar 2024, Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) a înregistrat o evoluție pozitivă a veniturilor și câștigurilor, în ciuda provocărilor globale, cum ar fi slăbiciunea continuă a economiei germane, conflictul militar din Orientul Mijlociu și războiul din Ucraina. Veniturile grupului au crescut cu 10,5% până la 1.598,3 milioane EUR (anul precedent: 1.446,8 milioane EUR). Rezultatul operațional al grupului (EBIT) a crescut cu 22,7%, ajungând la 134,3 milioane EUR, încadrându-se astfel în intervalul preconizat de 125 – 145 milioane EUR (anul precedent: 109,4 milioane EUR). Venitul net consolidat după interesele minoritare a crescut la 32,5 milioane EUR (anul precedent: 20 milioane EUR).
Subgrupul Logistică portuară: performanță 2024
În cadrul subgrupului Port Logistics cotat la bursă, veniturile au crescut cu 10,8%, ajungând la 1.561,7 milioane EUR (anul precedent: 1.408,9 milioane EUR). Rezultatul operațional (EBIT) a crescut cu 26,8% față de anul precedent, ajungând la 117,8 milioane EUR (anul precedent: 92,9 milioane EUR), situându-se în limitele celei mai recente previziuni, care presupunea venituri cuprinse între 110 milioane EUR și 130 milioane EUR. Profitul după impozitare și interese minoritare a ajuns la 23,0 milioane EUR (anul precedent: 8,7 milioane EUR). În plus față de creșterea notabilă a volumului de transport în segmentul intermodal, creșterea de la an la an a taxelor de depozitare din cauza perioadelor de așteptare mai lungi pentru containerele manipulate de terminalele din Hamburg a avut, de asemenea, un efect pozitiv asupra veniturilor și câștigurilor din exercițiul financiar. Astfel, profitul pe acțiune a ajuns la 0,32 EUR (anul precedent: 0,12 EUR).
În segmentul containerelor, manipularea containerelor la terminalele portuare ale HHLA a crescut de la an la an cu 0,9%, ajungând la 5.970.000 containere standard (TEU) (anul precedent: 5.917.000 TEU). La 5.686.000 TEU, volumul de manipulare la terminalele de containere din Hamburg a fost la nivelul anului precedent (anul precedent: 5.687.000 TEU). În timp ce volumele de manipulare pe rutele spre și dinspre Orientul Îndepărtat și Orientul Mijlociu au scăzut, s-a înregistrat o creștere parțială puternică a volumelor pentru regiunile de transport maritim din America de Nord și de Sud, în special pentru traficul cu Statele Unite. Volumul mărfurilor a crescut și pentru alte porturi maritime europene, în special cu Belgia și Grecia. Acest lucru s-a datorat ajustărilor temporare ale rutelor cauzate de conflictul militar din Marea Roșie.
Volumul traficului feeder a înregistrat o creștere moderată de la an la an. A existat o creștere deosebit de puternică a traficului de containere din Germania, precum și din Polonia, Letonia și Regatul Unit. Între timp, volumele de marfă din Finlanda și Danemarca au scăzut. Proporția manipulării maritime de către feederi a crescut la 19,4 % (anul precedent: 18,6 %).
Terminalele internaționale de containere au raportat o creștere accentuată a volumului de manipulare de 23,1% până la 284.000 TEU (anul precedent: 231.000 TEU). Acest lucru s-a datorat creșterii puternice a volumului la terminalul multifuncțional HHLA TK Estonia și reluării manipulării maritime la Container Terminal Odessa (CTO) din Ucraina în al treilea trimestru al anului 2024. Acest lucru a mai mult decât compensat reducerile de la PLT Italia din Trieste cauzate de redirecționarea sau anularea navelor ca urmare a conflictului militar din Marea Roșie.
Veniturile segmentului au crescut semnificativ, cu 9,1%, până la 773,3 milioane EUR (anul precedent: 708,8 milioane EUR). Aceasta s-a datorat duratei mai lungi de staționare a containerelor manipulate la terminalele din Hamburg, care a continuat să aibă un impact pozitiv asupra taxelor de depozitare, precum și creșterii volumului la terminalele internaționale de containere. Rezultatul operațional (EBIT) a crescut cu 66,6 %, ajungând la 78,7 milioane EUR în perioada de raportare (anul precedent: 47,2 milioane EUR), în principal datorită tendinței îmbunătățite a veniturilor. Marja EBIT a crescut cu 3,5 puncte procentuale la 10,2% (anul precedent: 6,7%).
În segmentul intermodal, transportul de containere a crescut cu 11,6%, ajungând la 1.787.000 TEU (anul precedent: 1.602.000 TEU). Transportul feroviar a crescut cu 13,2% până la 1.545.000 TEU (anul precedent: 1.365.000 TEU). Creșterea puternică din țările vorbitoare de limbă germană a compensat cu mult declinul traficului cu porturile maritime adriatice și creșterea lentă a traficului polonez. Achiziția unei participații majoritare în Roland Spedition GmbH în al doilea trimestru a contribuit, de asemenea, la creștere. Transportul rutier a crescut ușor, cu 2,2%, la 242.000 TEU (anul precedent: 236.000 TEU).
Cu o creștere de la an la an de 14,6% până la 711,3 milioane EUR (anul precedent: 620,5 milioane EUR), creșterea veniturilor a fost mai puternică decât creșterea volumelor de transport. Pe lângă ajustările de preț, acest lucru s-a datorat în principal creșterii în continuare a ponderii transportului feroviar în totalul volumelor de transport intermodal ale HHLA, de la 85,2% la 86,5%.
Rezultatul operațional (EBIT) a crescut cu 14,8% la 83,7 milioane EUR în perioada de raportare (anul precedent: 72,9 milioane EUR). Marja EBIT de 11,8 % a fost la același nivel cu cea din anul precedent (anul precedent: 11,7 %). Principalul motiv pentru evoluția pozitivă a EBIT a fost creșterea volumelor de transport. A existat un efect contrar al creșterii salariilor sindicale și al extinderii operațiunilor în transportul feroviar.
Subgrupul Proprietăți imobiliare: performanță 2024
Proprietățile HHLA din cartierul istoric al depozitelor Speicherstadt și din zona pieței de pește din Hamburg au raportat o creștere stabilă în 2024, cu o ocupare aproape completă în ambele districte.
Veniturile au scăzut ușor cu 0,8% în perioada de raportare, la 46,1 milioane EUR (anul precedent: 46,5 milioane EUR). Scăderea veniturilor în zona pieței de pește ca urmare a demolării depozitelor frigorifice și a depozitelor în vederea pregătirii unui proiect nu a putut fi compensată pe deplin de creșterea veniturilor în cartierul depozitelor istorice Speicherstadt.
Rezultatul operațional (EBIT) s-a situat la nivelul anului precedent, la 16,1 milioane EUR (anul precedent: 16,1 milioane EUR). Cheltuielile rezultate din relocarea cu succes a spațiului din cartierul istoric al depozitelor Speicherstadt și costurile de pregătire pentru un proiect major în zona pieței de pește au avut un impact negativ asupra veniturilor. Totuși, acestea au fost compensate în mare măsură de scăderea costurilor de întreținere, precum și de scăderea deprecierii și amortizării.
Perspective pentru 2025
Pentru exercițiul financiar în curs, se preconizează o creștere puternică de la an la an atât pentru debitul de containere, cât și pentru transportul de containere în cadrul subgrupului Logistică portuară. De asemenea, se preconizează o creștere puternică de la an la an a veniturilor în comparație cu 2024. În plus, subgrupul Logistică portuară vizează un EBIT cuprins între 180 și 220 de milioane EUR. Se așteaptă ca toate segmentele să înregistreze o creștere puternică.
Pentru exercițiul financiar curent, se preconizează o creștere puternică de la an la an atât pentru debitul de containere, cât și pentru transportul de containere în cadrul subgrupului Logistică portuară. De asemenea, se preconizează o creștere puternică de la an la an a veniturilor în comparație cu anul 2024. În plus, subgrupul Logistică portuară vizează un EBIT cuprins între 180 și 220 de milioane EUR. Se așteaptă ca toate segmentele să înregistreze o creștere puternică.
Pentru subgrupul Real Estate, se preconizează o creștere ușoară a veniturilor în comparație cu anul precedent. Cu toate acestea, se așteaptă o scădere puternică a rezultatului operațional (EBIT).
La nivel de grup, HHLA se așteaptă la o creștere puternică a veniturilor și la un rezultat operațional (EBIT) cuprins între 195 milioane EUR și 235 milioane EUR. Cheltuielile de capital se preconizează a fi cuprinse între 460 și 510 milioane EUR în 2025. Subgrupul Logistică portuară va reprezenta între 420 și 470 de milioane EUR din această sumă.
HHLA își menține angajamentul față de politica sa de dividende orientată spre rezultate, care urmărește să plătească sub formă de dividende între 50 % și 70 % din profitul net anual după interesele minoritare.