Alerta pentru transportatorii romani si nu numai! Cele trei rapoarte incluse in Pachetul Mobilitate 1 – doua respinse in Comisia TRAN si unul adoptat, se pare ca vor intra la vot in plenul Parlamentului European din data de 27 martie 2019 fara sa mai ajunga la dezbatere in Conferinta Presedintilor. In fata acestui fapt, APTE 2002 cheama la protest toata industria de transport din Blocul de Est pe data de 27 martie la Strasbourg, in fata Parlamentului European!
„Influenta si presiunile intereselor din Vest exercitate in ultimele 48 de ore asupra secretariatului care pregatea agenda din 25-28 martie 2019 spre aprobare pentru Conferinta Presedintilor a fost atat de mare, incat, prin procedura scrisa, fara o sedinta a Conferintei propriu-zisa, s-a decis inserarea la vot in plenul Parlamentului European a celor trei rapoarte din Pachetul Rutier 1“, se arata in comunicatul celor de la APTE „2002“. Exista sperante insa ca lucrurile sa nu stea chiar asa, insa pe site-ul Parlamentului European a fost publicat deja draftul de agenda pentru sedinta plenara de la Strasbourg din 25-28 martie, iar pe data de 27 martie, de la ora 12:00, ora locala, sunt trecute spre a fi supuse la vot cele trei rapoarte: Raportul Kylönnen privind detasasrea ( in forma respinsa in TRAN in data de 10 ianuarie), Raportul Van Camp privind revizuirea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere si de odihna (in forma respinsa in TRAN in 10 ianuarie) si Raportul Ertug privind accesul la profesie si piata de transport rutier (adoptat in TRAN in 10 ianuarie).
Potrivit APTE „2002“, decizia introducerii celor trei rapoarte in plen s-a luat rapid si netransparent, fara decizia Conferintei Presedintilor, „secretariatul care a intocmit agenda obtinand doar o aprobare scriptica de la unii membrii ai Conferintei, nefiind clar daca majoritatea a fost de acord cu aceasta transpunere fortata spre vot in plen a Pachetului Rutier 1.“
Potrivit expunerii din draftul agendei pentru 27 martie, nu se poate vor de un Pachet unic, ci de trei rapoarte distincte, votate separat, ceea ce ridica anumite intrebari legitime: Exista sau nu un Pachet unic? Daca unele trec si altele nu, dat fiind faptul ca articolele cuprinse in rapoarte sunt interdependente, in aceste conditii neputandu-se modifica doar unele articole dintr-un Regulament (care se afla intr-un Raport) si sa ramana nemodificate celelalte articole, aflate in acelasi Regulament, dar intr-un alt Raport? Mai mult, rapoartele Kylönnen si Van Camp, deja respinse in Comisia TRAN, se naste intrebarea „Ce rost mai are Comisia TRAN, de ce se mai voteaza in comisiile parlamentare daca oricum nu conteaza rezultatul votului?“ Nu in ultimul rand, asa cum Asociatia a sesizat, raportorul Ismail Ertug se afla intr-un sever conflict de interese, fiind membru al sindicatului Verdi din Germania.
In aceste conditii, pe 27 martie la Strasbourg, APTE „2002“ cheama la protest „toata suflarea din industria de transport din Blocul de Est, pentru a realiza impreuna cel mai mare protest al transportatorilor din istoria Uniunii Europene, sa le aratam ca toate au o limita, sa le aratam ca nu se pot juca cu drepturile si libertatile noastre, sa le transmitem ca nu avem nevoie sa ne conduca, sa le transmitem ca nu ii recunoastem ca liderii sau superiorii nostri si sa ii facem sa priceapa ca noi nu suportam dictatele, hegemonia si autoritarismul lor, ci dorim sa ii facem sa inteleaga ca doar pe principii de cinste, corectitudine si buna credinta putem convietui pasnic pe acest continent“.
„Referitor la organizarea protestului international, APTE isi asuma rolul de principal organizator , de initiator si lider al manifestatiei, astfel incat solicitam ca toate structurile nationale si internationale care ni se alatura sa respecte aceasta ierarhie si prioritatile impuse de organizator in programul protestului, prin care dorim sa ne concentram exclusiv pe protejarea intereselor industriei de transport din Estul UE si a celui din Romania in special.“