In contextul crizei de soferi, foarte multi operatori de transport sunt interesati sa angajeze forta de munca din state din afara Uniunii Europene, iar Ucraina pare cea mai atractiva optiune. In piata se vehiculeaza deja ideea ca acest lucru este posibil, iar unele firme de recrutare de personal au facut deja demersuri in acest sens.
Inspectoratul de Stat pentru Control in Transport Rutier (ISCTR) lamureste aceasta chestiune: in urma unei solicitari trimise de revista Tranzit, ISCTR arata ca, potrivit ordinului nr. 1214/2015 pentru aprobarea normelor privind pregatirea si atestarea profesionala a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere sunt recunoscute ca valabile certificatele de pregatire initiala si continua (CPI si CPC), eliberate in conditiile directivei 2003/59/CE, de autoritatea competenta din Romania si de alte state membre UE. Astfel, este clar ca operatorii de transport din Romania nu pot angaja si utiliza un conducator auto dintr-un stat non-UE (inclusiv Ucraina), daca acesta nu detine un certificat de pregatire profesionala emis de autoritatea competenta dintr-un stat membru.
La control, inspectorii ISCTR solicita soferilor sa prezinte atestatul de conducator auto prevazut la articolul 5 din regulamentul european 1072/2009, dupa caz, certificatul de pregatire profesionala, avizul medical si psihologic eliberat de un cabinet medical agreat de Ministerul Transporturilor si cartela tahograf emisa conform legislatiei in vigoare, in cazul in care efectueaza operatiuni de transoport care intra in domeniul de reglementare al regulamentului 561/2006 privind armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transporturilor rutiere.