Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noua lege planificată a UE privind lanțul de aprovizionare este în pericol de a eșua din cauza Germaniei. Ministerul Federal al Justiției și Ministerul Federal al Finanțelor nu au putut susține acest proiect, potrivit cercurilor guvernamentale de joi, 1 februarie. În Consiliul Uniunii Europene, acest lucru va avea ca rezultat abținerea Germaniei, ceea ce va avea efectul unui vot negativ. Un vot final al statelor membre UE este încă în așteptarea unui vot final în Consiliul UE.

Legea UE privind lanțul de aprovizionare este menită să tragă la răspundere marile companii care profită de pe urma muncii copiilor sau a muncii forțate în afara UE, de exemplu. De asemenea, marile companii trebuie să elaboreze un plan pentru a se asigura că modelul și strategia lor de afaceri sunt compatibile cu respectarea obiectivelor climatice de la Paris pentru limitarea încălzirii globale.

Negociatorii din Parlamentul European și din statele membre ale UE au ajuns la un compromis cu privire la acest plan la jumătatea lunii decembrie. Cu toate acestea, este vorba încă doar de un acord politic. Un text juridic precis este în curs de redactare de către oficiali – acesta ar putea fi finalizat în următoarele săptămâni. Acesta va trebui apoi să fie finalizat și aprobat de statele membre ale UE și de Parlamentul European.

În condițiile în care Germania s-a abținut, nu este clar dacă va mai exista o majoritate suficientă în favoarea proiectului în rândul țărilor UE. Există speculații potrivit cărora și alte țări vor lua exemplul deciziei Germaniei și nu vor vota în favoarea proiectului. Acest lucru înseamnă că unul dintre proiectele emblematice ale politicii comerciale a UE este pe punctul de a se prăbuși. Președinția belgiană a Consiliului va continua să facă presiuni pentru continuarea proiectului.

Versiunea UE a legii privind lanțul de aprovizionare este mult mai strictă

Germania are deja o lege privind lanțul de aprovizionare, dar versiunea UE depășește cerințele legii germane. Legea germană se aplică companiilor cu peste 1.000 de angajați. Este probabil ca această limită să fie coborâtă de versiunea UE. Aceasta prevede, de asemenea, că societățile pot fi trase la răspundere în temeiul dreptului civil și că pot fi formulate cereri de despăgubire, de exemplu. Până în prezent, acest lucru a fost exclus în legea germană privind lanțul de aprovizionare.

Buschmann și Lindner au criticat faptul că legislația UE ar duce la faptul că întreprinderile ar fi trase la răspundere civilă pentru încălcări ale obligațiilor în lanțul de aprovizionare într-o măsură considerabilă. În plus, ar fi afectate mult mai multe companii decât în temeiul legislației germane actuale. Sectorul construcțiilor ar fi, de asemenea, clasificat ca fiind un așa-numit sector de risc.

Sunt oare IMM-urile din Germania cu adevărat în pericol?

Acest lucru ar putea pune în pericol existența companiilor mici și mijlocii din acest sector, care a fost deja afectat de creșterea ratelor dobânzilor. Miniștrii susțin că multe companii pur și simplu nu dispun de resursele umane și financiare necesare, iar din această cauză, este de temut că în viitor se va construi și mai puțin în Germania. Într-o scrisoare adresată recent cancelarului Olaf Scholz (SPD), mai multe asociații industriale germane de top au cerut respingerea noii legi UE privind lanțul de aprovizionare. Acestea au avertizat asupra incertitudinii juridice, a birocrației și a riscurilor incalculabile.

Raspandirea pandemiei coronavirusului a declansat cea mai grava recesiune economica din Europa in 10 ani. In primul trimestru al anului, PIB-ul total din 19 tari europene a scazut cu 3,8% an de an. Potrivit biroului de statistica al Uniunii Europene Eurostat, in cele 27 de tari ale UE, economia s-a contractat cu 3,5%. Restrictiile legate de coronavirus – inclusiv cele impuse direct sectorului logistic – impuse de Uniunea Europeana au afectat starea generala a pietei de transport de marfuri. Din martie, masurile urgente de carantina au impiedicat legaturile de transport intre tarile UE, iar de la inceputul lui iunie, situatia a inceput treptat sa se stabilizeze.

Raportul UE din 7 iulie referitor la prognozele economice ale verii spune ca economia zonei euro se va contracta in acest an, iar recuperarea va dura mai mult decat se prevedea anterior. Al doilea trimestru a adus pierderi economice severe, deoarece tarile au inceput sa puna in aplicare masuri stricte pentru combaterea epidemiei la jumatatea lui martie. Cu toate acestea, indicatorii din mai si iunie au aratat ca cea mai grea etapa a trecut si in a doua jumatate a anului economia a inceput sa prezinte semne de redresare.

„Economia UE, inclusiv industria transportului de marfuri, sufera in prezent consecintele negative ale masurilor de carantina. Declinul comertului international, timpul de livrare mai lent din cauza verificarilor de la frontiera si numarul crescut de falimente indica o scadere a rentabilitatii in sectorul serviciilor de logistica ”.

Andrzej Iwanow-Kolakowski, director regional UE la AsstrA

Conform unei analize a performantei grupului de companii AsstrA din martie pana in iunie 2020, numarul de incarcari ale grupului in UE a crescut cu 8% fata de aceeasi perioada din 2019. Analistii companiei atribuie aceasta crestere birourilor europene ale companiei, identificarii eficiente a solutiilor semnificative si selectiei prudente a modurilor alternative de transport.

„Prin adaptarea la noile circumstante, sectorul transporturilor si al logisticii se va putea <<recupera>> rapid din criza. Volumele viitoare de transport de marfa intra-european vor depinde de dezvoltarea viitoare a economiei UE. Urmarim indeaproape acest aspect si vom raspunde instantaneu la toate cererile”.

Andrzej Iwanow-Kolakowski