Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Raspandirea pandemiei coronavirusului a declansat cea mai grava recesiune economica din Europa in 10 ani. In primul trimestru al anului, PIB-ul total din 19 tari europene a scazut cu 3,8% an de an. Potrivit biroului de statistica al Uniunii Europene Eurostat, in cele 27 de tari ale UE, economia s-a contractat cu 3,5%. Restrictiile legate de coronavirus – inclusiv cele impuse direct sectorului logistic – impuse de Uniunea Europeana au afectat starea generala a pietei de transport de marfuri. Din martie, masurile urgente de carantina au impiedicat legaturile de transport intre tarile UE, iar de la inceputul lui iunie, situatia a inceput treptat sa se stabilizeze.

Raportul UE din 7 iulie referitor la prognozele economice ale verii spune ca economia zonei euro se va contracta in acest an, iar recuperarea va dura mai mult decat se prevedea anterior. Al doilea trimestru a adus pierderi economice severe, deoarece tarile au inceput sa puna in aplicare masuri stricte pentru combaterea epidemiei la jumatatea lui martie. Cu toate acestea, indicatorii din mai si iunie au aratat ca cea mai grea etapa a trecut si in a doua jumatate a anului economia a inceput sa prezinte semne de redresare.

„Economia UE, inclusiv industria transportului de marfuri, sufera in prezent consecintele negative ale masurilor de carantina. Declinul comertului international, timpul de livrare mai lent din cauza verificarilor de la frontiera si numarul crescut de falimente indica o scadere a rentabilitatii in sectorul serviciilor de logistica ”.

Andrzej Iwanow-Kolakowski, director regional UE la AsstrA

Conform unei analize a performantei grupului de companii AsstrA din martie pana in iunie 2020, numarul de incarcari ale grupului in UE a crescut cu 8% fata de aceeasi perioada din 2019. Analistii companiei atribuie aceasta crestere birourilor europene ale companiei, identificarii eficiente a solutiilor semnificative si selectiei prudente a modurilor alternative de transport.

„Prin adaptarea la noile circumstante, sectorul transporturilor si al logisticii se va putea <<recupera>> rapid din criza. Volumele viitoare de transport de marfa intra-european vor depinde de dezvoltarea viitoare a economiei UE. Urmarim indeaproape acest aspect si vom raspunde instantaneu la toate cererile”.

Andrzej Iwanow-Kolakowski
Mai multe federatii si organizatii ale transportatorilor din Europa de Est au trimis ieri, 4 iunie 2020, o noua scrisoare deschisa membrilor Comisiei TRAN din cadrul Parlamentului European, prin care le solicita modificarea Pachetului Mobilitate 1 inainte de a fi prea tarziu. Astfel, Federatia Opratorilor Romani de Transport (FORT), Federatia Angajatorilor si Industriasilor din Cipru (OEB), Federatia Nationala a Operatorilor Privati de Transport din Ungaria (NiT), Asociatia Nationala a Carausilor Rutieri din Lituania (LINAVA), Transport i Logistyka Polska, Uniunea Transportatorilor Internationali din Bulgaria si Camera de Comert si Industrie din Malta si-au unit glasul intr-o scrisoare comuna, care trage un semnal de alarma asupra discriminarilor pe care noua legislatie europeana, aflata in curs de adoptare, o va aduce unei parti importante a transportatorilor europeni.
Criza generata de pandemia Covid-19 a demonstrat inca o data importanta sectorului de transport, precum si necesitatea asigurarii liberei circulatii a bunurilor pe intreg continentul. Dupa ce soferii si companiile de transport au „luptat” in linia intai pentru a mentine populatia europeana aprovizionata cu alimente si medicamente, Parlamentul European are acum datoria de a se asigura ca nu se aduc niciun fel de distorsiunii pietei unice, ca nu vor fi impinse firme de transport in faliment si nici angajatii acestora in somaj, se arata in Scrisoarea deschisa.
Organizatiile semnatare subliniaza faptul ca sustin armonizarea conditiilor de lucru si a accesului la profesie la nivelul UE, insa forma actuala a Pachetului Mobilitate 1 este departe de aceste deziderate. Eurodeputatii din Comisia TRAN sunt rugati, asadar, sa respinga prevederea privind intoarcerea vehiculului la fiecare 8 saptamani in tara de inmatriculare, argumentul principal fiind poluarea excesiva inutila, dar si pe cea referitoare la intoarcerea soferului la dimiciliu sau la sediul companiei de transport pentru pauza de 45 de ore, deoarece se ingradeste libertatea conducatorului auto de a decide unde sa isi efectueze repaosul saptamanal. De asemenea, mai multe prevederi din Pachetul Mobilitate creeaza confuzie in interpretarea legii, ceea ce, in final, prejudiciaza desfasurarea optima a activitatii companiilor de transport.
Faptul ca unii eurodeputati au recunoscut deja ca forma actuala a Pachetului nu este cea mai fericita, insa reprezinta un compromis acceptabil, confirma existenta discriminarilor pe care actul normativ le va legifera. La fel si disponibilitatea declarata de a aduce modificari ulterioare, care, oricum, ar putea sa vina prea tarziu pentru o parte dintre carausii est-europeni.
Organizatiile semnatare au atras atentia ca un act normativ respins de o treime din statele membre UE nu poate fi considerat un compromis acceptabil si acum, mai mult ca oricand, avem nevoie de o legislatie care sa protejeze interesele tuturor cetatenilor europeni. „Este momentul unitatii, nu al diviziunii. Haideti sa lucram impreuna pentru a avea o Uniune Europeana puternica si o piata unica solida. Aceasta este ultima posibilitate pentru a bloca Pachetul Mobilitate. Va rugam sa o folositi”, se arata in finalul scrisorii deschise adresata eurodeputatilor Comisiei TRAN.