Liberalizarea transportului interjudețean a intrat în linie dreaptă și, chiar dacă au fost voci care s-au arătat sceptice cu privire la respectarea calendarului până la 1 iulie a.c., iată că, deocamdată, totul decurge conform planului. Platforma care găzduiește Rețeaua de Mobilitate Rutieră, a cărei dezvoltare a fost în sarcina Autorității Rutiere Române (ARR), este funcțională din 15 mai, așa cum prevede legislația. Într-o primă etapă, atât transportatorii dornici să opereze curse interjudețene după expirarea actualului program de transport, cât și autogările licențiate trebuie să își creeze conturile de acces în platformă. Este vorba, așadar, de încărcarea informațiilor în sistem, înainte de orice altceva.
Din 29 mai, începe etapa a doua, de solicitare propriu-zisă a curselor. Practic, prin intermediul conturilor deja create, operatorii de transport vor putea completa datele necesare curselor solicitate, în vederea obținerii licențelor de traseu aferente. În același timp, operatorii de autogară vor putea vizualiza și, după caz, accepta sau respinge solicitările de acces transmise de către cărăuși. Amintim că, potrivit OMTI nr. 132/2025, care modifică Normele metodologice aprobate prin Ordinul 980/2011, operatorii economici cu licențe pentru activități conexe transportului rutier (activități de autogară) trebuiau să transmită până la 30 aprilie 2025 coordonatele geografice ale locației autogărilor plus numărul de peroane aferent acestora.
După ce vor fi solicitate noile curse interjudețene, vom avea o imagine mult mai clară a transportului regulat la nivel național. Se discută foarte mult despre faptul că, după 1 iulie 2025, oferta de transport se va „subția” semnificativ. Cu siguranță, o parte dintre cele 2.377 de curse interjudețene deținute în prezent de operatori va rămâne, probabil, neacoperită, întrucât criteriul vechimii maxime a vehiculelor eligibile va limita destul de mult opțiunile. Este de așteptat ca transportatorii să se orienteze cu precădere către cele mai importante rute, întrucât, în prezent, doar 460 de autobuze din totalul de 1.613 licențiate pentru interjudețean se încadrează în vechimea de nouă ani. Potrivit informațiilor furnizate de ARR, la această oră, din totalul de 26.657 de autobuze utilizate pentru transportul rutier de persoane contra cost, 10.314 ar fi eligibile. Rămâne de văzut însă în ce măsură operatorii vor fi dispuși să relocheze o parte dintre celelalte vehicule din parc special pentru acest segment de business, pentru că, cel puțin într-o primă fază, până vor vedea cum se așează lucrurile, nimeni nu este dispus să facă investiții dedicate pentru interjudețean.