Upply a publicat în ianuarie o prognoză anuală privind transportul maritim, în care a identificat trei scenarii posibile pentru 2025, care și acum, după șase luni, par pertinente (Our container shipping scenarios for the second half of 2025). Dacă zilele trecute v-am prezentat scenariul în care SUA începe o revigorare puternică a industriei de transport, plasat ca importanță înaintea celorlalte două, și scenariul în care MSC își confirmă dominația pe piață, acum ne vom referi la scenariul în care supremația MSC are de înfruntat provocări geopolitice.
Autorii studiului compară situația de pe piața de transport maritim cu cea din sport, unde liderul are parte de presiuni uriașe de la următorii clasați. În acest caz, MSC caută să-și consolideze poziția, dar succesul său stârnește în mod natural invidia competitorilor și o supraveghere mai atentă din partea instituțiilor de reglementare.
În Europa, exceptarea de la reglementările UE privind concurența, de care beneficiau consorțiile de transport maritim containerizat din 2009, a încetat în aprilie 2024, deci acum companiile din domeniu sunt supuse regulilor standard de concurență. De aceea, pe unele coridoare comerciale majore, unora le va fi greu să își limiteze cotele de piață la 20%. MSC nu este singura vizată în acest sens, iar transparența și colectarea exactă a datelor vor fi foarte importante.
În plus, pare clar pentru analiștii Upply că vor fi utilizate canalele relevante pentru a menține aceste probleme sub o supraveghere permanentă, astfel încât firmele de transport maritim să nu fie prinse pe picior greșit de decizii bruște ale UE. Iar în Asia și Europa alianța dintre MSC și Premier Alliance ar trebui să le permită celor două să evite ca pozițiile lor dominante pe această piață să fie depășite.
De asemenea, trebuie ținut cont de faptul că actualul război comercial arată clar că autoritățile de reglementare, care sunt în esență un instrument economic, au și o dimensiune politică. Iar pentru jucătorii mari precum MSC este greu să rămână complet neutri din punct de vedere politic și să mențină relații locale bune pe toate continentele.
Afacerea Canalului Panama a oferit un exemplu edificator în acest sens. În discursul său de instalare în funcția de președinte al SUA din ianuarie 2025, Donald Trump a atacat ceea ce el susținea a fi controlul Chinei asupra canalului prin intermediul terminalelor Balboa și Cristobal deținute de grupul Hutchison Port din Hong Kong. Câteva săptămâni mai târziu, arată analiza Upply, un consorțiu format din grupul de investiții american Black Rock și filiala MSC Terminal Investment Limited (TiL) a început negocieri exclusive cu Hutchison Port pentru a prelua toate terminalele non-chineze ale acestuia. Operațiunea însă nu s-a materializat, iar guvernul chinez a reamintit că autoritatea sa de reglementare va trebui să își dea verdictul cu privire la acord. Într-un moment în care rivalitatea dintre China și Statele Unite este evidentă, a lua în mod prea deschis partea uneia sau celeilalte ar putea avea un efect negativ nedorit.
În concluzie, MSC are o poziție dominantă clar stabilită, dar dacă ea ar deveni prea hegemonică piața sau autoritățile ar putea luat măsuri pentru a tempera lucrurile.
Sursă foto: MSC












