Implementarea foii de parcurs elaborate la nivelul Uniunii Europene pentru reducerea emisiilor de CO2 cu 90% în 2040 comparativ cu 2019 se confruntă cu dificultăți serioase în Spania, așa cum reiese din analiza Upply referitoare la piața spaniolă de transport terestru din 2024 (Spain: 2024 review of land freight transport).
Primul impediment este dat de predominanța politică pe care Ministerul Tranziției Ecologice o are în această țară față de cel al Transporturilor, al cărui obiectiv este acela de electrificare. Transportului rutier din Spania recunoaște nevoia de decarbonizare, dar solicită o abordare pragmatică, bazată pe recunoașterea principiului neutralității tehnologice, stabilirea unor termene rezonabile și implementarea de ajutoare pentru ecologizarea flotelor. Având în vedere starea actuală a tehnologiei, utilizarea bateriilor electrice nu este o soluție viabilă pentru transportul internațional, cred spaniolii. În plus, în această țară, costul vehiculelor electrice și numărul insuficient de stații de încărcare complet funcționale cu o putere egală sau mai mare de 150 kW reprezintă obstacole majore, astfel că în 2023 98,7% din flota de camioane (600.000 de unități) funcționau pe motorină și 0,1% erau electrice, conform datelor ACEA. Iar în 2024 au mai fost înmatriculate 372 de vehicule electrice (1,2% din total), deci cele diesel au continuat să domine categoric, cu 95,7% din total.
Planul de sprijin de 400 milioane de euro pentru transformarea verde a flotelor de transport rutier de mărfuri și de pasageri din Spania a fost lansat în noiembrie 2021 și este finanțat din fonduri europene din programul post-Covid NextGenerationEU. Acesta cuprindea o serie de inițiative (casarea vehiculelor, achiziția de utilitare cu emisii reduse, amplasarea de stații de încărcare etc.) și a expirat la sfârșitul lui aprilie 2024, dar a adus rezultate modeste: în ceea ce privește achiziția de vehicule curate, a beneficiat în principal transportul de pasageri, pentru care au fost cumpărate 1.120 de unități, față de 492 pentru transport de marfă. În iunie 2024 statul a decis să acorde din fonduri proprii o mică extensie de 50 de milioane de euro, iar Ministerul Transporturilor a promis crearea unui nou mecanism, care nu a fost încă implementat.












