Opt din zece companii de retail din România se așteaptă ca activitatea lor să fie afectată în următoarele 12 luni de platformele internaționale, potrivit rezultatelor celei de-a doua etape a studiului „Impactul platformelor internaționale asupra comerțului din România – Perspective de viitor”, comandat de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) și realizat de MIA Marketing.
77% dintre întreprinderi consideră ca activitatea lor va fi afectată de platformele din afara UE, în principal prin scăderea vânzărilor (32%). În mod paradoxal, întreprinderile, care se așteaptă ca cifra de afaceri din acest an să fie mai mică decât cea din 2024, sunt de părere că principalul canal care se va contracta nu va fi cel online, ci magazinele fizice ale IMM-urilor.
Datele studiului arată că previziunile pentru 2025 prezintă o polarizare accentuată, doar 9% dintre firmele de retail estimează o creștere a vânzărilor pentru acest an, în timp ce majoritatea întreprinderilor se așteaptă la o stagnare a acestora. Cu toate acestea, aproape o cincime dintre comercianți se pregătesc pentru o scădere a vânzărilor, magazinele fizice/offline fiind în prezent principalul canal de vânzare pentru acest grup, însă vor înregistra o scădere în viitor.
În competiția cu platformele internaționale, pentru a supraviețui, retailerii mici și medii își ajustează rapid strategia. Bugetul pentru publicitatea online crește continuu, deoarece costurile pentru vizibilitate în rezultatele căutărilor și fluxurile de informații sunt din ce în ce mai mari. În același timp, 41% dintre respondenți au declarat că vor scurta lanțul de aprovizionare și vor achiziționa direct de la producători pentru a controla viteza și costurile în contextul unei concurențe globale din ce în ce mai intense.
„Electro&IT și Fashion sunt categoriile ce resimt presiunea platformelor internaționale în cel mai înalt grad. Dacă aceste magazine online și offline cedează, efectele în cascadă înseamnă depozite și spații comerciale goale, chirii neplătite și locuri de muncă pierdute – cu impact direct asupra veniturilor fiscale și economiei românești.”, a precizat Cristi Movilă, Președintele ARMO.
„Știm de la INS că unul din patru români lucrează în retail, sectorul de retail având aproape un milion de angajați la nivel national. Datele studiului nostru arată clar unde se rupe lanțul – magazinul fizic este cel mai expus, inclusiv pentru retailerii care vând și online. Semnalele transmise în ultima perioadă inclusiv de colegii din EuroCommerce confirmă că fenomenul și efectele măsurate de noi sunt valabile nu doar în e-commerce, ci și în magazinele tradiționale. Nu doar în România, ci peste tot în Europa. Dacă nu se acționează acum, cât timp aceste afaceri mai pot fi salvate, vom vorbi în curând despre pierderi ireversibile de zeci de mii de locuri de muncă și goluri majore în bugetul de stat.”, a adăugat Cristian Pelivan, Directorul Executiv ARMO.
Studiul „Impactul platformelor internaționale asupra comerțului din România” a fost realizat de MIA Marketing prin intermediul interviurilor telefonice asistate de computer (CATI) în perioada 28 aprilie – 13 mai 2025, pe un eșantion de 511 firme: 227 micro-întreprinderi (0–9 angajați), 186 firme mici (10-49 angajați) și 98 de firme medii (50-249 angajați). Respondenții au fost persoanele de decizie, responsabili cu strategia de dezvoltare și de activitățile comerciale. Marja de eroare este de ±4,3% la un nivel de încredere de 95%.










