Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cea mai mare creștere a exporturilor din UE din T3 2020 încoace: 8,6%

Tarifele de transport spot sau pe bază de contract între principalele porturi europene și alte orașe de pe continent au avut evoluții diferite în al doilea trimestru din 2025, ceea ce indică diferențele în ceea ce privește cererea, așa cum explică analiza realizată de Upply, Ti și IRU (upply-iru-ti-q2-2025-european-road-freight-rates-benchmark). Față de trimestrul anterior prețurile de import (mărfuri care vin din alte zone ale lumii spre aceste porturi) pe bază de contract au crescut cu 2,6 puncte, până la 144,7, iar față de al doilea trimestru din 2024 cu 0,9 puncte. Dar prețurile spot de import au scăzut mult, cu 8,4 puncte față de trimestrul anterior, până la 142,6.

La exporturi (mărfuri care ajung în porturi pentru a pleca pe alte continente), pe de altă parte, și tarifele spot și cele din contacte au crescut mult față de primul trimestru al anului, cu 6,1, respectiv cu 11,1 puncte, până la 137,2, respectiv 137,9. Aceste evoluții fac ca tarifele din contracte să fie, pentru prima dată din trimestrul al treilea al anului trecut încoace, mai mari decât cele spot, cu 0,7 puncte. 

În ultimele două trimestre comerțul global s-a diversificat mult, amintesc autorii studiului, deoarece exporturile chineze către SUA au scăzut, permițând țărilor membre UE să câștige cotă de piață, conform Băncii Central Europene (BCE). Cea mai mare creștere de tarile din ultimele trimestre pe rute care au legătură cu porturile europene este la transport pe bază de contract pentru mărfuri ce urmează să fie exportate din UE, ceea ce este normal, având în vedere faptul că exporturile UE au crescut cu 8,6% în primul trimestru din 2025, conform Eurostat. Este cea mai mare creștere față de trimestrul anterior din al treilea trimestru al lui 2020 încoace și se datorează incertitudinii legate de taxele vamale din SUA, țară care a fost la început de 2025 principalul partener comercial al UE pentru export. 

Mărfurile cu cele mai mari contribuții la acest rezultat sunt produsele chimice și categoriile conexe, care au crescut cu 24,4% față de trimestrul anterior, și mașinile și vehiculele (+5,0%), unde exporturile au depășit importurile.

Creșterea tarifelor contractuale de transport spre porturile europene, în vederea exportului, se datorează estimărilor că volumele vor crește pe termen mediu și lung, inclusiv spre zone de unde s-au retras SUA sau China, și se așteaptă să continue. 

În 2024, zona euro a importat din China bunuri manufacturate de aproximativ 400 de miliarde de euro, adică peste 20% din totalul importurilor, această țară fiind deja cel mai mare partener comercial al zonei euro. Iar tensiunile dintre SUA și China ar putea redirecționa exporturile chineze către zona euro, sporind cantitatea de marfă și scăzând prețurile, ceea ce ar urma să aibă impact puternic în special în cazul bunurilor tehnologice și casnice. Mai ales că inflația din UE a mai scăzut în ultimul timp, la fel și ratele dobânzilor, ceea ce a crescut puterea de cumpărare. 

Însă deficitul cu China este mare, în special în ceea ce privește utilajele și vehiculele, categorii care, pe de altă parte, au creat pentru UE excedent cu Regatul Unit și Elveția.

Singura scădere de tarife de transport observată pe rutele care au legătură cu porturile a fost la curse spot pentru import, probabil din cauza cererii care pe termen scurt a fost mică. În iunie 2025, Indicatorul Sentimentului Economic (ISE) a scăzut în UE cu 1,0 punct, până la 94,0, fiind sub media sa pe termen lung, de 100 de puncte.

Taxele vamale din SUA tind să descurajeze importurile, deoarece produsele ar putea deveni mai scumpe, iar această incertitudine, împreună cu o perspectivă nefavorabilă privind comerțul global, va exercita presiune în sensul scăderii tarifelor spot de import.

Pe măsură ce fluxurile comerciale globale se rearanjează ca răspuns la posibilele scenarii tarifare dintre SUA și China, Europa are șanse să câștige cotă de piață în comerțul global. Modelele de scenarii McKinsey sugerează că exporturile europene către Statele Unite și importurile din China ar putea crește fiecare cu aproape 200 de miliarde de dolari, schimbând semnificativ fluxul de bunuri prin principalele porturi europene. În ceea ce privește tarifele pentru transportul rutier de marfă, se estimează că va crește volatilitatea, deși cererea va fi mai mare.

Tarifele de import din porturile europene către orașele de pe continent ar putea fi supuse unei noi presiuni dacă bunurile chinezești invadează piața, iar tarifele de export din orașe către porturi ar putea crește datorită cererii mai mari și concurenței pentru capacitatea portuară.

Vorbind despre exporturile UE către alte zone din lume, autorii studiului alocă o importanță deosebită Poloniei, al doilea cel mai mare exportator de baterii litiu-ion, cu aproximativ 12 miliarde de dolari/an. Și estimează că sectoare precum tehnologia bateriilor ar putea experimenta o cerere mare din partea SUA, ceea ce, alături de congestionarea porturilor, ar putea determina creșterea tarifelor de transport. Iar de la lunile următoare se așteaptă să aducă fluctuații mai mari ale tarifelor de transport rutier pentru import/export în/din porturi.

Articole similare

Ad