Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

UE a adoptat noul sistem de comercializare a certificatelor de emisii pentru transportul rutier

Consiliul Uniunii Europene a adoptat noul sistem de comercializare a certificatelor de emisii pentru transportul rutier (ETS II). Sistemul se va aplica furnizorilor de carburanți pentru transportul rutier începând cu 2027, cu excepția cazului în care prețurile la petrol și gaze sunt excepțional de ridicate. Este vorba despre actul normativ votat de Parlamentul European (PE) săptămâna trecută şi asupra căruia Consiliul și Parlamentul au convenit în decembrie 2022. În cazul în care, la momentul intrării în vigoare a ETS II, prețurile petrolului și gazelor vor fi deosebit de ridicate, termenul se va amâna cu un an.

Compromisul de a lansa ETS II în 2027 (faţă de 2024, așa cum a fost susținut inițial de PE, sau chiar 2025 și 2026, așa cum a fost propus prima dată de Comisia Europeană) este mult mai realist, având în vedere ritmul preconizat de dezvoltare a infrastructurii de a alimentare și a tehnologiei. Chiar şi aşa, termenul este în continuare mult prea curând, susţine Uniunea Internaţională a Transportului Rutier (IRU).

„După cum am susținut pe parcursul procesului legislativ, 2027 este prea devreme. Totuşi, suntem bucuroși că UE a dat dovadă de pragmatism, amânând intrarea în vigoare a ETS II  abia peste 4 ani. Am parcurs un drum lung, mai ales având în vedere propunerile anterioare care aveau date de începere nerealiste sau distincții nepractice între vehiculele private și cele comerciale”, a declarat Raluca Marian, Directorul IRU EU Advocacy. Apelul sectorului transportului rutier de a percepe emisiile de carbon cât mai eficient posibil este reflectat în textul adoptat în mod oficial de Consiliu. ETS II va înlocui, în general, sistemele naționale existente, cu excepția cazului în care sistemele naționale stabilesc prețuri mai mari. „Când vine vorba de decarbonizare, nu vedem ETS II ca fiind prea eficient în prezent. Este puțin probabil ca toate condițiile necesare, cum ar fi infrastructura de încărcare și realimentare la nivelul UE, pentru o tranziție substanțială la vehiculele grele cu emisii zero să fie puse în aplicare în doar câțiva ani”, a subliniat Raluca Marian. „Dar este mai bine decât să penalizezi și mai mult operatorii de transport prin lansarea ETS II mai devreme, așa cum s-a propus în timpul procesului legislativ”, a conchis ea.

Articole similare

Ad