Tariful de transport rutier de marfă din Franța a crescut în iulie cu 1,3% față de luna anterioară și este a treia creștere lunară consecutivă. Dar evoluția sa este dată de scumpirea motorinei, nu de revenirea economiei sau de creșterea volumelor de transport. Dimpotrivă, ele au fost în scădere și există semnale care par să indice o întoarcere la stagflație, așa cum reiese și dintr-o analiză a Upply (France: Road transport prices follow diesel inflation).
În iulie 2025, activitatea din sectorul privat în Franța s-a contractat pentru a 11-a lună consecutiv, conform indicelui S&P Global Flash PMI, marcând o deteriorare a cererii la începutul celui de-al treilea trimestru al anului. Declinul, deși ușor, reflectă o fragilitate crescută în a doua cea mai mare economie a zonei euro, iar antreprenorii sunt îngrijorați de bugetele în scădere, de perspectivele slabe de vânzări și de incertitudinea politică. În ceea ce privește institutul de statistică INSEE, acesta preconizează o încetinire semnificativă a creșterii economiei franceze în 2025 (+0,6% după +1,1% în 2024), într-un context de restricții bugetare și de incertitudini economice globale.
Zona euro în ansamblul ei se bucură de o revenire mai clară decât Franța, indicele PMI fiind de 50,9 în iulie, față de 50,6 în iunie, cea mai mare creștere din august 2024 încoace. Îmbunătățirea este determinată mai ales de servicii, aflate la cel mai înalt nivel de performanță din ianuarie încoace, în timp ce industria stagnează, deși recesiunea pare să se atenueze.
Într-un interviu acordat ziarului Les Échos Investir, Cyrus de la Rubia, economist în cadrul Hamburg Commercial Bank, subliniază că această dinamică este stimulată de Germania și de majoritatea țărilor din zonă, cu excepția Franței, a cărei slăbiciune afectează rezultatele generale. Recuperarea durabilă a sectorului de producție din Europa ar depinde, prin urmare, de o revenire a industriei franceze, care a fost împiedicată de incertitudinea politică ce durează de mai bine de un an și de tensiunile legate de bugetul țării pe 2026.
Contrastul între Germania și Franța este clar: Germania se așteaptă să aibă parte de o creștere ușoară în iulie, iar Franța se îndreaptă spre o contracție, pe fondul provocărilor specifice din economia sa, unde cererea în scădere și tensiunile politice împiedică revenirea, spre deosebire de zona euro, unde se văd îmbunătățiri generale.
În aceste condiții, și companiile de transport din Franța sunt pesimiste, iar climatul de afaceri s-a înrăutățit semnificativ și este sub media sa pe termen lung.












