Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lipsa condițiilor de odihnă și a SSTP, una dintre principalele cauze ale deficitului de șoferi

Vicepreședinta executivă a Comisiei Europene pentru Drepturi Sociale și Abilități, Locuri de muncă de calitate și Pregătire, Roxana Mînzatu, a vizitat recent câteva parcări pentru camioane operate de membrii ESPORG (Organizația Europeană de Parcări Securizate), împreună cu reprezentanți ai DG EMPL și DG MOVE, cu o delegație ESPORG și cu IRU și ETF, pentru a vedea direct problemele cu care se confruntă șoferii profesioniști, în special aceea de a găsi locuri adecvate în care să petreacă pauzele de condus. Cu această ocazie s-a discutat mai ales despre condițiile de muncă ale șoferilor și despre co-finanțarea UE pentru construirea de noi zone de parcare pentru camioane și pentru modernizarea celor existente. 

Vizita a avut loc într-un context în care UE se confruntă cu o lipsă tot mai mare și mai gravă de șoferi profesioniști, care ajunge deja la jumătate de milion de persoane, ceea ce afectează în special transportul pe distanțe lungi. Și dacă nu se iau măsuri în următorii 3-5 ani s-ar putea ajunge la un deficit de aproape un milion de șoferi, deci vor fi în pericol funcționarea lanțurilor de aprovizionare din Europa, mobilitatea și economia. În plus, lipsa șoferilor este o problemă de siguranță și securitate a comunităților locale, aspect deosebit de important pentru UE.

Oficialii UE au ajuns cu această ocazie la unele dintre cele mai bune parcări sigure și securizate (SSPA), cum ar fi site-ul certificat Gold din Jabbeke, dar și la parcări necertificate, cum ar fi cea de pe autostrada Westkerke, și la parcări care au nevoie urgentă de modernizare (cele din Zeebrugge și Brugge). 

În timpul vizitei, Roxana Mînzatu, a subliniat importanța parcării sigure și securizate pentru bunăstarea șoferilor profesioniști, arătând că aceasta nu reprezintă doar o problemă logistică, ci „este vorba despre garantarea demnității, siguranței și respectului pentru șoferi. Atunci când investim în locuri mai bune pentru a se odihni și a lucra, nu doar că facem locul de muncă mai atrăgător și rezolvăm deficitul de forță de muncă, dar întărim și transportul rutier ca baza economiei Europei.”

ESPORG amintește că a realizat recent, la solicitarea CE, un studiu care arată că în UE lipsesc 390.000 de locuri de parcare sigure în UE, iar numărul se așteaptă să crească la 483.000 până în 2040, chiar și dacă în această perioadă se construiesc mai multe zone sigure de parcare pentru camioane. Or, deficitul de parcări are numeroase consecințe: condițiile inadecvate de odihnă fac profesia de șofer profesionist mai puțin atractivă, iar șoferii sunt obligați uneori să oprească în locuri nesigure și să se expună la riscuri de furt, intruziune și oboseală, deși UE are reguli stricte privind pauzele de condus.

Vizitarea locurilor de parcare din UE este și o practică a Federației Europene a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) și a partenerilor săi, care își propun să afle astfel realitățile din viața și activitatea unui șofer profesionist. Tocmai de aceea reprezentanți ai ETF au participat și la aceste vizite recente și au ținut să sublinieze că unul dintre motivele principale pentru care există deficit de conducători auto în UE este lipsa condițiilor de odihnă și a Parcărilor Sigure și Securizate pentru Camioane (SSTP), care constituie un procent minim din toate locurile de parcare din UE și sunt inaccesibile financiar pentru o mare parte a industriei. Conform unui studiu ETF, peste 60% dintre șoferii de camioane și 66% dintre șoferii de autobuze și autocare au declarat că adesea conduc în stare de oboseală, unul din patru șoferi de autobuz și unul din trei șoferi de camion au ațipit la volan și în prea multe cazuri nu au putut să se oprească și să se odihnească atunci când aveau nevoie.

ETF mai arată, și cu această ocazie, că pauza săptămânală normală trebuie să fie luată în afara cabinei și că aceasta este o parte esențială a condițiilor de muncă necesare pentru a menține și a atrage noi șoferi, pe lângă îmbunătățirea ofertei de locuri de parcare.

Livia Spera, secretarul general ETF, este de părere că operatorii de transport trebuie să informeze șoferii despre drepturile lor, să se asigure că își iau pauza săptămânală în afara cabinei și să le permită să se întoarcă acasă regulat, așa cum cere Pachetul de Mobilitate.

Cu ocazia acestei vizite în parcări a mai fost subliniat faptul că în transporturile rutiere aplicarea legii rămâne alarmant de slabă, deci Autoritatea Europeană a Muncii (ELA) trebuie să fie împuternicită și echipată să acționeze pentru a preveni exploatarea transfrontalieră și a aplica drepturile fundamentale. Deoarece, așa cum arată ETF, mulți lucrători din transporturi sunt neglijenți în ceea ce privește drepturile lor și sunt adesea excluși de la o acoperire adecvată de securitate socială.

Federația mai ridică problema abuzului tot mai mare al subcontractării, care este folosită, în aviație și logistică, pentru a ocoli prevederile referitoare la protecția muncii, ceea ce duce la dumping social, în special prin exploatarea cetățenilor din țări terțe care lucrează în condiții inferioare celor ale șoferilor europeni. 

Articole similare

Ad