Mediul economic, deja supus unei presiuni puternice de ceva timp, determinat de condițiile de piață au devenit recent și mai dificile pentru Bosch Mobility. Piața mondială a automobilelor continuă să înregistreze o evoluție moderată. Lipsa unui cadru de reglementare îngreunează implementarea de noi tehnologii, cum ar fi hidrogenul. În plus, pătrunderea pe piață a tehnologiilor emergente, cum ar fi electromobilitatea și conducerea automată, înregistrează, de asemenea, întârzieri considerabile, iar cererea pe piețele de vânzare ale Bosch se mută în mare parte către regiuni situate în afara Europei. La aceasta se adaugă schimbările structurale în curs și presiunile foarte puternice asupra prețurilor și concurenței din industria auto mondială. În același timp, în acest context economic dificil, Bosch Mobility trebuie să realizeze investiții foarte importante pentru viitorul său și să le finanțeze în mare parte din resurse proprii. După cum a comunicat deja, toate acestea se traduc printr-un deficit anual de aproximativ 2,5 miliarde de euro la nivel mondial în activitatea Mobility.
Bosch intenționează să ia diverse măsuri, utilizând toate pârghiile pentru a reduce costurile la toate nivelurile cât mai repede posibil, în vederea acoperirii acestui deficit în viitorul apropiat. Compania vede un mare potențial de reducere a costurilor prin creșterea productivității obținută prin utilizarea inteligenței artificiale în producție și inginerie, reducerea costurilor materialelor și echipamentelor, reducerea cheltuielilor de investiții și îmbunătățirea eficienței logisticii și a lanțurilor de aprovizionare globale. În plus, măsurile de ajustare structurală și de personal sunt inevitabile: compania prevede o nouă reducere de aproximativ 13.000 de locuri de muncă, în special la unitățile sale de mobilitate din Germania. Termenele pentru ajustările necesare variază și se întind până la finalul lui 2030.
De ceva timp, scăderea puternică a cererii a dus la o supracapacitate semnificativă în domeniile administrației și vânzărilor, precum și în cele ale dezvoltării și producției.
„Trebuie să lucrăm urgent la competitivitatea noastră în sectorul mobilității și să continuăm să reducem costurile în mod permanent. Folosim numeroase pârghii pentru a atinge acest obiectiv. Din păcate, nu vom putea evita noi disponibilizări în afara celor deja anunțate. Ne pare foarte rău, dar din păcate nu există altă alternativă.”, a mărturisit Stefan Grosch, membru al consiliului de administrație al Bosch și director de relații industriale.
În Europa, și în special în Germania, prezența relativ puternică a Bosch face imposibilă menținerea numărului mare de angajați actuali. Diviziile Power Solutions și Electrified Motion, cu locațiile lor în Feuerbach, Schwieberdingen și Waiblingen, în regiunea Stuttgart, precum și în Bühl și Homburg, sunt deosebit de afectate. Se preconizează, de asemenea, reduceri de personal în funcțiile corporative ale Bosch, precum și în administrație, vânzări și filialele diviziei Mobilității.
Cu toate acestea, Bosch rămâne în mod clar atașat de Germania ca locație industrială, după cum afirmă domnul Grosch:
„Germania este și va rămâne în centrul activităților Bosch, în special în ceea ce privește personalul. Cu toate acestea, trebuie să ne poziționăm mai eficient pentru a face față concurenței globale acerbe. Creșterea competitivității este o condiție prealabilă pentru asigurarea comenzilor în Germania și, prin urmare, și a numărului de angajați din țară.”
Bosch prevede ajustări deosebit de ample în următoarele locații:
• La Feuerbach, acestea vor viza departamentele de dezvoltare, vânzări și administrație, precum și fabrica Power Solutions, care produce componente pentru grupuri motopropulsoare. Pe lângă stagnarea pieței auto, declinul global al motorinei, care reprezintă majoritatea produselor actuale ale fabricii, are un impact semnificativ. În plus, cererea pentru produsele tehnologice pe bază de hidrogen comercializate în ultimii ani este prea mică, ca urmare a întârzierilor considerabile în dezvoltarea pieței hidrogenului în Europa. Aceasta a dus la o subutilizare a capacităților de producție și la o supracapacitate generală a forței de muncă la fața locului. Până la finalul lui 2030 vor fi desființate aproximativ 3.500 de locuri de muncă, dintre care aproximativ 1.500 în fabrică.
• La Schwieberdingen, diviziile Power Solutions, Electrified Motion și Mobility Electronics vor reduce aproximativ 1.750 de locuri de muncă în vânzări, achiziții, administrație și dezvoltare până la finalul lui 2030. Evoluția negativă a situației comenzilor și încetinirea creșterii tehnologiilor emergente accentuează în special presiunea de a adapta costurile diviziilor, și astfel structurile acestora, la noile condiții.
• La sediul din Waiblingen, compania intenționează să oprească treptat producția pentru tehnologia conectorilor până la sfârșitul lui 2028, având în prezent aproximativ 560 de persoane. Fabrica produce în principal conectori pe bază de cauciuc termoplastic și siliconic pentru industria auto mondială. Volumele de producție și numărul de angajați sunt în scădere de mai mulți ani, ceea ce face ca fabrica să nu mai fie competitivă. Filialele Bosch Healthcare Solutions GmbH și Bosch Industrial Additive Manufacturing, ambele situate la Waiblingen, nu sunt afectate de măsura prevăzută.
• La sediul din Bühl/Bühlertal, unde Bosch dezvoltă, comercializează și produce motoare electrice pentru aplicații de joasă tensiune destinate constructorilor auto europeni, compania prevede eliminarea a aproximativ 1.550 de locuri de muncă până la sfârșitul lui 2030. Aceasta vizează funcțiile comerciale, de achiziții și administrative, precum și dezvoltarea și producția.
• La sediul din Homburg, Bosch plănuiește eliminarea a aproximativ 1.250 de locuri de muncă până la finalul lui 2030 și să consolideze în mare măsură activitățile operaționale ale diviziei Power Solutions în partea estică a fabricii. Obiectivul este de a profita de sinergii și de a reduce structurile. Și în acest caz, stagnarea pieței auto și declinul global al cotei de piață a vehiculelor diesel – inclusiv în sectorul vehiculelor utilitare, care domină în fabrică – au un impact semnificativ, la fel ca și întârzierea considerabilă înregistrată de dezvoltarea pieței hidrogenului în Europa.
Bosch a prezentat măsurile necesare și ajustările de personal reprezentanților angajaților și a informat și colaboratorii săi în acest sens.
Domnul Grosch se exprimă astfel cu privire la punerea în aplicare prevăzută: „Chiar dacă ne confruntăm cu o nevoie urgentă de a acționa, respectăm acordurile pe care le-am încheiat cu reprezentanții personalului. Împreună cu aceștia, dorim să discutăm rapid măsurile necesare la diferitele sedii și să convenim asupra unor soluții cât mai acceptabile din punct de vedere social. Timpul presează. Orice întârziere nu ar face decât să agraveze situația.”
Compania intenționează să înceapă imediat discuțiile cu reprezentanții personalului responsabili la diferitele sedii.
Citatul lui Markus Heyn, membru al consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH și președinte al diviziei Mobilitate: „Evoluțiile geopolitice și barierele comerciale, precum tarifele vamale, generează o incertitudine considerabilă – și aceasta este o situație cu care noi, la fel ca toate companiile, trebuie să ne confruntăm. Ne putem aștepta la o concurență și mai intensă. De aceea, ne propunem să profităm de oportunitățile de creștere ori de câte ori este posibil și să ne asigurăm că locațiile noastre Mobility din întreaga lume rămân viabile.”
„Sunt convins că Bosch Mobility poate prevala pe piața globală extrem de competitivă. Dar trebuie să pregătim terenul pentru acest lucru acum și să ne folosim propriile resurse pentru a ne asigura competitivitatea, deoarece timpul ne presează.”
- Sursa foto: Bosch











