Pe 21 septembrie, FAN Courier a inaugurat noua banda de sortare plicuri care a necesitat o investitie de un milion de euro si are la baza tehnologie de ultima generatie. Este a doua investitie de acest gen din 2011 pentru FAN Courier dupa ce, la inceputul anului, a fost inaugurata banda de sortare colete pentru care s-au investit patru milioane de euro.
Decizia de a se investi in aceste echipamente a fost luata la inceputul lui 2008, dupa ce, la finalul lui 2007, compania a avut o crestere extraordinara, care nu fusese prevazuta si care a dus la un blocaj si la pierderi foarte mari. „Am hotarat ca trebuie sa investim, deoarece piata va creste si va trebui sa facem foarte multe angajari. Dar rata de erori a muncitorilor creste pe timpul noptii, de exemplu. Am observat ca dupa 12:00 noaptea productivitatea oamenilor scade cu cel putin 30%, iar dupa 02:00, cu peste 50%“, a explicat Adrian Mihai, unul dintre actionarii companiei. El a adaugat ca „nu orice firma de curierat are nevoie de astfel de echipamente. Ca sa merite investitia intr-o banda de sortat plicuri sau colete, ai nevoie de un anumit numar de expeditii. Pentru o firma mica e mai ieftin ca sortarea sa se faca manual, dar, de la un anumit nivel, ai nevoie de un astfel de echipament pentru a putea fi eficient.“
In urma implementarii celor doua sisteme automatizate, nu s-a redus neaparat personalul, ci a fost redistribuit la alte departamente ale companiei sau la celelalte puncte de lucru pe care FAN Courier le are in Bucuresti: Pipera, Sema Park si Aparatorii Patriei.
Inainte de a muta sediul in locatia de pe Centura Capitalei unde sunt instalate cele doua benzi de sortare, pe timpul serii erau folositi peste 300 de lucratori pentru sortarea coletelor – care oricum erau in numar mai mic decat in prezent – iar in noua locatie lucreaza circa 150 de oameni.
Desi investitiile au fost demarate intr-un moment nu prea prielnic, actionarii companiei au reusit sa le finalizeze cu succes. „Noi am facut investitiile acestea nestiind ca vine criza, au fost planificate in 2008, intr-un moment in care economia romaneasca era pe val. Venirea crizei ne-a creat un oarecare disconfort, dar am trecut cu bine peste aceasta perioada. Am prelungit termenele de plata ale acestor investitii si am urmarit ca din urma sa asiguram un venit important. Investitia s-a facut din surse proprii si cu ajutorul bancilor“, a aratat Felix Patrascanu, unul dintre cei trei actionari FAN Courier.
Selectia nu a fost tocmai usoara
Alegerea unei variante a fost extrem de dificila, pentru ca actionarii au trebuit sa analizeze foarte bine coletele si plicurile manipulate – dimensiune, greutate – astfel incat in final sa aiba niste echipamente care sa se plieze pe nevoile companiei.
„Mergand la expozitii de profil in Europa am vazut o multime de echipamente care fac activitatea de curierat foarte usoara si foarte interesanta. Cand am inceput sa cautam solutii, am constatat ca exista foarte multe variante si am ales doua echipamente cu care sa acoperim 70-80% din activitate“, a aratat Adrian Mihai.
Banda de sortare a plicurilor a fost furnizata de BOWE Systec Austria GmbH, iar in alegerea furnizorului a cantarit mult si faptul ca acesta avea in Romania personal care sa poata face operatiunile de service.
Ambele echipamente au la baza cele mai noi tehnologii, astfel ca si consumul de energie electrica este foarte mic. „Banda de sortare plicuri ne creste productivitatea pe acest segment cu 50%. Speram ca, per total, 2011 sa ne aduca o crestere de 15%, in conditiile in care in mod normal ultimele trei luni din an sunt foarte bune pentru activitatea noastra. Totusi, din punctul nostru de vedere se vede o recuperare a economiei romanesti, lucrurile merg spre bine. Noi ne dorim o dezvoltare a firmei si in viitor ne gandim la implementarea de astfel de benzi si in celelalte locatii ale noastre, insa asta depinde de volumul de operatiuni pe care il vom avea acolo. Cresc expeditiile si te obliga la investitii. Noi, la nivel national, manipulam circa 60.000 de expeditii pe zi, iar o expeditie poate avea mai multe colete“, a afirmat Neculai Mihai, al treilea actionar FAN Courier.
Operarea mixta, cea mai eficienta
Banda de sortare a plicurilor are o capacitate de sortare de 8.000 de plicuri pe ora, care pot fi repartizate pe 102 destinatii.
Ea poate fi folosita in modul manual, automat sau mixt. In cazul operarii manuale, productivitatea este mai mica, dar avantajul este ca astfel pot fi sortate si plicuri cu grosimi mai mari, de pana in 25 mm, pe cand in modul de sortare automat trec doar plicuri cu grosime de pana in 15 mm. Si, cum plicurile au diferite dimensiuni si greutati, s-a decis achizitionarea unei benzi care poate lucra in regim mixt. Cand se lucreaza astfel, muncitorii stau de o parte si de alta a benzii si acolo unde vad un segment liber aseaza un plic.
Este imperios necesar ca toate plicurile sa aiba coduri de bare, asezate intr-un mod predefinit. Daca plicul este asezat invers si codul de bare este dedesubt, citirea este imposibila. Plicurile ale caror coduri de bare nu pot fi citite – ca urmare a zgarierii codului de bare sau dezlipirii acestuia in timpul transportului – ajung la ultima tavita a sistemului. Muncitorul ia aceste plicuri, le verifica, analizeaza cauzele pentru care initial plicurile au fost respinse, le inlatura si apoi plicurile sunt introduse din nou in banda.
Urmeaza alte investitii
O alta investitie foarte mare a companiei, de doua milioane de euro, a fost dotarea curierilor cu PDA-uri care asigura trasabilitatea informatiilor, dar si transparenta in fata clientilor.
FAN Courier va continua investitiile, o prima etapa fiind innoirea parcului auto, flota cuprinzand in prezent circa 1.500 de masini, camioane, vanuri si autoturisme.
Urmeaza investitii in zona de IT, atat software, cat si hardware, avand in vedere multitudinea proceselor care se desfasoara zilnic.
Totusi, planul investitional al companiei nu vizeaza numai echipamentele, ci si factorul uman. Acestea presupun scolarizarea personalului. Un curier trebuie sa stie sa faca o factura, sa dea informatii clientului, sa fie amabil, sa zambeasca, asta deoarece de fapt el este imaginea FAN Courier in teren. Se fac cursuri de management al timpului, de negociere, de comportament.
Toate aceste investitii nu au eliminat complet erorile, dar le-au redus considerabil. In prezent, una din 24.000 de expeditii este neconforma, dar se fac eforturi sustinute pentru reducerea acestora.
Infrastructura ramane o piedica
Clientii companiilor de curierat vor termene de livrare din ce in ce mai mici, dar o piedica importanta este infrastructura din Romania, care are mari probleme. „Infrastructura ne cauzeaza si cresteri ale costurilor de mentenanta ale masinilor, lunar cheltuim peste 100.000 de euro in acest sens. O firma de curierat din Romania parcurge cu 20-30% mai putini kilometri fata de una din Ungaria, de exemplu. Drumurile din Romania ne pun mari probleme. Degeaba noi terminam de incarcat camioanele care pleaca in fiecare seara din Bucuresti spre 62 de destinatii din Romania, daca cel putin de doua ori pe saptamana are loc cate un accident pe Valea Oltului, iar camioanele noastre raman blocate cate o ora-doua“ a mai spus Felix Patrascanu.