Dupa aproape 10 ore de negocieri, in jurul orei locale 6:45, reprezentantii celor trei institutii europene – Consiliu, Comisie si Parlament – au ajuns la un Acord pe Pachetul Mobilitate 1. Din nefericire pentru transportatorii romani si nu numai, principala prevedere legata de intoarcerea camionului a ramas si va fi implementata, modificandu-se doar perioada fata de propunerea lui Ismail Ertug de la 4 la 8 saptamani. Redam mai jos care sunt prevederile principale ale Acordului pe fiecare dosar in parte. Mai multe veti putea citi in numarul urmator al revistei Tranzit!
Regulamentul 561/2006 – Perioadele de conducere si odihna
Perioada de referinta:
• Actuala perioada de referinta de 2 saptamani ramane ca regula generala, asta inseamna ca soferii pot lua o pauza saptamanala redusa de 24 de ore si una normala de 45 de ore la fiecare saptamana.
• Derogare pentru soferii care activeaza pe international (daca doua pauze saptamanale reduse sunt petrecute in afara tarii unde are sediul compania si in afara tarii de resedinta a soferilor) este posibil sa efectueze doua pauze saptamanale reduse in oricare doua saptamani consecutive cu repaus compensatoriu obligatoriu care precede direct perioada de odihna normala din cea de-a treia saptamana.
• Timp de conducere de maximum 90 de ore la fiecare doua saptamani consecutive ramane ca si in prezent
• Tahograful inteligent II
• Introducerea tahografului inteligent in transportul greu cel mai tarziu in 2025 (cu incepere din 2023 pentru modele mai vechi)
• Introducerea tahografului inteligent la vehiculele sub 3,5 tone cel mai tarziu in 06/2026
• Interzicerea efectuarii pauzei de 45h in cabina camionului
• Soferul se poate intoarce acasa (dar nu se precizeaza daca in statul de origine sau in adresa din buletin) inainte de sfarsitul fiecarei a treia saptamani.
Accesul la piata /Cabotaj (Regulamentul 1071/2009 si 1072/2009)
Tipul de cabotaj
• 3 operatiuni de cabotaj in 7 zile cu o perioada de 4 zile de
• cooling-off (fara operatiuni de cabotaj in acelasi stat membru)
• Incalcarea regulilor de cabotaj poate duce la pierderea bunei reputatii si, implicit, a licentei de transport
Transport combinat: Posibilitatea statului membru sa aplice limitele de cabotaj si la transportul combinat
Criterii de aplicare
• Aplicarea regulilor pentru transportul de marfuri si pe traseu international
• Intoarcerea acasa a vehiculului: Vehiculul trebuie sa se intoarca in statul membru de origine cel putin la fiecare opt saptamani
• O legatura mai puternica intre tara de inmatriculare a vehiculului si sofer
Detasarea soferilor / Lex Specialis
Detasarea se aplica
• Cabotajului
• Transportului rutier combinat
• Transportului international (atat pentru tranzit, cat si pentru transportul bilateral (plus alte doua optiuni).
Detasarea intragroup: nu au fost admise exceptii
Probleme aparute intre cele trei dosare
• Necesara o mai buna aplicare
• Necesare reguli si instrumente de monitorizare mai bune (de exemplu tahograful inteligent, informatii mai multe in IMI [Instrumentele pietelor interne] si in ERRU [Registrul European al operatorilor de transport rutier])
• se impun obligatii mai stricte pentru colaborarea dintre statele membre (verificarea companiilor etc.)