Transportul de pasageri a fost primul afectat de epidemia de coronavirus, volumele de pasageri scazand si cu 100% pe anumite segmente. Potrivit presedintelui Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), Augustin Hagiu, este posibil sa dispara un numar mare de companii, in special dintre cele care nu au reusit sa isi creeze niste rezerve financiare pentru supravietuire. "Totul depinde de cash-flow, iar acesta a cam disparut. Expunerea este foarte mare in raport cu furnzorii si creditorii si sunt estimate insolvente in lant, daca Guvernul nu iese cu masuri clare si nu le pune in aplicare".
La transportul de marfa exista deocamdata rulaj si exista cerere.
Blocajul apare insa din cauza contextul international, la frontiere, arata presedintele FORT, deoarece tarile din jur, rand pe rand, declara stare de urgenta. "Nu exista un coridor unic pentru transportul de marfuri, care sa asigure aprovizionarea atat de necesara, astfel ca, in maximum doua saptamani, transportul international de marfa va fi in aceeasi situatie ca cel de pasageri: nu se vor mai putea plati furnizorii, creditorii, salariatii, taxele. Despre firmele mici din transporturi nu prea se poate pune problema de supravietuire, avand in vedere ultimele 30 de zile. Practic, nu prea mai exista solutii astfel incat soferii sa ajunga la incarcare si descarcare. Statele din centrul si vestul Europei s-au protejat, lasa sa circule camioanele, insa au blocat totul spre est. In sfarsit, poate realizeaza si statele de la periferia Europei unde este trasamentul egal in Uniunea Europeana. Iar ce a facut Ungaria acum este de neacceptat, pentru ca au inchis complet granita si au blocat accesul, fara a oferi o alternativa transportului in tranzit".
Romania trebuie sa decreteze stare de urgenta Singura solutie este decretarea starii de urgenta in Romania si aplicarea la unison a masurilor aplicate in toate tarile europene, este de parere Augustin Hagiu. Din pacate, "noi nu am fost in stare nici macar sa dam un comunicat clar prin care sa le spunem soferilor daca vor fi izolati sau carantinati dupa ce trec frontiera inapoi cu marfuri.
Nici pana la ora aceasta, dupa zeci de celule de criza si de sedinte, nu s-a dat un document oficial prin care sa se comunice procedura de urmat.
Soferii nu stiu daca la intoarcerea in tara mai pot intra sau raman izolati. Cerem de o saptamana un astfel de document oficial. Am inteles ca initiativa din partea Ministerului Transporturilor a fost facuta, s-a trimis documentul spre aprobare la celelalte ministere implicate, dar guvernul nu a comunicat procedura de urmat, pentru a o comunica transportatorilor".