CargoBeamer este o solutie germana moderna de transport care combina rutierul cu feroviarul si are ca avantaje principale descongestionarea traficului pe sosele, mai ales in zona principalelor noduri rutiere, si transbordarea rapida – automata si simultana – a remorcilor clasice, care nu au suferit modificari constructive. Primul tren urmeaza sa fie produs in acest an, cel mai probabil in Leipzig, iar cei care au conceput sistemul sunt de parere ca prin folosirea lui emisiile de CO2/tkm vor scadea de 2,5 ori comparativ cu transportul rutier, iar costul carausilor va fi cu 10% mai mic decat pe sosele.
CargoBeamer este compatibil cu remorci standard, nemodificate, inclusiv mega, cutii mobile si containere, cu sistemele rutiere, feroviare si chiar aeriene, si poate folosi orice cale ferata existenta in Europa.
Mai eficient si mai ecologic
Solutia difera mult de cele folosite in prezent in acelasi scop. Astfel, spre deosebire de Ro-La, CargoBeamer nu presupune urcarea intregului camion pe platforme si nici nu e nevoie de macarale, ca in transportul combinat, unde containerele sau cutiile mobile necesita sa fie ridicate si fixate pe vagoane. In cazul noului sistem, un autotractor trage remorca pe o platforma de otel si o lasa acolo, iar niste brate de prindere instalate pe podea trag platforma, impreuna cu remorca, pe lateralele unui vehicul, care pe urma se inchid, pentru ca incarcatura sa fie securizata si gata de mutare.
Astfel, in loc de ore intregi, cat ia incarcarea unui tren cu ajutorul macaralelor, metoda CargoBeamer face posibila umplerea unui astfel de vehicul (36 de remorci) in 15 minute, deoarece incarcarea nu se face doar automat, ci si simultan.
In plus, in cazul Ro-La, dependent de subventiile guvernelor, autotractoarele ocupa degeaba un spatiu pretios, deci acest sistem este util, fara indoiala, dar mai ales ca solutie de compromis acolo unde soselele sunt excesiv de aglomerate.
Singura metoda folosita in prezent care se justifica din punct de vedere economic este transportul combinat, in cazul caruia incarcatura se muta din camioane pe vehicule care circula pe calea ferata. Dar este o solutie inceata, disponibila numai pe unele piete si care functioneaza doar pe anumite tipuri de cale ferata. In plus, semiremorcile au nevoie de sasiu ranforsat si de alte modificari pentru a putea fi ridicate cu macaraua, ceea ce adauga circa 2.000 de euro la costul lor si le creste si greutatea. Si, oricum, incarcarea cu macaraua nu este foarte populara printre transportatori, statisticile aratand ca numai 2% dintre semiremorcile din Germania sunt compatibile cu acest mod de incarcare. In concluzie, pentru cele mai multe camioane nu este eficient sa-si urce incarcatura pe trenuri.
Creatorii CargoBeamer estimeaza ca pana in 2020 reteaua europeana va fi formata din 70 de terminale de transbordare, iar transportatorii vor avea cheltuieli cu 10% mai mici decat pe sosele. Si sistemul mai ofera un avantaj: protejeaza mediul. O semiremorca incarcata complet determina un consum de circa 36 l/100 km si transporta, in medie, 25 t, deci emisiile de CO2 depasesc 40 g/tkm, de circa 2,5 ori mai mult decat prin folosirea CargoBeamer. Reducerea emisiilor oferita de 40 de trenuri CargoBeamer echivaleaza cu aceea rezultata prin folosirea a un milion de masini electrice – cifra la care si-a propus ministerul german de transport sa se ajunga pana in 2020 – dar acestea implica subventii de miliarde.
Unda verde din partea cailor ferate europene
In aceste conditii, se poate afirma ca este loc suficient pe piata pentru CargoBeamer, care a fost aprobat de sistemul european de cai ferate in iulie 2010. Faza de dezvoltare de pana la aceasta aprobare a durat doi ani si a costat noua milioane de euro.
CargoBeamer este gata pentru productia de serie, primul vehicul urmand sa fie realizat in acest an, cel mai probabil in Leipzig. Insa, pe langa nevoia de subventii sau imprumuturi de 50-100 de milioane de euro, proiectul mai este impiedicat si de birocratia care incetineste dezvoltarea punctelor de transbordare. Initiatorii proiectului au identificat in Europa numeroase spatii care se preteaza la aceasta utilizare, dar pana la obtinerea autorizatiei trec circa 18 luni.
Insa transportatori care vor sa se convinga singuri de avantajele noului sistem exista deja: TKS Drosen, care intentioneaza sa trimita astfel trei remorci, de la Leipzig la Köln, pe calea ferata, si DB Schenker Rail.
Europa, acoperita de la vest la est
Primul coridor international major CargoBeamer va deservi ruta dintre Rotterdam si Riga, iar avantajele vor fi cu atat mai evidente cu cat, din cauza ecartamentului diferit din Rusia si tarile baltice, acolo trebuie schimbate garniturile de tren, ceea ce poate dura zile, sporind si riscul de furt.
Dar inventatorii CargoBeamer intentioneaza sa instaleze o statie de transbordare folosind tehnologia patentata de transfer orizontal la granita dintre Polonia si Lituania, ceea ce va reduce la circa o ora timpul necesar operatiunii. Iar UE a alocat deja circa cinci milioane de euro din cadrul programului Marco Polo II pentru constructia acestei statii.
Planul de a instala sistemul de la vestul la estul Europei are doua motivatii. In primul rand, este axa pe care transportul de marfa creste cel mai rapid. In al doilea rand, exista retele feroviare insuficient folosite in aceasta directie. In plus, in afara de drumurile foarte aglomerate de pe traseul vizat, s-a mai tinut cont si de strangularile deja traditionale de pe Valea Rinului, din Elvetia si din Pasul Brenner, pe unde volumul de marfa transportata pe calea ferata depaseste adesea limitele tehnologiei existente. Din cauza ca aceasta nu este foarte bine dezvoltata, trenurile de marfa trebuie sa se supuna unor restrictii legate de distanta dintre ele, care sa fie de cativa kilometri. Exista insa si o solutie mai moderna, European Train Control System, aflata in faza de debut, care permite reducerea distantelor dintre trenuri, marind de cateva ori capacitatea totala a retelei.
Deja foarte aglomerat, traficul rutier va mai creste mult
Cea mai mare cantitate de marfa continua sa se transporte, in Europa, pe sosele, iar CE estimeaza cresterea traficului rutier cu 60% pana in 2015.
In ceea ce priveste Germania, tara de origine a CargoBeamer, mai mult de 70% din toate bunurile sunt transportate rutier, iar pana in 2025 fluxul va fi cu circa 75% mai mare, conform unor studii ale ministerului de transport. Asta in conditiile in care reteaua de autostrazi a tarii este deja supraaglo-merata.
Pana acum insa, cele mai multe incercari de a muta marfa de pe sosele pe calea ferata au esuat.