Conform Barometrului realizat de Ti (Transport Intelligence) si Upply, preturile de transport pe principalele rute europene sunt destul de constante in primul trimestru din 2020 comparativ cu trimestrul anterior, dar dincolo de asta gradul de volatilitate este foarte mare.
Cererea de transport rutier a scazut in mod clar din cauza carantinei, desi in unele domenii, ca alimentele si farmaceuticele, s-au inregistrat cresteri semnificative. De aceea, dar si din cauza scaderii capacitatii de transport si a celui mai mic nivel din ultimele 18 luni inregistrat in martie de pretul carburatului, volatilitatea preturilor de transport, masurata ca diferenta intre valorile trimestriale, a crescut. Si diferentele de la o saptamana la alta au fost mari in primele trei luni din 2020, de 0,71%, ceea ce arata acelasi lucru: tarife mai volatile comparativ cu cele din perioada similara a lui 2019, cata vreme atunci diferentele erau de 0,46%, iar in ultimul trimestru din 2019 erau de 0,57%.
O volatilitate mai mare a pretului saptamanal de transport se vede si la nivel de rute: din cele 34 analizate, 28 au fost mai volatile decat in acelasi trimestru din 2019. Dar aceste cifre trebuie privite cu precautie, cata vreme raportul dintre transporturile pe baza de contract si cele spot poate influenta gradul de volatilitate.
In plus, Covid-19 a inceput sa aiba impact asupra activitatii economice din Europa in martie, dupa care carantinele au continuat in aprilie si apoi a inceput redeschiderea diverselor sectoare industriale, dar la momente diferite in functie de tara, ceea ce inseamna ca analizele ulterioare vor indica o volatilitate mare si din aprilie incolo.