Se vorbeste de ceva timp de influenta pe care criza economica a avut-o si inca o are asupra strategiei companiilor producatoare si a celor care deservesc acest segment cu servicii de transport si logistica. In general, producatorii au inteles ca nu se pot pricepe la toate si au externalizat aceste activitati catre companiile specializate, care au menirea, timpul si interesul sa se ocupe de gasirea unor noi solutii de eficientizare a activitatii, adica scaderea costurilor de operare si, totodata, a pretului impus clientilor.
Insa presiunea asupra operatorilor devine din ce in ce mai mare, pe masura ce si criza economica se prelungeste, asa ca tot mai multe solutii de eficientizare a proceselor logistice si transportului sunt importate si in tara noastra, iar companiile isi dau silinta sa ofere solutii specifice nevoilor fiecarui client in parte. Si, chiar daca unii producatori stau bine si in actuala situatie economica, toti jucatorii de pe piata au simtit acum „gustul“ eficientizarii si nimeni nu mai este dispus sa plateasca niciun eurocent in plus, daca exista solutii prin care situatia poate fi evitata. Totodata, si cerintele de calitate cresc, cu accent pe siguranta si o atitudine cat mai „verde“.
Conferinta Arilog de la inceputul lunii trecute a fost contextul in care s-au trasat aceste idei, iar companiile de logistica prezente au aratat solutiile proprii pentru actualele probleme din segment. Potrivit lui Cristian Ofiteru, country manager CEVA Logistics, dupa o analiza a cerintelor tranzactiilor desfasurate in momentul de fata in Romania, piata logistica este orientata mai mult spre costuri, in general, acesta fiind principalul criteriu al firmelor care cauta externalizarea serviciilor logistice. „Pe de alta parte, clientii nostri au pus foarte mare accent si pe calitate, in afara de criteriul costului”, a mai spus acesta, adaugand ca sistemul logistic performant pe care compania l-a implementat permite fluidizarea si monitorizarea activitatii, precum si cresterea responsabilitatii angajatilor, ceea ce, in final, rezulta in justificarea costurilor inregistrate prin nivelul de calitate obtinut. In situatia de piata actuala, criteriile clientilor s-au schimbat foarte mult. Producatorii vand acum cantitati mici, fragmentate in mult mai multe comenzi, motiv pentru care si supply chain-ul s-a modificat. Producatorii vor sa-si reduca nivelul cantitatii de marfuri intrate si capitalul circulant si sa creasca disponibilitatea produselor. De asemenea, ca urmare a dimensiunilor lantului de aprovizionare si a variabilitatii acestuia, precum si a cresterii pretului petrolului, costurile de transport sunt acum mai ridicate. In acelasi timp, incercand sa se potriveasca cererii clientilor, producatorii si furnizorii isi folosesc resursele la nivel minim. O solutie de eficientizare atat pentru producator, cat si pentru client, este VMI (Vendor Managed Inventory), care raspunde acestor nevoi. CEVA Logistics utilizeaza in prezent aceasta solutie in Romania pentru compania Nokia, prezenta in tara noastra prin fabrica situata in Cluj, localitatea Jucu, pentru care operatorul desfasoara activitati logistice, inclusiv controlul calitatii si aprovizionarea liniei de productie, incepand din ianuarie 2009.
Solutia a ajutat la reducerea numarului de situatii in care stocurile sunt pe zero sau insuficiente prin cresterea calitatii si acuratetei fluxurilor inbound datorita proceselor automate simplificate si prin reconsolidarea zilnica a stocurilor in sistem. Un alt obiectiv atins prin utilizarea VMI este imbunatatirea capitalului circulant si reducerea costurilor de operare printr-o mai buna utilizare a echipamentelor si fortei de munca, reducerea procesarii manuale a comenzilor si mutarea raspunderii legate de discrepanta stocurilor catre 3PL si furnizor.
Multi-customer, solutia in cazul scaderii volumelor
Si Matthias Eder, business development manager DB Schenker, este de parere ca, odata cu criza economica, tendinta de outsourcing a activitatilor logistice a revenit, fiind nevoie de o scadere a costurilor si a transferarii riscului catre furnizorul de astfel de servicii.
„Acestea sunt principalele motive pentru care companiile au inceput sa se gandeasca la externalizarea serviciilor de logistica. Desigur, calitatea a fost mereu un criteriu, dar, in general, cand se vorbeste de externalizare, principalele puncte sunt transferul riscului catre furnizor, reducerea costurilor si, desigur, pastrarea acelorasi standarde de calitate cu care ne-am obisnuit clientii, ceea ce este un must”, a adaugat reprezentantul D.B. Schenker, care a mentionat compania JVC ca unul din cazurile de adaptare a solutiilor logistice la nevoile specifice ale clientului. Compania detinea un centru regional de distributie in sudul capitalei Cehiei, Praga, cu o suprafata de depozitare de 6.000 m2 plus 700 m2 de spatiu pentru birouri, inchiriate cu un contract pe termen lung de la dezvoltator.
De asemenea, JVC mai detinea si echipamentele din depozit, constand in rafturi, stivuitoare, scanner, si avea o echipa de sapte angajati. Insa criza economica, impreuna cu unele schimbari si anulari in portofoliul de produse, au condus la situatia in care compania utiliza efectiv doar 50% din totalul de spatiu de depozitare disponibil, si la costuri fixe mult prea mari. Solutia propusa de D.B. Schenker pentru rezolvarea acestei situatii in interesul clientului a fost preluarea contractului de inchiriere a depozitului de la dezvoltator, precum si a echipamentelor si echipei de angajati, si transformarea locatiei intr-un depozit multi-customer. Strategia a avut ca rezultat transformarea costurilor fixe in costuri variabile, mai realiste, care reflecta cu adevarat nevoia de spatiu a clientului. Astfel, D.B. Schenker a reusit reducerea costurilor clientului sau cu pana la 40%.
Costurile fixe presupun, pe langa leasing, chirii, forta de munca, si deprecierea valorii bunurilor si echipamentelor detinute, in timp ce costurile variabile se refera la costurile de operare. Proiectul a fost prezentat clientului in iunie 2010, dupa care s-au stabilit cu exactitate proiectul, s-a implementat partea de IT si SOP (Standard Operational Manual) si s-a incheiat contractul, operatiunile propriu-zise incepand de la 1 august anul acesta.
Siguranta este importanta…
Potrivit lui Catalin Olteanu-Heel, director general FM Logistics, in primii ani de la inceperea operatiunilor in Romania, una din problemele cu care operatorul s-a confruntat, pe masura dezvoltarii in tara noastra, a fost lipsa securitatii in segmentul logistic. „Noi punem atat de mult accentul pe securitate, pentru ca acest concept se refera si la calitate, nu numai la siguranta.” O securitate eficienta este masurata prin niste indicatori cheie, ca acuratetea stocurilor si un control al inventarelor, gestionarea miscarii stocurilor in/out si intern, securitatea transporturilor si exactitatea livrarilor s.a. „Am identificat si acei factori care ajuta la obtinerea acestor indicatori. Am investit in procesele noastre si in sisteme eficiente si ne-am asigurat ca personalul nostru este de calitate, caracterizat de disciplina si cu bune abilitati de comunicare”, a declarat directorul FM Logistics, care a adaugat ca s-a investit si in controlul managerial, ceea ce a ajutat compania sa identifice problemele care apar in cadrul operatiunilor, si a condus nu numai la o rapiditate mult mai mare a raspunsului in aceste cazuri, ci si la o anticipare a eventualelor dificultati care ar putea aparea in timpul proceselor logistice. La aceasta lista, reprezentantul FM Logistics a mai adaugat si documentarea si sistematizarea securitatii.
In prezent, sistemul de securitate in cadrul FM Logistics este impartit in doua directii principale, de prevenire si reactie in cazul aparitiei unui incident. Daca prevenirea inseamna determinarea riscului si propunerea si implementarea unui plan de securitate, raspunsul in cazul aparitiei incidentelor se refera la stabilirea concreta a problemei si corectarea acesteia, precum si la limitarea consecintelor. Iar un prim pas care trebuie realizat atunci cand vine vorba de securitate este stabilirea punctului slab de-a lungul operatiunilor logistice.
„Cifrele obtinute arata ca aproximativ 26% din probleme apar in depozite, cea mai mare parte in tranzit, 61%, si, nu in ultimul rand, un procent semnificativ apare si in procesul de receptie intre transportator si client. Ne-am concentrat pe aceste date si am stabilit un top al celor mai importante cinci probleme ale noastre”, a declarat directorul FM Logistics, adaugand ca in Romania nu sunt prea multe cazuri de disparitie masiva a marfii, aceste situatii fiind usor de identificat utilizand sisteme de urmarire, fie ca este vorba de o greseala la incarcare, fie de furt. „Cultural vorbind, avem o altfel de problema, din punctul nostru de vedere, oamenii «ciupesc» lucruri scumpe si nici nu realizeaza ce pagube pot face”, a mai spus Catalin Olteanu-Heel. Masurile luate de operator se refera la schimbari organizationale, care presupun mutarea echipelor de verificare din cadrul echipelor de operatiuni in departamentul de calitate.
De asemenea, in ceea ce priveste raportarea, a crescut focusul pe zonele de interes, pentru o mai mare viteza a feedbackului, astfel incat sa se poata interveni mai rapid. „Am insistat foarte mult ca oamenii nostri sa respecte procedurile care au fost create de-a lungul anilor si am crescut importanta auditelor interne”, a mai spus directorul FM Logistics, mentionand si reactia dura si rapida fata de autorii greselilor care au dus la deviatii in operatiuni. „Este vorba despre acel «zero tolerance» fata de abuzuri si am descoperit ca occidentalii sunt mai dispusi sa inchida ochii, insa romanii sunt foarte agresivi”, a mai spus Cristian Olteanu-Heel.
Un ultim aspect mentionat de acesta este implicarea partenerilor si transparenta fata de ei prin informarea asupra eventualelor probleme si a modului de actiune in privinta lor. „Acest program a fost o reusita datorita relatiei pe care o avem cu partenerii nostri, iar succesul rezulta din generarea de potentiale noi parteneriate”, a declarat directorul FM Logistics.
… dar tot costurile primeaza!
Desi foarte importante, costurile nu reprezinta totusi singurul criteriu esential pentru producatori, atunci cand vine vorba de alegerea unui partener sau a unei solutii logistice. Sunt si unele domenii in care standardele de calitate nu sunt negociabile, asa cum este distributia de medicamente, unde producatorii nu pot face rabat de la calitate nici macar in beneficiul costurilor, potrivit participantilor la conferinta Arilog, rugati sa voteze in acest sens. Pe de alta parte, altii au fost de parere ca, dimpotriva, in acest moment accentul se pune pe cost. Chiar daca securitatea este foarte importanta, trebuie luat in calcul si costul suplimentar platit pentru aceasta, au fost de parere alti participanti.
In opinia operatorilor de logistica insa, aceasta este o idee preconceputa, dat fiind faptul ca exista intotdeauna posibilitatea de a negocia nivelul de siguranta oferit in functie de nevoile companiilor cliente si de cat sunt acestea de pregatite sa plateasca. „Noi venim cu acelasi pret, iar in acesta includem o mare parte din ceea ce putem oferi noi, inclusiv servicii suplimentare de securitate”, a declarat Catalin Olteanu, adaugand ca aceste investitii in securitate sunt, totodata investitii in propria companie, care aduc beneficii de imagine ulterior. „Daca eu pierd marfa clientului, acesta sau firma de asigurari ma penalizeaza”, a explicat el.
Ceea ce nu inseamna ca ofertele fata de client sunt batute in cuie, astfel ca, daca exista solicitari pentru o solutie la un standard de securitate mai mic decat cel mai inalt grad pe care il poate oferi compania, acesta beneficiaza si de un pret diferit. „Nu voi putea niciodata sa spun unui client ca ii cer un pret mai mare pentru ca ii ofer un standard mai bun, pentru ca ceilalti, care nu ofera acelasi nivel, vor avea un pret mai mic si, in final, toata lumea se uita la pret”, a mai spus reprezentantul FM Logistics, semnaland totodata ca se ia in considerare foarte putin raportul pret-calitate, vorbindu-se in general despre scaderea costurilor fara a se tine cont si de efectele asupra nivelului de securitate.
In plus, clientul trebuie sa fie foarte atent la ceea ce isi doreste, dat fiind faptul ca revenirea asupra optiunilor si modificarea lor dupa ce operatiunile au fost deja lansate va costa, in final, mai mult decat daca acestea ar fi fost stabilite de la bun inceput.