Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Legislatia noastra fiscala impinge importurile catre alte state

Romania nu trebuie neaparat sa-si schimbe in intregime legislatia fiscala pentru a dispune de conditii avantajoase pentru logistica, asa cum se intampla, de exemplu, in Olanda, Irlanda, sau in alte state din Uniunea Europeana, ci trebuie doar sa se foloseasca in mod inteligent de legislatia europeana existenta, implementand-o in practicile autoritatilor fiscale locale. Este opinia lui Peter de Ruiter, partener in cadrul companiei de consultanta PricewaterhouseCoopers, care mai este de parere ca autoritatile din Romania, spre deosebire de cele din alte state membre UE, sunt mai putin determinate sa imbunatateasca mediul logistic.
 

La conferinta organizata de Archicom, Peter de Ruiter a afirmat ca „daca esti dulgher, crezi ca poti schimba lumea cu un ciocan si un cui. Daca esti consilier fiscal, crezi ca lumea poate fi schimbata prin reguli bune in ceea ce priveste taxarea, ceea ce nu este neaparat adevarat intotdeauna.“ Acesta a mai adaugat totusi ca sistemul fiscal din Romania este destul de critic, in sensul ca sunt foarte multe oportunitati care ar putea deveni realitate daca regimul de taxare ar fi imbunatatit.
Siguranta este unul din cele mai importante aspecte pentru investitorii si furnizorii de servicii din segmentul logisticii. Amanarea platii efective a TVA la import, prin evidentierea in decont, reprezinta subiectul cel mai sensibil pentru jucatorii din domeniu. Legislatia actuala stipuleaza ca numai companiile care au atins o cifra de afaceri de minimum 150 de milioane de lei pe parcursul anului anterior pot beneficia de acest mecanism, categorie in care se incadreaza doar cateva nume de pe piata. „Inainte ca Romania sa se alature UE, amanarea platii TVA functiona eficient. Incepand cu 1 ianuarie 2008, mai mult sau mai putin peste noapte, aceasta regula a fost schimbata“, a declarat reprezentantul companiei de consultanta, care a mai adaugat ca este exact genul de schimbare care nu trebuie sa se intample intr-o asemenea maniera brusca, pentru ca este crucial pentru investitori sa aiba siguranta in ceea ce priveste mediul de desfasurare a afacerii lor. Obligativitatea efectuarii platii TVA la import plaseaza astfel Romania intr-o pozitie nefavorabila in raport cu vestul Europei.
In cadrul documentului intitulat „White Paper“, pe care organizatorii conferintei l-au inmanat unui reprezentant al autoritatilor romane, se propune instituirea amanarii platii TVA la import, prin evidentierea in decont, ca solutie de a face Romania mai atragatoare din punct de vedere fiscal pentru investitori, in acest mod companiile nemaifiind nevoite sa prefinanteze TVA pentru importurile de bunuri realizate prin Romania. Aceasta solutie ar stopa, de asemenea, si fenomenul devierii operatiunilor de import prin alte state, ca metoda de evitare a platii TVA in avans, inainte ca bunurile sa fie efectiv vandute. „In ceea ce priveste mecanismul de amanare a platii TVA in Romania, cred ca a fost retras si din cauza unui comportament fraudulos al unor companii care au abuzat de acesta prin fraude de tip «carusel» sau alte metode mai mult sau mai putin inspirate“, a mai spus Peter de Ruiter, mentionand insa ca intrarea si iesirea din tara, in orice tip de activitate, nu numai in ceea ce priveste marfurile, ci si patrunderea pe piata din Romania a unor companii si mutarea acestora, nu ar trebui ingreunate de reguli care nu sunt esentiale pentru desfasurarea corecta a afacerilor.

Putem invata de la Occident
Acelasi mecanism al amanarii platii se doreste implementat si in ceea ce priveste datoriile vamale. Potrivit legislatiei europene in domeniu, aplicabile si in Romania de la data aderarii la UE, este posibil ca un importator sa amane achitarea datoriilor vamale pentru o perioada limitata de timp, daca acesta garanteaza plata. Prevederea da importatorului posibilitatea sa plateasca datoriile vamale dupa ce gaseste clienti si vinde bunurile importate, beneficiind astfel de o relaxare in ceea ce priveste cash-flow-ul. La nivel european, si cu precadere in statele occidentale, intarzierea achitarii datoriilor vamale este o practica des intalnita, unele tari precum Olanda si Germania oferind un avantaj in plus prin solicitarea unei garantii mai mici companiilor, pentru ca acestea sa aiba acces la amanarea platii. De asemenea, in cazul companiilor sigure din punct de vedere financiar si care nu au datorii catre autoritatile vamale, se acorda, de obicei, scutirea integrala de la depunerea unei garantii. Totusi, in Romania, amanarea platii datoriilor vamale nu functioneaza in practica, dat fiind faptul ca procedura de punere in aplicare nu a fost creata inca. „Nu incerc sa spun ca Olanda este o tara usoara din punct de vedere al afacerilor, sunt multe formalitati de care trebuie sa se tina cont, dar totul se rezuma la a face lucrurile transparente, bine organizate, si la executarea eficienta a procedurilor“, a mai spus Peter de Ruiter. O solutie in ceea ce priveste amanarea platii datoriilor vamale o reprezinta crearea unei proceduri interne de aplicare dupa modelul practicilor din statele vestice. Astfel, companiile care au fost certificate de catre autoritatile vamale ca Operatori Economici Autorizati ar putea fi scutite de asigurarea unei garantii de plata, ceea ce nu numai ca ar creste competitivitatea companiilor romanesti la nivel european, dar le-ar si incuraja sa aplice pentru statutul de OEA.

Companiile vor un sistem fiscal stabil
 „De asemenea, foarte importanta, din punctul nostru de vedere este siguranta. Aceasta este o discutie pe care o avem zilnic cu clientii nostri, care au nevoie de un anumit nivel de siguranta in legatura cu planul lor de afaceri, au nevoie sa stie ca ceea ce iau in calcul acum se va mentine si pentru urmatorii 5-10 ani“, a spus reprezentantul PwC, care crede ca o solutie de a obtine aceasta siguranta, care se aplica in multe tari din UE si din intreaga lume, este sa se creeze intelegeri de transparenta intre platitorii de taxe si ministerele finantelor. Companiile trebuie sa stie ce marje de profit sa ia in considerare la intocmirea planului de afaceri, iar pentru asta au nevoie de un sistem fiscal stabil.
O alta recomandare pe care consultantul a facut-o autoritatilor romane este folosirea intr-o masura mai mare a imbunatatirilor aduse de Organizatia pentru Cooperare Economica si Dezvoltare si, mai important, a deciziilor luate de Curtea Europeana in UE. „Foarte multe interpretari se gasesc acolo si cred ca la o analiza a tuturor deciziilor Curtii Europene de Justitie se poate vedea ca cele mai multe sunt in favoarea platitorilor de taxe. Astfel, este foarte important ca platitorii de taxe din Romania sa inteleaga ce se petrece acolo, pentru ca, in cele din urma, toate aceste decizii, care sunt luate pentru toti membrii, sunt informatii foarte importante si argumente in ceea ce priveste disputele, conflictele de interese cu Ministerul Finantelor de aici, din Romania“, a mai declarat Peter de Ruiter. Potrivit acestuia, exista un numar de masuri care pot fi luate astfel incat desfasurarea afacerilor de logistica si distributie in Romania sa fie facilitate. Cresterea atractivitatii Romaniei in ceea ce priveste dezvoltarea afacerilor si, in acelasi timp, asigurarea veniturilor sunt strans legate de imbunatatirea controlului Guvernului asupra legislatiei. „Masurile care ar trebui luate de Guvern ar avea un impact foarte mare si asupra venitului la buget“, a conchis Peter de Ruiter.       

Articole similare

Ad