Conferinta Arilog care a avut loc la inceputul lui noiembrie a venit cu un format nou, cu desfasurare pe trei zile. In prima zi a avut loc gala de decernare a premiilor pentru cele mai bune proiecte logistice la categoriile Win-Win Collaboration si Best Logistics&Operational Excellence. A doua zi s-au tinut prezentari vizand aspecte de logistica si supply-chain, unde marea noutate a fost obligativitatea companiilor de a face o evaluare a riscurilor la securitatea fizica, incepand cu 16 decembrie.
Ultima zi a evenimentului a prilejuit vizita la depozitul Kaufland de la Ploiesti, care insa va fi tema unui articol ce va fi publicat in urmatorul numar la revistei Logistica.
Evaluarea riscurilor la securitate fizica, obligatorie de la 16 decembrie, este prevazuta de HG 301/2012, care arata ca fiecare companie trebuie sa isi construiasca un sistem de management al securitatii, pe baza unui program de evaluare a riscurilor de securitate fizica. „Notiunea de «fiecare companie» este inca o nebuloasa, pentru ca nu exista o definitie clara, nu se explica ce fel de companii trebuie sa aiba aceasta evaluare, e putin absurd ca o companie cu un singur birou intr-un bloc sa faca aceasta evaluare. Raspunsul mai mult sau mai putin oficial a fost ca trebuie evaluata fiecare companie care prezinta riscul de a suferi pierderi financiare sau materiale“, a explicat Ionel Popa, senior partner Senior Security Consulting.
Aceasta evaluare trebuie facuta de o persoana autorizata, inregistrata in Registrul National al Evaluatorilor de Risc la securitate fizica, ce poate fi gasit pe site-ul Politiei Romane, iar neaplicarea acestei masuri pana la 16 decembrie se poate sanctiona cu amenda intre 5.000 si 10.000 lei.
Aceasta lege este prima initiativa de acest fel in Romania. Sunt doi parametri care trebuie evaluati: probabilitatea aparitiei unui eveniment nedorit si amploarea impactului acestuia asupra afacerii. Legea prevede doua aspecte: o grila ce trebuie completata de toti cei evaluati si un raport completat de cel care evalueaza locatia propriu-zisa.
Riscul acceptabil din punct de vedere legislativ este considerat un punctaj sub 60 de puncte pe grila respectiva. Daca se depasesc 60 de puncte automat trebuie intervenit, compania avand la dispozitie 60 de zile pentru a lua masurile necesare de a reduce gradul de risc, masuri pe care evaluatorul trebuie sa le mentioneze in raport.
In opinia lui Ionel Popa, „exista multe riscuri, dar exista si masuri care puse in grila pot echilibra rezultatul final. Un risc acceptabil este un risc inteles, tolerat, deoarece costurile sau dificultatea implementarii unei contra-masuri pentru combaterea vulnerabilitatii depasesc potentialele pierderi. Riscul se refera la locatie, nu la riscul care planeaza asupra camioanelor, se evalueaza doar securitatea fizica, perimetrul fizic, adica, de exemplu, spargeri in depozit, furturi din depozit.“
…