Anvelopele sunt un element de cost important pentru flote si, in acelasi timp, un punct critic in lupta cu poluarea. Alegerea anvelopelor resapate in locul produselor noi reprezinta o decizie ecologica sustenabila. Acestea nu numai ca permit obtinerea unor economii importante in momentul achizitiei initiale comparativ cu anvelopele noi, dar asigura performante optime la rulare. Foarte important, in urma comparatiilor in exploatare realizate intre pneuri resapate de calitate si alte produse noi low cost fabricate in Asia, primele au confirmat obtinerea unor costuri de operare semnificativ reduse. Marangoni propune o gama completa de anvelope resapate pentru toate categoriile de vehicule comerciale, care beneficiaza de rezistenta scazuta la rulare si uzura uniforma, precum si de tractiune optima pe toate tipurile de drum.
Anvelopele resapate reprezinta o alegere economica si ecologica. Productia unui pneu nou necesita 83 l de petrol, in timp ce pentru unul resapat sunt suficienti 26 l. In plus, procesul de resapare pastreaza aproximativ 80% din anvelopa veche si economiseste 70% din energia necesara fabricarii unui produs nou.
Nu multi cunosc faptul ca descompunerea cauciucului dureaza 100 de ani. Prin resapare se obtin „extra“ vieti pentru anvelope, fiind redusa cantitatea de deseuri de cauciuc. Potrivit resapatorului italian Marangoni, care a adunat informatii de la mai multe asociatii europene de profil, resaparea permite economisirea a 4,55 de milioane de tone de anvelope in fiecare an, care sunt refolosite in loc sa fie aruncate in mediul inconjurator. In plus, se economisesc nu mai putin de 3,9 miliarde de litri de petrol si alte derivate, dar si 8,45 de miliarde de euro in industria de transport.
Astazi, in industria de anvelope, se pot identifica numeroase modele de consum liniar, determinate de importurile masive din Asia, care vin in opozitie cu modelul european circular, bazat pe resaparea produselor. „Piata este invadata de produse slabe calitativ, care nu sunt potrivite pentru resapare si care, in consecinta, nu au decat o singura viata (un ciclu de utilizare). Aceste anvelope au o influenta negativa asupra mediului, genereaza cantitati uriase de deseuri si afecteaza industria de resapare din Europa, care angajeaza mii de oameni“, au declarat reprezentantii Marangoni.
Economii de 57% comparativ cu un pneu low cost nou
Foarte important, pe baza experientei Marangoni, o anvelopa resapata de calitate aduce economii in costul per kilometru de pana la 57% comparativ cu un pneu low cost asiatic nou, gratie rezistentei mai mici la rulare si unui consum redus de combustibil. Practic, achizitionand un pneu de calitate slaba, economia realizata initial devine rapid egala cu zero, din cauza costurilor de operare mai mari. De altfel, durata de viata a unei anvelope resapate de calitate este mai mare decat a uneia low cost noi, astfel ca in cazul ultimei pot interveni costuri suplimentare de inlocuire.
Pentru un management optim al anvelopelor se recomanda combinarea anvelopelor premium noi cu cele resapate, al caror potential de utilizare pe durata mai multor vieti poate fi exploatat la maximum. „Anvelope resapate se folosesc in industria aviatica si cu siguranta sunt foarte bune si pentru flotele de camioane: sustin protejarea mediului si reduc costurile de operare ale companiilor de transport“, este mesajul echipei Marangoni.
Experiente pozitive cu anvelope resapate
Mai important decat studiile si analizele de oportunitate, experientele pozitive ale clientilor si recomandarea acestora este cel mai important lucru.
Compania de transport calatori ESWE, din Wiesbaden, Germania, detine o flota de 245 de autobuze, ce transporta anual aproape 55 de milioane de pasageri. Managementul companiei a decis sa utilizeze anvelope resapate Ringtread Bus100 (275/70R22,5), pe care le foloseste aproape 90.000 km in cazul autobuzelor solo si 60.000 km la cele articulate.
Rutilli Transporti, din Italia, a optat pentru Ringtread Blackline RDG101, care ii asigura tractiune optima pe orice suprafata de drum, indiferent de conditiile meteorologice. Compania efectueaza servicii de transport de imbracaminte pentru importante case de moda din Italia, inclusiv transport pe umerase in semiremorci de mare volum. De la sediul central, Rutilli Transporti coordoneaza miscarea a peste 100 de vehicule in toata Europa, inclusiv catre depozitele din Romania si Portugalia. „Cautam anvelope de calitate, pe care sa le putem lua la un pret/km avantajos. Marangoni ne a propus Ringtread Blackline RDG101, in dimensiunile 315/60R22,5 si 292/60R22,5 si suntem incantati de performante. Uzura profilului este in medie de 1 mm la 9.100 km si am atins si varfuri de 1 mm la 12.000 km. Nu este necesar sa inlocuim anvelopele mai mult de o data pe an“, a declarat Stefano Rutilli, director de flota in cadrul Rutilli Transporti.
Liova Group s.r.o., care efectueaza de bauturi cu o flota de 60 de vehicule, a optat pentru Ringtread Blackline RTE Plus High Mileage, in dimensiunea 385/65R22,5. In acest segment de piata, unde sunt acoperite distante medii si lungi, aproximativ 30% din parcurs este efectuat in conditii severe, iar greutatile mari incarcate in semiremorci reprezinta un factor critic aditional pentru anvelope. Obiectivul Liova Group este de a maximima viata pneurilor utilizate, mentinand in acelasi timp performante optime la rulare pe toate segmentele de drum. Durata medie de exploatare a anvelopelor resapate este de 190.000 km per bucata.
Nu in ultimul rand, Gleimius Transporte, din Brunsbüttel, Germania, are o flota de silozuri pentru transportul pulberilor si produselor granulate si activeaza si in transportul materialelor de constructii. Compania a testat anvelopele Ringtread RDG 101, in dimensiunea 315/80R22,5, pentru rute scurte. Dupa aproape 62.000 km, profilul pneului resapat (original de 22 mm) avea o grosime cuprinsa intre 18 si 20 mm. La masuratorile ulterioare, dupa 200.000 km, grosimea medie a profilului a fost de 10,7 mm.
Toate aceste performante au intarit optiunea utilizatorilor pentru anvelopele resapate de calitate, care permit economii importante, in conditiile garantarii operarii in conditii de siguranta.