Dupa un inceput de an ezitant, in care primele patru luni se incheiau fiecare in parte cu rezultate dezastruoase, piata inchirierilor de utilaje a realizat in 2014 venituri mai mari decat in anul anterior. Situatia mai buna din semestrul al doilea, prezentata de Asociatia Romana de Inchirieri (ARI) la intalnirea membrilor de la sfarsitul anului, nu s-a reflectat neaparat si intr-un profit mai mare, jucatorii alegand metode diferite de crestere a cifrei de afaceri.
Astfel, in loc sa se orienteze catre operatiuni optimizate, coroborate cu restrangerea cheltuielilor, unii dintre acestia au virat mai degraba catre jocuri „necinstite“ de formare a preturilor, mai ales in cazul echipamentelor achizitionate pe fonduri europene, dar si catre acceptarea unor termene de incasare mult prea „lejere“.
Spre sfarsit de an destul de multe firme de inchirieri au ajuns sa aiba un grad de ocupare de 100%, demarand implicit si investitii in utilaje. „Daca pana in aprilie toata lumea a avut de suferit, existand nou un razboi al preturilor si al solutiilor financiare «neconforme», mai tarziu piata a crescut, companiile incepand sa aiba un numar tot mai mare de clienti“, a precizat Stefan Ponea, presedinte ARI si managing partner Industrial Access, atragand atentia asupra noilor concurenti aparuti in piata. „S-au infiintat companii noi, desprinse din firmele anterioare. In plus, vor veni vremuri si mai grele, manifestandu-si intentiile de intrare inca trei jucatori multinationali, in situatia in care exista firme mari care sustin ca, dupa Polonia, Romania este cea mai importanta piata europeana.“
Insa directorul comercial al CDP Access, Bogdan Dumitrache, este de alta parere. „Nu are rost sa ne panicam din cauza intrarii noilor jucatori de pe piata internationala, pentru ca acestia vor patrunde foarte greu. Piata este haotica in Romania, la o maniera distructiva, iar aceasta situatie delicata inca ne protejeaza.“
Calitatea si vechimea utilajelor conteaza!
La sfarsitul primului semestru al lui 2014, chiar daca cifra de afaceri era in crestere, nivelul de profitabilitate a scazut foarte mult, toate firmele membre ARI inregistrand pierderi. Practic, nivelul datoriilor companiilor a crescut, capacitatile acestora de a le achita fiind reduse. Situatia s-a schimbat insa in semestrul al doilea, ivindu-se in acelasi timp si tentatia de a aduce noi masini in flota, fara a tine cont de realitatea pietei. „Lumea a inceput sa stranga bani, fiind mai dispusa sa cumpere utilaje. Insa trebuie sa se tina seama de calitate si de varsta flotei, pentru ca dupa cinci ani cheltuielile cu reparatiile si frecventa defectarilor cresc foarte mult“, a punctat Stefan Ponea, completand: „in continuare sunt introduse pe piata utilaje foarte vechi. In ultimele luni am participat la licitatii internationale si am observat ca s-au cumparat, din Romania, multe utilaje de fabricatie 2000-2002, la preturi de nimic, care vor fi puse spre inchiriere la preturi modice. Marea greseala pe care o fac …