Asa cum au promis, reprezentantii Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) s-au intalnit in mai multe randuri, luna trecuta, cu asociatiile patronale, pentru a discuta criteriile de atribuire a traseelor judetene. Cum ARR a anuntat ca data finala de organizare a licitatiei pentru cursele interjudetene 31 ianuarie 2013, si traseele judetene ar putea sa se atribuie in acelasi timp. Pana la 1 septembrie se asteptau la MAI si propuneri de programe de transport de la nivelul judetelor, pentru ca apoi ARR sa poata face comparatiile necesare cu traseele interjudetene, astfel incat sa nu fie suprapuneri.
Desi conducerea ARR a dat asigurari nu demult ca raman valabile criteriile de punctaj din normele de aplicare a OG 27/2011, respectiv OMTI 980/ 2011, acum s-a discutat adoptarea unor criterii comune de punctaj pentru judetean si interjudetean. Iar la comisia de dialog social organizata la MAI au participat si reprezentantii Autoritatii Rutiere. Ramane de vazut daca aceste criterii vor fi adoptate printr-un ordin comun MAI-MTI sau prin ordine separate ale celor doua institutii. A ramas varianta cu Ordin comun doar pentru judetean.
Asociatiile patronale au propus ca referinta ultima zi din 2012, chiar daca atribuirea va avea loc in ianuarie 2013, pentru ca transportatorii sa nu fie afectati la punctaj in special pentru vehiculele achizitionate in anii trecuti, si, cel mai probabil, asa se va intampla.
Vor primi puncte si masinile mai vechi de opt ani
Autoritatile au propus initial ca punctajul acordat pentru vechimea parcului sa ramana la fel ca in 2008, cu un maxim de 20 de puncte pentru vehiculele avand anul fabricatiei acelasi cu anul atribuirii sau daca diferenta este de cel mult un an. Punctajul ar fi scazut apoi in functie de vechimea vehiculului, ajungand la doua puncte pentru masinile de opt ani. Asociatiile patronale au solicitat insa la unison ca punctajul sa fie descrescator din unu in unu (20 de puncte pentru masinile noi sau de un an, apoi 19 puncte, 18, 17, 16 etc.) si sa poata astfel primi puncte si masini mai vechi de opt ani. Si acest lucru a fost adoptat.
O discutie aparte a fost generata de criteriul gradului de proprietate a vehiculelor. Spre deosebire de atribuirea din 2008, acum reprezentantii autoritatilor au propus ca pentru fiecare vehicul aflat in proprietate sa se acorde trei puncte, in timp ce pentru masinile in leasing sa se acorde un singur punct. Argumentarea este aceea ca la atribuirea anterioara s-a participat cu 1.900 de vehicule aflate in proprietate si nu mai putin de 2.000 in leasing, potrivit datelor ARR. Problema leasingului financiar este aceea ca se poate inchide oricand contractul, iar dupa ce au participat la atribuire si au castigat trasee cu masini luate in leasing multi transportatori au decis sa le returneze. …